Hur ska jag få ut bulten till bromsokét?

Mr Helmut skrev:
2422923 Testade att dra i en bult i centrum för att kunna få mer stadga i huvudet på bulten till okét men skallen bara smulades så jag packade in cykeln i bussen och åker i väg till en verkstad i morgon som kan hjälpa mig att svetsa fast en bult.

Kanske kan hjälpa om man har mutterpika då också.

Får se hur de går.....
Mutterpicka funkar INTE!

Jag lyckades även jag runddra bulten till bromsoket :)

Jag limmade fast en Biltema-hylsa (á 12kr) med epoxiliknande "JB weld"(á 100kr)
väntade till nästa dag och den lossade hur enkelt som helst.
(har inte lyckats bryta isär hylsa och bult efteråt)

Bifogat

• rundbult.jpg
    rundbult.jpg
    13.3 KB · Visningar: 58
Last edited:
UltraMarine skrev:
2423164 Mutterpicka funkar INTE!

Jag lyckades även jag runddra bulten till bromsoket :)

Jag limmade fast en Biltema-hylsa (á 12kr) med epoxiliknande "JB weld"(á 100kr)
väntade till nästa dag och den lossade hur enkelt som helst.
(har inte lyckats bryta isär hylsa och bult efteråt)

Funderade på att testa din metod men det blev att åka ned till en verkstad som hjälpte mig.

Jag skruvar med biltemaverktyg och dom hylsorna greppar inte alla kanter. Han i verkstaden tog bara sin hylsa och slog dit den för att sedan ta bort den med spärrskaft:tuttar

Så nu är jag glad!

Mr Helmut skrev:
2423978 Funderade på att testa din metod men det blev att åka ned till en verkstad som hjälpte mig.

Jag skruvar med biltemaverktyg och dom hylsorna greppar inte alla kanter. Han i verkstaden tog bara sin hylsa och slog dit den för att sedan ta bort den med spärrskaft:tuttar

Så nu är jag glad!

Min bult var nästan helt rund och det började med att jag slant med mutterdragaren...

Hoztic skrev:
2424285 Jag hoppas du låter bli Loctiten nu, och najar fast dom istället? ;)

Jo de skulle man ju kunna göra:rolleyes:

Köpte nya bultar å drog dit allt nu men...humm

Ska ju ändå göras, biltemas najtråd funkar den?

Använd sexkantshylsa i framtiden så slipper du najja och tramsa

Har yamaha lättare skruvar förresten eller är det av budgetskäl dom har ihåliga skallar :rolleyes:

Hoztic skrev:
2424315 Jag köpte borrar där, kostar 7kr/2st, på K-Rauta kostar likadana borrar 28kr/2st :jisses Dom går iofs lätt av pga att dom är så smala, så köp några Biltema :tummenupp
Deras najtråd funkar alldeles utmärkt den också :tummenupp

Tog en gammal mans råd:D

I morgon ska jag byta olja/oljefilter så då hoppas jag på att fixa najningen där också:tummenupp

Last edited:
Gottis skrev:
2425173 hur lyckas du med allt :va

Någon gång måste ju vara den första. Jag försöker så gott jag kan.....

Nu när jag fått litteratur om hur man egentligen ska gå tillväga så får jag ju bara göra om och göra rätt:rolleyes:

valmers skrev:
2425153 Oj, najningarna får du göra om.

Du får komma bort å visa hur man ska göra:tummenupp

Last edited:
crashtestdummy skrev:
2425254 hehe.. du är händig du Helmut. Lärde ni er inte hur man najar på licenskursen. Bakläxa för LMS alltså¨.:tungan

Vi fick kolla lite på en cykel bara, men inget nogrant hur man ska gå tillväga:näsblod

åå ja som tyckte de såg så bra ut:tungan

Tog bort dom där bilderna nu......

SvenneC skrev:
2422022 Om du klantar dig med värmen så riskerar du att få köpa ett helt nytt gaffelben eftersom aluminium smälter chockerande lätt när man är fumlig med gasolbrännaren.

Innan du går på med borrmaskin eller värme så skulle du ju kunna slå dit en hylsa som flera redan har sagt, men sedan prova med en slagskruvmejsel och knacka loss bulten.

Om inte slagskruvmejseln hjälper är väl nästa steg att göra som någon råder dig här ovan att borra ett hål mitt i bulten för att släppa på spänningen och sedan gå på med slagskruvmejseln igen.

Våld är bra, men i rätt doser... :tummenupp

nej de smälter inte lätt.
men de kan säkert deformeras lätt då de leder massvis med värme.

Mr Helmut skrev:
2426196 Gjorde ett nytt försök.

Godkänt?

Som flygtekniker och pedant som någon annan var här så är det inte det snyggaste eller bästa jag sätt men det duger gott och väl. Försök att få najtråden runt muttern lite mer. Det ska påminna om ett "S" (fast spegelvänt då) när tråden är på plats.

Men som sagt. Det duger gott och väl. :tummenupp

Röd loctite skall man vara försiktig med. Om man skall ta loss kan det sitta så helvetiskt att bulten går av (eller bultskallen rundas som i ett sånt här fall, och då har man fortfarande bulten kvar i hålet bergfast cementerad med Threadlocker Red...). Det skall man mest använda för sånt som inte skall tas isär igen eller där bulten är av sån hållfasthet att den klarar att dras med högt moment (typ ramlagerbultar).

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti