Hur ska en stånka reagera på pyttelite gas?

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Hej

Har en DR650SE som jag undrar om den egentligen går riktigt som den ska. Har aldrig känt på någon linande motor så jag frågar här. På min DR går det knappt alls att kontrollera motorvarvet mellan tomgång, ca 1500-1600 rpm och upp till ca 3000-3500, över det så går det bättre. Åker jag runt sakta på på ettan och tvåan blir det väldigt av och på. Det är väldigt svårt att hitta ett läge mellan full motorbroms och svag accelation och minsta gupp som gör att handen flyttas en aning gör att det kan bli full motorbroms. Det räcker att jag knappt vrider rullen så det syns så rusar motorn upp. Blir rätt drygt när man puttrar runt på småvägar.

Går era stånkor likadant? Misstänker annars att min kan gå alldeles för magert, provade att köra med ett nytt tändstift i ca 20 minuter med lite gas och färgen ändrades knappt, bara en aning blekare isolator en ett nytt.
 
jag har aldrig tänkt på, men visst är det "mindre kontroll" vid låga varvtal på låg växel. det enda (vettiga? hehe) jag kan komma med är att jag använder kopplingen mycket under 10-15 km/h för att få det mjukt.

det är en liten konst att följa trafikrytmen vid/nära rödljus/i stan och samtidigt få hojen att låta gött ;) (inte vrålvarva eller få kärringstopp) hehe
 
Kör en Husqvarna TE570 och samma "fenomen" finns på den.
Det är lite av ett konststycke att kontrollera dem vid låg fart, jag parerar allt som oftast med kopplingen för att få mjuk gång då det behövs.
 
jag har aldrig tänkt på, men visst är det "mindre kontroll" vid låga varvtal på låg växel. det enda (vettiga? hehe) jag kan komma med är att jag använder kopplingen mycket under 10-15 km/h för att få det mjukt.

det är en liten konst att följa trafikrytmen vid/nära rödljus/i stan och samtidigt få hojen att låta gött ;) (inte vrålvarva eller få kärringstopp) hehe


Mycket koppling blir det som sakt
 
Hej

Har en DR650SE som jag undrar om den egentligen går riktigt som den ska. Har aldrig känt på någon linande motor så jag frågar här. På min DR går det knappt alls att kontrollera motorvarvet mellan tomgång, ca 1500-1600 rpm och upp till ca 3000-3500, över det så går det bättre. Åker jag runt sakta på på ettan och tvåan blir det väldigt av och på. Det är väldigt svårt att hitta ett läge mellan full motorbroms och svag accelation och minsta gupp som gör att handen flyttas en aning gör att det kan bli full motorbroms. Det räcker att jag knappt vrider rullen så det syns så rusar motorn upp. Blir rätt drygt när man puttrar runt på småvägar.

Går era stånkor likadant? Misstänker annars att min kan gå alldeles för magert, provade att köra med ett nytt tändstift i ca 20 minuter med lite gas och färgen ändrades knappt, bara en aning blekare isolator en ett nytt.



lite känsligt är det men de ska inte kännas helt ohanterbart..
lite kan den hacka el gå i vågor men svårt o avgöra här hur mycket de är.
hur är den drevad.. kanske omdrevad?
 
jag som är van med en 125:a med motorbroms som ett glidflygpan har grymma problem med det där.

Blir att öva som mycket på krypkörningen fram till på freda då jag har uppkörning, ska såklart köra med Husan men eftersom man inte ska använda kopplingen då så vette fan hur det blir :gnissla.
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top