Hur ska jag få stopp på gräsklipparen?

kågewatt

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2014
Hoj
bandit 1200-01
Stoppanordningen på min gräsklippare har gått sönder. Det är en anordning med typ plåttvingar och vire.

Jag har tänkt sätta en brytare för att bryta strömmen. Har provat att dra ut alla kontakter som finns, men fanskapet bara fortsätter att gå! Skall man behöva koppla över tändstiftet eller? Huskvarna vanlig Gå klippare handlar det om.

Går en kabel till anordningen som om du jordar den så stannar motorn.

Ta reda på hur mycket bensin det krävs för att klippa hela fin gräsmatta och tanka den med exakt den mängden innan du börjar. Har du gjort rätt så stannar den när du klippt den sista metern.

1. Bryt strömmen på spolen.
2. Stryp lufttillförseln.
3. Ryck av tändkabeln med ett snöre.
4. Parkera den på en stor sten.

Kolla över bromsen till dödmansgreppet, där sitter en kabel som skall jordas.

_fly_brake.jpg
Du ser den till vänster i bild.

Det var mer än en gång som man fick sig en liten stöt när man skulle stanna farfars gräsklippare. Fast där hade ingen varit smart nog att sätta något snöre för att rycka bort tändkabeln med. Och tändkabeln hade ingen ordentlig gummiklädd tändhatt efter kanske 30års lång och trogen tjänst. Så det var till att pillra bort tändkabeln från tändstiftet med en lämplig pinne, eller så hade man huvudet under armen och tog första bästa verktyg som fanns nära till hands. :brinnerup

1. Bryt strömmen på spolen.
2. Stryp lufttillförseln.
4. Parkera den på en stor sten.

Vadå snöre?? :va ryck bara!!

Själv tog ja en isolerad polle när ja vänta på vajern, motorn har ovanligt svårt att gå utan gnista. :7peta

På min gamla rotorkippare sitter en 0,5mm plåt fastbultad på toppen i en båge över stiftet. Hatten är oisolerad så när man trycker ner plåten mot stifthatten går tändströmmen ner igenom plåten till toppen(jord) och motorn stannar.
Detta är originalmodellen :fakta

På min gamla rotorkippare sitter en 0,5mm plåt fastbultad på toppen i en båge över stiftet. Hatten är oisolerad så när man trycker ner plåten mot stifthatten går tändströmmen ner igenom plåten till toppen(jord) och motorn stannar.
Fränt :tummenupp

Jag ser två varianter.... Lämna in den på verkstad eller köp en ny...

Samma på gamla stenborrar, håller garanterat för allt.

Jag brukar bara dra tändhatten eller köra den i högdjävla gräset! Jag skiter egentligen i vilket, det är barnen som klagar! Får nog fixa till en plåt till tändhatten, det var ju faktiskt en smula manligt!

Om man är för lat för att skarva på en sladd och jorda tändspolen (som är originalsättet för avstängning) så går det bra att chokea tills den stannar.

Jänkarna är så jävla kåta på att plocka fram pickan så det är sorgligt.
Effektivt dock.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...