Hur ska jag säkerhetskopiera innan formatering?

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag vill formatera om datorn men jag har en del saker jag vill ha kvar.
Jag har en recoverycd som gör allt åt mig i stort sett.

Kan jag lägga sakerna nånstans som inte omfattas av formateringen eller måste jag ha en extern hdd för att kunna spara allt jag vill ha kvar?

Jag har windows xp.
Jag har hdd:n partionerad i c: och d: där allt i stort sett ligger på c: och d: endast har saker som har med att systemet att göra.
Inte jag som gjort partioneringen utan den var så.

Om du har recovery-cd så kommer väl bara själva installationen av XP beröras inte dina andra saker? Så var det då när jag testade en recovery-cd.
Men om det inte är mycket du ska ha kvar så kan du ju bränna ut det och sen köra en totalformatering och installera om XP från början, så rensar du bort massa skräp i datorn.

vixor skrev:
2220866 Om du har recovery-cd så kommer väl bara själva installationen av XP beröras inte dina andra saker? Så var det då när jag testade en recovery-cd.
Men om det inte är mycket du ska ha kvar så kan du ju bränna ut det och sen köra en totalformatering och installera om XP från början, så rensar du bort massa skräp i datorn.
Håller med föregående talare i det sista stycket, dvs bränn ut formatetra så du får en fräsh installation när du ändå håller på.
Men passa dig för att lägga något på partition D för att sedan köra en recovery-CD. Jag blev varse den hårda vägen att min recovery-CD formaterade hela disken, dvs tog bort part. D där jag sparat undan allt jag ville ha kvar :-(
Nu är detta säkert olika på olika recovery-CDs men är du inte säker så råder jag dig att inte chansa.

När du är klar men installationen och lagt till de nödvändigaste programmen så varför inte göra en egen spegling av C-disken. Jag kör med Acronis True Image som jag personligen tycker är bättre än Norton Ghost. När du nästa gång vill göra en ominstalltion av C-disken så är det bara plocka upp speglingsfilen (som du har på D-part). Brukar bara ta max 15 minuter att "installera" om allt istället för ett antal timmar.

Vill du partionera så tycker jag att Acronis Disk Director Suite är bra.

//\//\

Vad är fördelen med att "spegla"? Är det en partition som jag kan lägga över allt jag vill ha kvar på under omformateringen?
Anledningen att jag frågar är att jag har väldigt mycket på burken jag skulle vilja ha kvar, typ 40Gb.
Jag ska göra en storrensning idag och kolla hur mycket det egentligen är som jag vill ha kvar. Se om man kan låna en extern dvd-brännare eller nåt och göra säkerhetskopior.
Just nu är datorn slöare än en 486:a
En 2Ghz intel.

Mojje skrev:
2221758 Håller med föregående talare //\//\

sEiKo skrev:
2224353 Vad är fördelen med att "spegla"? Är det en partition som jag kan lägga över allt jag vill ha kvar på under omformateringen?
Anledningen att jag frågar är att jag har väldigt mycket på burken jag skulle vilja ha kvar, typ 40Gb.
Jag ska göra en storrensning idag och kolla hur mycket det egentligen är som jag vill ha kvar. Se om man kan låna en extern dvd-brännare eller nåt och göra säkerhetskopior.
Just nu är datorn slöare än en 486:a
En 2Ghz intel.
Nu tar vi detta från början. :)

Anta att du har en disk på 100 GB, partionera då disken så att C: blir på ca 10 GB och D: på 90 GB. Du installerar operativ och de du anser vara de nödvändigaste proggen på C:. När du har gjort detta så gör du en image/spegling/backup av C: och sparar den filen på D:.
Om/när du vill göra en ominstallation av så kör du bara ex .Acronis True Image och du har en fräsh installation på 5-15 minuter istället för att hålla på att jiddra i flera timmar.

//\//\

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back