Hur ska jag göra?(Jobbfråga)

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har fått erbjudande om en anställning på ett mindre bolag som produktansvarig säljare. Jag jobbar för tillfället inom bankväsendet och har en trygg anställning. Möjligheterna att gå vidare är ju många här, men känns som man är så många som vill gå vidare och det är svårt att sticka ut.
Lönen är helt okej, jag skulle gå upp ca 35% i lön, något som hade tagit säkert 3 år innan jag kommit upp i genom att byta jobb 1-2 ggr. Får även bonus om jag når upp till mina mål som kan höja lönen ytterligare samt tjänstebil.
Någon som varit i samma situtation o kan råda mig, vad skulle ni ha gjort och framförallt varför?

Thx! :Bugar

Kolla upp bolaget ordentligt, hur är deras renome? Börja med www.allabolag.se. Där kan du även granska befattningshavare, om de har/haft andra sidoverksamheter etc, och snabbt få en rimlig uppfattning om bolagets trovärdighet.

Är du trygg i din kompetens, dvs får du lätt ett bra annat jobb om detta skulle visa sig vara en felsatsning? Mindre bolag innebär normalt högre riskfaktor.

Hur är din roll idag och hur trivs du? Pengar är inte allt (även om det såklart kan väga tungt). Är du driven och vill axla rollen som säljansvarig? Räkna inte med 40h-veckor. Tror du på produkten?

Kommer du ha personalansvar för andra säljare? I så fall, kontakta Ledarna för tips och råd att tänka på. De är bra.

Sök tjänstledigt för att prova annat jobb?
Tyvärr får jag inte tjänstledigt.

Kolla upp bolaget ordentligt, hur är deras renome? Börja med www.allabolag.se. Där kan du även granska befattningshavare, om de har/haft andra sidoverksamheter etc, och snabbt få en rimlig uppfattning om bolagets trovärdighet.

Är du trygg i din kompetens, dvs får du lätt ett bra annat jobb om detta skulle visa sig vara en felsatsning? Mindre bolag innebär normalt högre riskfaktor.

Hur är din roll idag och hur trivs du? Pengar är inte allt (även om det såklart kan väga tungt). Är du driven och vill axla rollen som säljansvarig? Räkna inte med 40h-veckor. Tror du på produkten?

Kommer du ha personalansvar för andra säljare? I så fall, kontakta Ledarna för tips och råd att tänka på. De är bra.

Jag känner till bolaget väldigt väl och även dess ägare. Jag kommer ej ha personalansvar. Bolaget är baserat i Göteborg och jag kommer i så fall få ett rum på ett kontorshotell här i Stockholm.
Några 40h/veckor är jag beredd att det inte kommer bli. Företaget har bra kunder och har en speciell nisch så jag tror helt klart på företaget. Han som äger det är 58 år gammal och vet att han inte vill hålla på allt för många år till så därför är jag sugen på att köpa in mig.

Kör på bara. Karrärmöjligheter av detta slag händer inte varje dag.
Dessutom berikar du din CV för framtida projekt.

Fråga dig själv om du kommer trivas också. Det är helt annorlunda att leverera på ett kontor med 20 kollegor, mot att sitta ensam på ett kontorshotell och försöka vara effektiv.

Personligen skulle jag har svårt att inte fylla på kaffet en gång för mkt, skriva några inlägg på SH för mkt osv (ungefär som nu när man pluggar :D).

Den där roliga, sköna känslan när man är "in the zone" infinner sig aldrig riktigt för mig när jag jobbar själv (ibland, men då måste det va brandsläckning på schemat).

Så rannsaka dig lite och fundera på vad du vill ha ut av VARDAGEN.. Det är trots allt vardag större delen av våra liv. Och lön är inte allt.

Klart att det kan vara jobbigt att inte ha sina kollegor kvar på samma sätt, men sitter man på ett kontorshotell så blir det ju nästan så. Stor del är man ute o träffar kunder oxå.
Ja, vi får se vad han säger om mina krav.

Har du tidigare säljerfarenhet ,i sådan fall av uppsökande verksamhet ?

Om inte, så skiljer det väldigt i att sitta i en kontorsmiljö där man har allt inom räckhåll eller att sitta själv i bilen och försöka få ihop det.

Mål och delmål och planering är vägen när det gäller uppsökande försäljning - om du vill ha min åsikt om det hela.

Last edited:
Har du tidigare säljerfarenhet ,i sådan fall av uppsökande verksamhet ?

Om inte, så skiljer det väldigt i att sitta i en kontorsmiljö där man har allt inom räckhåll eller att sitta själv i bilen och försöka få ihop det.

Mål och delmål och planering är vägen när det gäller uppsökande försäljning - om du vill ha min åsikt om det hela.

Japp, har jobbat med uppsökande verksamhet.
Detta jobbet är inte så mycket att skaffa nya kunder utan snarare behålla de befintliga då ägaren som sitter i göteborg inte hinner med stockholm för tillfället utan behöver ha en person som sköter kontakten på plats.
Kommer inte bli speciellt mycket farande i bil utan som längst 15 mil från Sthlm om det inte är någon väldigt speciell kund, men övriga Sverige täcks av nuvarande säljare.
Kan ju säga att jobbet handlar inte om att sälja billiga saker utan ofta handlar varje affär om 100 000 kr och upp till x antal miljoner så här handlar det mycket om att bygga upp relationerna.

Vad har du för utbildning? Inom bankväsendet krävs väl akademiska meriter eller sängvägen för att komma någonstans. Har kompisar som efter 5år enbart slickar på 25.000 vallen.

Klart du ska prova på det nya jobbet. Antar att du har goda möjligheter annars att få ett nytt bankjobb om allt skulle skita sig. :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år