Hur ska jag köra in min nya CB1000R?

LuddeR

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
Honda CB 1000R -09
Fick igår kväll hem mitt nyförvärv och är helt grön på regler och tips angående inkörning av den! Varva ej över 7000rpm säger någon. Tacksam för seriösa tips! Tack på förhand
 
Finns teorier om att man skall köra hårt m.m. men jag tror att håll dig till manuelaen. Japsarna kan inte vara helt fel ut dessutom har du ju garanti så håller du dig till manuallen kan du ju lämna in med gott samvete.

Skall tilläggas att jag aldrig köpt en ny hoj men hade kört in den enligt manual. Iofs har jag har 2st sprillans bilar och de körde jag som vanligt brukar dock inte hetsa bilarna lika mycket som man gör med hojjen.
 
Kör som vanligt, växla mycket, behöver inte varva den till max, men du kan dra på en del. Absolut inte segdra. (för hög växel vid för låg hastighet)
Detta fick jag höra när jag köpte min cb1000 förra året, gjorde så och den går bra nu :)
 
Mycket gaspådrag och varierat varvtal. Bästa inkörningen är typ rödljusåkning med full gas upp till halvhöga varv och växla, växla, bromsa och så om igen :).
Men så orkar ju ingen köra in sin hoj så jag rekommenderar kurviga vägar där du kan gasa en del och variera varvtal mycket.
 
Hämtar ut min CB om några få veckor, så jag kan förstå om du är nöjd! :)

Inkörningen har jag bara fått höra det som nämns här, kör normalt och inga bombrepor så ska det gå bra.

Fick tips om att man även kunde köra på låg växel i lugn stadstrafik så att den även får varva litegran. En sansad variation helt enkelt.

Den ska ju in efter 100 mil på första servicen så då får man se hur den mår. Fick en förvarning om att det kan lukta lite, det är visst normalt när grejorna är sprillans.

Kör lugnt! :tummenupp
 
Ska slitas in snabbt utan att kolvringar tappar form, dvs hård inkörning efter varmkörning på tomgång. Bästa sättet är således på bana :tummenupp
 
Men va fan, har du handlat hoj igen! Härligt! :tummenupp

Ta rygg på mig så ska du se att den blir inkörd. :)
 
För ca 2 år sedan hade jag nöjet att besöka Maserati Fabriken i Bologna. Motorerna till Maserati bilarna levereras från Ferrari. De är redan inkörda från fabrik när de levereras till Maserati. Så fungerar det nog hos de allra flesta tillverkare idag.

Jag skulle följa tillverkarens rekommendationer hur de vill att man ska köra in motorcykeln efter leverans. Då är man på säkra sidan.
 
varmköra tomgång riktigt ordentligt och sen så fort du kan!

tänk även på att
* däcken är sproilans nya och saknar vidare bra fäste de första milen
* brosbelägg mm bör slitas in innan de ger bra effekt
* fabriken kan göra fel, kolla oljenivå och kedjespel efter några mil
 
Last edited:
Jag vet att följande råd är extremt svårt för en varelse med såväl X som Y-kromosomer att ta till sig men du bör nog faktiskt försöka läsa och följa manualens rekommendationer. :fakta
 
Finns ett annat syfte också varför de vill att man köra lugnt från början, misstag kan även göras på hojar från fabrik att bultar eller annat glömts bort att spänna till rätt moment. Så även där tror jag de vill värma om ditt liv när de ber dig köra lugnt.

Annars av det jag läst tror jag mer på hård inkörning.
 
Egenkomponerad teori:

Radfura á 125hk ger skapligt med knuff, är du van med mer effekt eller tror du dig kunna känna skillnad av betydelse mellan två motorcyklar p.g.a. hur de blivit inkörda? Om inte så tror jag att tillverkarens rekommendationer duger ypperligt.

Om svaret vore ja tror jag inte du ställt frågan =)

Tillverkarens rekommendationer är för övrigt inte någon nasavetenskap:

Inkörning (sid 79):

"För att din motorcykels framtida tillförlitlighet och prestanda ska bli bästa möjliga ska du vara extra försiktig i din körning under de första 50 milen. Under denna period ska du undvika fullgasstarter och snabba accelerationer."
 
Tænk på att varmkørning ær nog bland det viktigaste... inte bara værma upp kylvattnet utan æven ge oljan lite tid att hinna bli riktigt varm.
 
tjena! Jajamensan jag kunde inte hålla mig :D Ta rygg på dig blir nog tufft hehe

Men va fan, har du handlat hoj igen! Härligt! :tummenupp

Ta rygg på mig så ska du se att den blir inkörd. :)

Tack allihopa jag kör vettigt och inte varvar ur den fullt. Känns som vanligt sunt förnuft räcker till denna uppgift.
 
Last edited:
Följ manual!!!!
BMW S1000rr är spärrad till 9000rpm i 100mil och order INGEN hårdkörning! Den är ju det extremaste vi har idag, så jag tror inte någon hoj mår bra av fullgas i början. Segdragning skall också undvikas, motorn skall gå lätt!
(från en som köpt många nya bilar och hojar).
Men det är upp till dig själv vilken känsla du har för vad som är bäst....
 
Köra lugnt eller brassa o dra i helvet... båda råden finns, vad sägs om medelvägen? KÖR SOM VANLIGT! :)
 
Följ manual!!!!
BMW S1000rr är spärrad till 9000rpm i 100mil och order INGEN hårdkörning! Den är ju det extremaste vi har idag, så jag tror inte någon hoj mår bra av fullgas i början. Segdragning skall också undvikas, motorn skall gå lätt!
(från en som köpt många nya bilar och hojar).
Men det är upp till dig själv vilken känsla du har för vad som är bäst....

Trode ducati desmosedici RR var strået vassare än BMW'n. Den skall slitas in full ut den motorn.

Du behöver inte vara så jäkla rädd för inkörningen. Se till som folk skriver att ha koll på oljenivå, kolla skruvar osv själv.

Man behöver ju inte stå och varvstoppa den vid rödljus, men se till att den får smaka på gas då och då för det behövs.
 
Motorerna har redan körts in (det går fort...det är inte grovsmide vi pratar om, motorer idag byggs med rätt fräsiga toleranser), så det är lite hängslen-livrem från tillverkarna. :) Kör som vanligt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top