hur ska jag göra för ett bättre bottendrag?

Killawife skrev:
Köp en DT 250. Plocka ur motorn, bulta fast den i din DT. Voila! Bottendrag.

Allt annat är meningslöst. Du kan trimma skiten ur motorn och du får inte mer bottendrag för det. Off-roadarna är dom 125:or som har bäst bottendrag. Om det inte räcker så får du hålla dig till du får tungt kort.

Drevar du ner hojen så blir den starkare men går långsammare. Ger inget mer bottendrag, bara lägre utväxling.

Svarta burken som sitter framför förgasaren är en utjämningsburk, YEIS på Yamaha. Den sitter redan på DT:n och ger inte en massa effekt, den jämnar bara ut flödet av bränsle något.

Man kan göra om expansionskammaren på en 2-taktare för att få en annorlunda karaktär. Race-hojar haft ofta en kort, stor bula för toppig karaktär och mycket effekt i övre varvtalsregistret medans snällare hojar har en längre, mindre bula för effekt över ett bredare register. Tyvärr har DT:n redan en ganska snäll expansionskammare så mer bottendrag finns knappast att få där.
Du har ju tungt men ändå ingen botten.
 
det som en del kaller "en svart låda som sitter på insuget" är en s.k. powerbox, andra namn på den är boostbottle, expansionsboax och orginal namnet Y.E.I.S. "Yamaha Energy(tror jag) Induction System. Den fungerar som så att den tar upp gaserna som studsar tillbaka mot förgasaren när reedventilerna stänger. När sen reedventilerna öppnar igen så suger motorn bensin-luft blandningen både från powerboxen och från förgasaren.

Detta ger mer kraft på låg och mellan varv. hinner tyvär inte skriva mer om den nu, kan en hel del om den. Men sök på forumet så hittar du/ni mer info. Finns ett program som heter bimotion där man kan räkna ut en avstämd powerbox.
 
Kobolt skrev:
det som en del kaller "en svart låda som sitter på insuget" är en s.k. powerbox, andra namn på den är boostbottle, expansionsboax och orginal namnet Y.E.I.S. "Yamaha Energy(tror jag) Induction System. Den fungerar som så att den tar upp gaserna som studsar tillbaka mot förgasaren när reedventilerna stänger. När sen reedventilerna öppnar igen så suger motorn bensin-luft blandningen både från powerboxen och från förgasaren.

Detta ger mer kraft på låg och mellan varv. hinner tyvär inte skriva mer om den nu, kan en hel del om den. Men sök på forumet så hittar du/ni mer info. Finns ett program som heter bimotion där man kan räkna ut en avstämd powerbox.

Japp helt sant. Och detta är också en grej som ger helt för lite för att satsa på. Fungerar bäst gör dom på ordentligt trimmade mopeder, känns knappt nån skillnad enligt Tyskarna på vanliga 125or.
 
Padde skrev:
Japp helt sant. Och detta är också en grej som ger helt för lite för att satsa på. Fungerar bäst gör dom på ordentligt trimmade mopeder, känns knappt nån skillnad enligt Tyskarna på vanliga 125or.
helt klart ja, men varför ändå inte satsa på en, att bygga och instalera en tar max en timme och kostar runt 50 spänn. Och förutom slappare reedtungor(som kapar kraft på toppen) så är det det ända trimmet som man kan göra utan svets eller dremel.

så för mig var det självklart att montera en direkt när jag köpte 125a
 
KawaF3771 skrev:
Andra blad i bladventilen? Får ju bättre botten o topp med typ boyesen!
nix så chär är det, sätter du i slappare blad så får du mer effet på botten men mindre på toppen för att de öppnar fortare på låga varv men på höga kommer de i självsvängning eller nått sånt.

Gör du å andra sidan tvärt och sätter i hårdare blad så öppnar de senare på låga och melan varv och du får mindre kraft där men å andra sidan så är de stabilare på höga varv där de är öpnna hela tiden och du får mer kraft
 
Man måste ju tänka på att vi pratar om en dt125 här, inte en 125:a racer med 40 hästar. Att byta till andra reeds kanske ger 0,4 hk och lite mätbar vridmomentsförbättring men rent körmässigt märks ingen skillnad.
Samma sak med emulsionsrören, öppet filter, YEIS-burk(som DT:n redan har) och andra lågeffektstrim.

Hojen är inte byggd för bottendrag och därför finns inget att hitta. En nerdrevning är bästa alternativet för denna killen.

Ett 170 cc kit skulle iofs ge bättre botten drag men kostar ju en hel del.
 
Man måste ju tänka på att vi pratar om en dt125 här, inte en 125:a racer med 40 hästar. Att byta till andra reeds kanske ger 0,4 hk och lite mätbar vridmomentsförbättring men rent körmässigt märks ingen skillnad.
Samma sak med emulsionsrören, öppet filter, YEIS-burk(som DT:n redan har) och andra lågeffektstrim.

Hojen är inte byggd för bottendrag och därför finns inget att hitta. En nerdrevning är bästa alternativet för denna killen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top