Hur ska jag laga en god köttf.sås?

Zeb vinner so far.
Färska örter eller inga örter. :fakta

Dock bör man ha riktigt rödvin och soltorkade tomater och rödpesto också.
För att slippa förortskänslan kan man göra långkok av riktigt kött istället för malen mule.

Långkok med färsk oregano blev min bästa bolo, plenty of cabernet sauvignon too.

Halvfabrikat är fruktansvärt egentligen, jag försökte göra egna passerade en gång men det gick åt helvete. Hur gör man för att göra sin bolo helt konservburksfri? (Gäller även s.k. puré)

Man åker självklart och köper kött där dom maler ner riktigt kött medans man ser på. Är det helg när man lagar maten kan man safta på med en skvätt vin och riktigt kött, men på veckan blir det krångligt.

Peston och soltorkade tomater är inte min grej, men kanske är så att man ska prova till nästa gång... hmmm...

/ Jens

Väldigt många här som verkar tro att köttfärssås är nån jävla gourmetmiddag man ägnar flera timmar åt.
För fan det är köttfärssås! Det ska gå snabbt o enkelt.
En kvart sen ska skiten stå på bordet redo att mätta magen!

Väldigt många här som verkar tro att köttfärssås är nån jävla gourmetmiddag man ägnar flera timmar åt.
För fan det är köttfärssås! Det ska gå snabbt o enkelt.
En kvart sen ska skiten stå på bordet redo att mätta magen!
Nu har du allt tänkt fel, köttfärssås kan vara riktigt gott och fullkomligt vidrigt. Så viktigt att den tillagas på ett bra sett vilket tar tid.

Du är inte bättre du...

Såhär gör man:

/ Jens

Helt fel, du beskriver ju en riktigt bra gryta som man ska ha annat än köttfärs i :fakta
En köttfärssås är något man gör när man är i tidsnöd och behöver intaga en duglig måltid.
Enda rätt du hade var ju färska örter förvisso, men några tomater har man itne i en köttfärssås.

Btw, jag har gjort köttfärssås på vildsvinsfärs och det var faktiskt ganska gott även om jag inte gillar fläskfärs i vanliga fall. Man kanske skulle pröva på älgfärs, nån som har testat?

Btw, jag har gjort köttfärssås på vildsvinsfärs och det var faktiskt ganska gott även om jag inte gillar fläskfärs i vanliga fall. Man kanske skulle pröva på älgfärs, nån som har testat?

Blir skitgott. Mycket köttsmak. Blir gudomligt med en skvätt rödvin i.

Peston och soltorkade tomater är inte min grej, men kanske är så att man ska prova till nästa gång... hmmm...

/ Jens

Kom på en oumbärlig grej till, finhackade kalamata.
Peston är inte så dominant så den har jag svårt att se att någon kan ogilla, soltorkade däremot är ju rätt digitalt så till vida att antingen gillar man eller inte.

Helt fel, du beskriver ju en riktigt bra gryta som man ska ha annat än köttfärs i :fakta
En köttfärssås är något man gör när man är i tidsnöd och behöver intaga en duglig måltid.
Enda rätt du hade var ju färska örter förvisso, men några tomater har man itne i en köttfärssås.

Senast jag var i italienska alperna fick jag receptet på köttfärssåsen i mitt inlägg. Gudomligt god och när du säger "man har inte tomater i köttfärssås" så får du vara mannen, jag använder tomaterna som den flicka jag är :p

/ jens

Senast jag var i italienska alperna fick jag receptet på köttfärssåsen i mitt inlägg. Gudomligt god och när du säger "man har inte tomater i köttfärssås" så får du vara mannen, jag använder tomaterna som den flicka jag är :p

/ jens

Ja vafan, du är ju smålänning och ni äter väl spettekaka så det förklarar ju en hel del om hur ni tänker :gnissla
Jag har en fräsch grönsallad till med tomater och lite feta i, där passar de bäst :tummenupp

Ja vafan, du är ju smålänning och ni äter väl spettekaka så det förklarar ju en hel del om hur ni tänker :gnissla
Jag har en fräsch grönsallad till med tomater och lite feta i, där passar de bäst :tummenupp

Vad säger att jag inte har en grönsallad med tomater till?

Spettekaga är väl skånskt, men ni norrlänningar vet väl inte sånt? Vi i Småland äter ostkaka, vilket är ännu en mycket god rätt. I ostkakan är det fullt berättigat att använda din "notomatotolerance", för där passar dom helt enkelt inte :D:tungan

/ Jens

Det viktigaste för att få en god köttfärssås, förutom vettiga ingridienser, är att den får koka länge! :tummenupp

Arboga är väl mest känd för leverpastejen. Som iofs är väldigt god.

Va, menar du att Arboga inte är känt för min utomordentliga köttfärssås :confused:
Tur är väl det, då skulle folk vallfärdas hit och vi har tillräckligt med idioter här ändå. Ibland är det ensamt på toppen :(

Japp, alla här har fullständigt rätt, klämm i 6 klyftor vitlök, lite het chili och hackad habanero, så spelar det ingen roll att du har köpt köttfärsen på extrapris på willys.

Du kommer ändå aldrig att känna någon smak.

Nu tar vi det här en gång till:

DET ÄR INTE TUFFT MED STARKA KRYDDOR

MAN SKA KÄNNA VAD BASRÅVARORNA SMAKAR

Seså, en klyfta vitlök räcker för att ge en aning vitlökssmak utan att döda alla andra smaker.

Köttfärssås går utmärkt att göra både på älg och renfärs!

Tufft och tufft, det ska smaka starkt om maten men om du inte känner något annat så har du ju kryddat fel så det stänker om det.
Men sen finns det folk som tycker att det är starkt med lite svartpeppar också, jag förstår att de tycker att man förstör maten med lite chilli då...

2) tillsätt ca en halv påse TACO-krydda och låt steka in i köttfärsen.

Låter gott, men ett tips är att istället för att använda en färdig kryddmix så kan man krydda själv med t.ex. spiskummin (ger taco-smak), paprika krydda (eller varför inte färsk) och chili ;).

Jag lagade köttfärsås igår körde i följande:
1 Gul lök
1 stor vitlöksklyfta
500g köttfärs
1 tetra Finkrossade tomater
Chili (hemodlad, räcker med en sån där liten rackare)
Spiskummin
Oregano

Saker man gärna får fylla på med om man har det hemma:
Champinjoner
Riven morot
Paprika krydda
Rödvin är också gott i köttfärsås, och till för den delen :tummenupp

Sen kan man experimentera med det man har hemma,
lite socker är bra för att "lyfta fram smakerna" ;)

Hade i en skvätt kanel nån gång förut, det luktade kanel
i hela köket så jag trodde att jag förstört köttfärsåsen men när
jag sedan provsmakade så var det grymt gott, smakade
mycket mustigare och lite rejälare. Kan ha vart något mer
också, då detta var en gång då jag gick igenom kryddlådan när
jag bodde hemma och hällde i det som jag tyckte luktade gott
och passande till köttfärsås :).

Last edited:
Tufft och tufft, det ska smaka starkt om maten men om du inte känner något annat så har du ju kryddat fel så det stänker om det.
Men sen finns det folk som tycker att det är starkt med lite svartpeppar också, jag förstår att de tycker att man förstör maten med lite chilli då...

Någon föreslog 6 klyftor vitlök, då kan man lika gärna steka upp mald kartong, för då smakar det inget annat.
Samma sak med olika pepparfrukter.

Visst, i Indien skulle jag också fördedra starkt kryddad mat för att slippa smaken av det härskna köttet, men inte här hemma där vi har färska och goda råvaror...

Nu tar vi det här en gång till:

MAN SKA KÄNNA VAD BASRÅVARORNA SMAKAR

Seså, en klyfta vitlök räcker för att ge en aning vitlökssmak utan att döda alla andra smaker.

Köttfärssås går utmärkt att göra både på älg och renfärs!

Nej men t.ex. chili är gott... i lagom mängd!! Sen domnar tungan och tiden
man la på maten blir bortkastad. Vitlök är nog min favoritkrydda men precis
som du säger så är det viktigt att det blir i lagom mängd.
Egentligen ska man inte ha mer än tre smaker i en maträtt, annars tar de
ut varandra... men nu motsäger jag min egen teknik att gå igenom kryddlådan
och hälla i det som luktar gott och totalt smutskastar cafe de paris smör som
smakar gudomligt gott. Men så är det inte jag som hittat på det heller :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph