Hur ska jag ljuddämpa min dator?

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
?
Köpte en ny dator för drygt ett år sen och trodde jag hade köpt en tyst maskin men det låter som dammsugaren är på när man sitter vid den.

Vad ska jag göra för att dämpa den?

Nu ser det ut så här:
Acousticase låda med en ljuddämpande matta i.
Två pabstfläktar i lådan.
Zalmanfläkt till cpu.
Tre stycken HDD.
Någon kraftdel som jag inte kommer ihåg namnet på men som jag köpte för att den skulle vara tyst.
Winfast A350 grafikkort som låter som fan. Borde bytas men det är inte bara den som låter.

Vill inte lägga allt för mycket pengar på det eftersom den funkar bra, det är bara det att jag knappt vill starta den för oväsendets skull.

Börja med komponenten som låter mest och åtgärna dem i ordning. Låter grafikkortet mycket är det kanske läge att kolla på en fläktlös kylanordning? Funkar för de flesta om man inte klockar kortet.

Halogen skrev:
Börja med komponenten som låter mest och åtgärna dem i ordning. Låter grafikkortet mycket är det kanske läge att kolla på en fläktlös kylanordning? Funkar för de flesta om man inte klockar kortet.

Bytade fläkten på grafikkortet till Zalmans fläktlösa heatpipe system och det är det bästa jag gjort. Efter det så kan man leva med burkskrället igen :tummenupp

Kolla även om du har någon annan liten 25mm fläkt. Hade en på northbridgen men där satte jag bara en zalman kylfläns. Har kört med detta nu i över ett år och det har aldrig strulat. Monterade in en extra chassifläkt för att få bättre genomströmning i lådan.

En bra sak att börja med att byta ut är alla små, högvarviga fläktar. Chipset och grafikkorts-fläktar är ena jävla ljudbovar.

Tre hårddiskar.. Du skulle vara veta hur mycket ljud/värme dom orsakar. Ta bort en och bli av med 33% av ljudet. ;) Diskar låter mer än man tror.

Som Dede skriver kan man byta till en 'heatpipe'-kylare till CPUn. Där slipper du en fläkt.

Varför har du två chassifläktar? Behövs verkligen det? 80mm? Skaffa två som är steglöst reglerbara som du kan ställa in precis så dom inte hörs.

Som de andra skriver, försök höra dig fram till vilken fläkt som låter mest och byt ut den. Grafikkortet är ett hett tips om det är ett någorlunda prestandakort. Byt till fläktlös eller Zalmans variant med fläkt. Har själv den och den är ljudlös i 5V och klarar kyla mitt 6800Ultra utan problem.

Om det inte går att byta fläkten till en tystare variant så kan du försöka köra den med lägre spänning, det gör stor skillnad.
Northbridgefläkten är som de andra skriver ofta en liten högvarvig jäkel. Bytte min till en PAPST variant, men har du plats funkar nog Zalmans fläns lika bra.

Plåtniklas skrev:
En bra sak att börja med att byta ut är alla små, högvarviga fläktar. Chipset och grafikkorts-fläktar är ena jävla ljudbovar.

Tre hårddiskar.. Du skulle vara veta hur mycket ljud/värme dom orsakar. Ta bort en och bli av med 33% av ljudet. ;) Diskar låter mer än man tror.

Som Dede skriver kan man byta till en 'heatpipe'-kylare till CPUn. Där slipper du en fläkt.

Varför har du två chassifläktar? Behövs verkligen det? 80mm? Skaffa två som är steglöst reglerbara som du kan ställa in precis så dom inte hörs.

Ska ta och beställa en ny kylare till grafikkortet. Lite problem med plats i lådan bara men vi får se om den funkar.

Vill ju inte slänga ut en disk, det är fullt som det är redan idag. Skulle ju kunna byta ut två stycken till en större men har inte så stor lust att lägga pengar på det. Ska testa att koppla bort en eller två och se hur det blir.

Chassifläktarna är Pabst 120mm och de låter knappt någonting så de får nog stanna.

Nu har jag meckat in en Zalman VF700-Cu och det blev en stor skillnad. :tummenupp

Men nu när grafikkortet inte låter så mycket så hör jag att det är en av diskarna som ger ifrån sig det högfrekventa ljudet som jag har stört mig mest på. Som tur är så är det den minsta disken så den får nog gå i pension.

Joe Schmoe skrev:
Nu har jag meckat in en Zalman VF700-Cu och det blev en stor skillnad. :tummenupp

Men nu när grafikkortet inte låter så mycket så hör jag att det är en av diskarna som ger ifrån sig det högfrekventa ljudet som jag har stört mig mest på. Som tur är så är det den minsta disken så den får nog gå i pension.

Som jag sa, diskar låter alltid mycket mer än man tror. :) Från och med nu blir det bara EN disk vid datorbyggen. :)

Plåtniklas skrev:
Som jag sa, diskar låter alltid mycket mer än man tror. :) Från och med nu blir det bara EN disk vid datorbyggen. :)

Ja, vad ska man köpa då?
Den Maxtor 40 GB disken låter ju mer än de andra två tillsammans, båda IBM (115 GB och 75 GB).

Nån som har en länk till en sida som skriver vad som är tyst?
Behöver diskarna mest för lagring så hastighet är inte så avgörande, bara den är tyst.

Det är inte så stor skillnad på nya diskar vad gäller ljudnivå, om man kör på vanliga 7200 rpm-diskar. Seagate brukar anses vara bland de tystare, jag har köpt Seagate se senaste gångerna och är mycket nöjd med dem.

Seagate helt klart.
Köpte en maxtor men den låter bra mycket mer än mina seagate diskar. Så håller mig till seagate nu :tummenupp

Seagate som de andra säger. Har en Maxtor själv och den knackar på ganska ordentligt när den börjar söka. Blir en Seagate nästa gång jag uppgraderar (och en WD Raptor, fast den är ju inte precis tyst. :rolleyes: )

CJ900RR skrev:
sätt in datorn i garderoben :mad:

Redan gjort! Men sen insåg jag att man sitter mycket bättre i tv-soffan, så jag flyttade hela schabraket dit istället och ställde tft:n på soffbordet. Avslappnat är bara förnamnet! :banana

Seagate diskar är the shit.

Har 3st och den ena har fått sig en smäll så den låter lite när den tänker..men dom andra två hörs inte utanför burken!!! Så otroligt nöjd med dom att jag aldrig ens skulle prova att köpa ett annat märke..

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg