Hur ska jag justera min fireblade?

Nilles

Saknar vintern som f*n!!
Gick med
5 Jul 2004
Hoj
R6 -00 Bana, KTM 350 EXC SIX DAYS
Tjena!! Är lite grön på att justera in soppablandningen på hoj så jag behöver lite tips! Har en cbr 900 -97 som gått 2300 mil med ett wolf bolt on. Hade den inne på service hos dom trevliga killarna på MCverkstan i sthlm. Bänkade hojjen och fick papper på effekt samt bränsleblandningen. Se bild.

Jag upplever effekten i hojjen lite som ketchupeffekt då den går lite magert på mellanregistret enligt bromsningen.

Frågan är vad jag ska göra för att komma åt lite mer effekt så att jag får en jämnare kurva och bättre vrid på mellanregistret. Fick tips om att det kan räcka med att höja upp nålarna i maxläge, eller att byta till en modell större huvudmunstycke. Värdet på blandningsskalan skulle ligga i närheten av 13 enligt mecken..
Är det någon som har varit i samma situation eller har bra koll på vilket som kan lösa det?

Hur är det gjort på firebladen är det clips på nålarna eller måste jag ha en stor laddning med chims?

Finns det någon som har en bra sprängskiss över förgasarna till min hoj?

Vad ska jag ta mig till helt enkelt???

/Johan

Bifogat

• CIMG0499 edit 1024 768.jpg
    CIMG0499 edit 1024 768.jpg
    137.3 KB · Visningar: 231
Nilles skrev:
Tjena!! Är lite grön på att justera in soppablandningen på hoj så jag behöver lite tips! Har en cbr 900 -97 som gått 2300 mil med ett wolf bolt on. Hade den inne på service hos dom trevliga killarna på MCverkstan i sthlm. Bänkade hojjen och fick papper på effekt samt bränsleblandningen. Se bild.

Jag upplever effekten i hojjen lite som ketchupeffekt då den går lite magert på mellanregistret enligt bromsningen.

Frågan är vad jag ska göra för att komma åt lite mer effekt så att jag får en jämnare kurva och bättre vrid på mellanregistret. Fick tips om att det kan räcka med att höja upp nålarna i maxläge, eller att byta till en modell större huvudmunstycke. Värdet på blandningsskalan skulle ligga i närheten av 13 enligt mecken..
Är det någon som har varit i samma situation eller har bra koll på vilket som kan lösa det?

Hur är det gjort på firebladen är det clips på nålarna eller måste jag ha en stor laddning med chims?

Finns det någon som har en bra sprängskiss över förgasarna till min hoj?

Vad ska jag ta mig till helt enkelt???

/Johan

40 pers som läst men ingen som vet :confused: :confused:

Jaja uppeliupp iaf!

Nu är jag absolut ingen expert på detta, men det ser ut som det skulle räcka med ett snäpp större munstycken för och feta till den lite.

Jag har inte grejat så mycket med sånt här heller, men om du byter huvudmunstycke sabbar du väl blandningen på topp, om den var bra innan menar jag. Magert på mellanregistret ja, men hur mycket vred dom på rullen i det läget? Det är väl ändå blandningen vid ett visst gasutslag man justerar, snarare än blandningen vid ett visst varvtal? :va

Last edited:
Kolla med Urban Tiger på forumet. Han är lite av en Fireblade-guru har jag fått för mig.

PacMan skrev:
Jag har inte grejat så mycket med sånt här heller, men om du byter huvudmunstycke sabbar du väl blandningen på topp, om den var bra innan menar jag. Magert på mellanregistret ja, men hur mycket vred dom på rullen i det läget? Det är väl ändå blandningen vid ett visst gasutslag man justerar, snarare än blandningen vid ett visst varvtal? :va

När du bänkar kör du väl med full gas, så då är det ju huvudmunstycket som gäller..

Var är bra att bänka sin hoj i Gbg-området, och vad kostar det ungefär?

Du ligger lite väl magert hela vägen genom registret även om du är närmast vid fullgas tycker jag det är lite snålt att ha en A/F på 13,5. Max effekt ligger någonstans kring 12,5/1.
Mitt råd är en komplett ombestyckning. I med ett snäpp upp (oftast 3 nummer ex 48-51) på lågfartsmunstyckena, höj nålarna ett hack och i med 5-10 nummer större huvudmunstycken.

Glöm dock inte att du måste köra hojen i bänk en runda till för att kolla av så bestyckningen blev rätt.

Original: Ej justerbar nål.
Dynojet: Justerbar nål.

Lägg ett shims (ca 1mm) under original nål och testa.
Montera ett dynojetkit och be grabbarna justera in det i bänken.
Firebladen går riktigt bra med dynojetkit.
/fredde

Tackar för alla svar!

Nu är jag en bit på vägen genom att ha rivit ner förgasarbryggan och lagt i chims på alla nålar. Tog även chansen och kollade lite närmare på huvudmunstyckena som satt i, 118 i yttre förgasarna och 120 i inre. Så jag bytte och testade med 120 i samtliga.

Så nu känns den bättre ifrån 5000 rpm och uppåt! Men på onsdag så är det dags för ett besök i bänken som kanske avslöjar lite mer.

Edit: Känns som den går lite för fett på varv under 5000 men det är kanske bara inbillning..

Återigen så tackar jag för tipsen och ska dela med mig av resultaten när dom är klara!!

/Johan

Nu när det är mycket snack om Dynojet. Har en fråga om just det, har hört ryktesvägen att Dynojet är skitbra att ha just då när den är inställd men med tiden så börjar hojen ta stryk av det och efter några hundra mil börjar hojen bli kass :confused:

Har en liten fråga angående förgasare:
Ponera att man har en vanlig gasare med trottellyftning av gas vajer.

Vad påverkar då fullgas från tomgångs varv ?
Huvudmunstycken, nål eller tomgångsmunstycken(luftskruv)

/R

Last edited:
Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form