Hur ska jag spara/exportera/komprimera min film?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Har spelat in en film med en Sony Mini-DV kamera och bilden när jag ser den på min dator är jättebra. Men när jag väljer Exportera i programmet iMovie (Mac OSX) och tittar på den färdiga quicktime eller mpg-filen ser det skitdåligt ut. Bilden blir framförallt mycket mindre. Vad kan jag göra för att spara filmen i ett hanterbart format utan att den förlorar så mycket i kvalitet?

Nyteknik skrev:
Har spelat in en film med en Sony Mini-DV kamera och bilden när jag ser den på min dator är jättebra. Men när jag väljer Exportera i programmet iMovie (Mac OSX) och tittar på den färdiga quicktime eller mpg-filen ser det skitdåligt ut. Bilden blir framförallt mycket mindre. Vad kan jag göra för att spara filmen i ett hanterbart format utan att den förlorar så mycket i kvalitet?
Mac kan jag inte :va

Med risk för att ge mig ut på djupt vatten (sysslar inte med film)... Om du väljer export ifrån filemenyn, väljer to quicktime och expert settings vid format och trycker på export. På nästa ruta som kommer fram kan du välja olika format med hjälp av rullningslisten vid "format". Om du väljer movie to quicktime movie och trycker på "options" kan du under video ställa in diverse saker såsom tex storlek. Om du har laddat hem divx kan du även välja det som ett alternativ (movie to DivX AVI).

Om du har möjlighet så prova även redigeringsprogrammet Final Cut Pro. Ska tydligen vara extremt bra (som det mesta på mac).

Last edited:
kk74 skrev:
Om du har möjlighet så prova även redigeringsprogrammet Final Cut Pro. Ska tydligen vara extremt bra (som det mesta på mac).

Jupp, final cut funkar bra. Edit DV är ett annat höjdarprogram till Mac.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka