Hur ska en gatlaglig gasturbinhoj vara?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej hej.

Om ni lyckats missa det så är jag ganska så insyltad i gasturbiner och en polare i Australien håller på bygga en turbindriven sporthoj som ska gatreggas och i förlängningen tillverkas till försäljning i en mindre serie.

http://www.youtube.com/watch?v=HlhlYZ8X5_c

Motorn kommer ge ca 170hk och är direktdriven via kraftturbinen, föreställ er en effektkurva som en elmotor så vet ni ungefär hur den känns att köra. Inga växlar utan bara att gasa och hålla i sig.

Grejen är att han är väl ingen hojåkare i den bemärkelsen så han har inte nån vidare koll på vilka kriterier en sporthojsåkare kan tänkas ha på en turbindriven motorcykel, så han har bett mig fråga er här vad ni tycker. Han testade på ett annat hojforum men där spårade det snabbt ur till massa skitprat så han tröttnade fort.

Lite luddig fråga kanske men hur ska en turbindriven hoj vara för att just du ska överväga att köpa en istället för en vanlig sporthoj? Priset kan vi strunta i utan rent funktions- och körmässigt.

Håll gärna kommentarer om missilramper och andra lustigheter för er själva.:)

/Anders
 
gatlaglig? hela den biten tror jag ni kan skippa, finns inte en besiktningsverkstad i världen som kommer godkänna nåt av det man ser i videon iallafall.

det är en riktigt ball ide dock, håll vikten nere och försök göra nåt åt ljudet (som låter fullständigt öronbedövande!?) så kan ni säkerligen sälja några som "kul och udda banhoj" ?
 
Han har haft nära kontakt med besiktningsorganet i landet och det enda problemet är ljudet, genom att rikta om avgaserna och trixa lite menar han att det borde gå.

Hojen på filmen är på inget sätt färdig heller, det är första provkörningen så det är nu som utvecklingen börjar.
 
Ljudet måste ner.

Bränsleförbrukningen måste hållas på en rimlig nivå.

Den måste gå att köra på vanlig bensin.
 
Ljudet måste ner.

Bränsleförbrukningen måste hållas på en rimlig nivå.

Den måste gå att köra på vanlig bensin.

Den går köra på diesel, förbrukningen blir oundvikligen högre men inte orimligt hög. Jag mailar honom med alla funderingar om vikt, förbrukning och sånt allteftersom dom kommer så får han svara själv. Bra input!:tummenupp
 
Om jag skulle överväga det så skulle den behöva vara minst lika bra som en vanlig sporthoj:

* Driftsäkerhet.
* Rimliga serviceintervaller och tillgängliga serviceställen.
* Samma körbarhet chassimässigt som en modern sporthoj.
 
Som sagt, inte kännas som en gunghäst när det svänger, vara gatlaglig och inte väcka de döda. En enhetlig design är nog hyfsat viktigt med. Priset också, skenar det iväg för långt från en motsvarande ordinär sporthoj försvinner nog intresset för alla utom de rena tekniknördarna.
 
Ska gå att leva med till vardags som en modern sporthoj, dvs:
Starta och stanna motorn lika lätt
Tankning
Rimlig räckvidd
Chassi ska gå att svänga med

Sen bör den ha en knapp för "öppet avgasrör" så man släpper ut allt underbar ljud :)
 
Rent spontant så tycker jag att det Peccus skriver låter klokt. Men det där med servicetillgänglighet är väl kanske en svår nöt att knäcka.
 
Många bra synpunkter, det man får ha i åtanke är att det är lite av ett entusiastfordon så bättre än en modern sporthoj på alla punkter är inte realistiskt.

Ramen som hojen byggs runt är en Yamaha YZF av den enkla anledningen att det är den enda sporthojsram som är lång nog för att motorpaketet ska få plats, fjädring och sånt däremot kommer såklart vara rejält uppdaterat.

Serviceställen är såklart inte helt lätt att ha runt knuten, men en Ducati eller annan ovanligare hoj är väl inte heller helt lätt att serva i närområdet. Jag lär ta på mig europaservicen ifall det blir av med planerna.

Serviceintervallerna bör bli relativt långa då det är få rörliga delar i motorn, huvudsaken är väl att den som köper hojen har lite förståelse för hur man behandlar en gasturbin så polaren slipper bygga in massvis av strypningar i systemet för att inte nån idiot ska kunna bränna motorn genom att sätta på ett tjockare luftfilter eller så.

/Anders
 
En gasturbinhoj låter ju som ett jetflygplan och bör enligt mig presteda därefter, ska jag köpa en gasturbinhoj räcker det inte att den går lika bra som en literhoj, den låter brutalt och bör då se brutal ut gå nåt brutalt.
 
Blir inte soppaförbrukningen lite småtråkig när man fiser runt på smågas, vilket tyvärr krävs ibland?

Men annars tror jag att kundgruppen som kan tänkas köpa den skulle kunna stå ut med rätt mycket, bara den beter sig ypperligt chassimässigt, som ducatiägare typ.:hihi
 
En gasturbinhoj låter ju som ett jetflygplan och bör enligt mig presteda därefter, ska jag köpa en gasturbinhoj räcker det inte att den går lika bra som en literhoj, den låter brutalt och bör då se brutal ut gå nåt brutalt.

Det går tyvärr inte få plats med mycket mer motor i en sporthojsram än så här, Y2K-hojen har knappt dubbla effekten men är ungefär lika smidig som en Boss Hoss med V8. Det håller på ritas för fullt på ett kompressorhjul till nästa generationens motor som ska ha 250hk men mer än så är inte möjligt att få plats med.

Blir inte soppaförbrukningen lite småtråkig när man fiser runt på smågas, vilket tyvärr krävs ibland?

Men annars tror jag att kundgruppen som kan tänkas köpa den skulle kunna stå ut med rätt mycket, bara den beter sig ypperligt chassimässigt, som ducatiägare typ.:hihi

Nog lär den sörpla i sig soppa alltid, men är tanken tillräckligt stor så blir aktionsradien rätt ok ändå. Kräver man en maxförbrukning på 0.5L/mil så tillhör man nog ändå inte kundkategorin av flera anledningar.

Precis, en sån här hoj köper man nog mer med hjärtat än med hjärnan.:)
 
Efters den inte är bränslesnål så hade de ju varit bra om den hade en stor tank iaf.
Så man slipper stanna på varje mack.

Annars tycker jag den ser riktigt bra ut.
Ovanligt att folk lyckas bygga en hoj med udda motor som inte ser ut som en Tax.

Körbarhet står högt på listan.
 
För att identifiera brukarkrav och få en framgångsrik produkt bör han genomföra fokusgrupper, djupintervjuer, usabilitytest och användar kliniker.(Kvalitativ information)

Samt även enkäter (såsom att fråga på ett forum), för kvantitativ information.

Utifrån detta kan han göra en specification of demands (kravspecifikation). Här har du en enkel som jag svängde ihop för er;
Untitled-1.jpg
 
Ja rikta om avgaserna lär nog behövs iaf med tanke på eldklotet som uppstod vid starten.
Skönt om den misständer lite när man står vid ett rödljus och svärtar ner bilen jämte.
Och användarvänligheten är nog viktigt. Att den kan startas precis vartsomhelst i alla väder utan tillgång till tryckluft eller annat.

I övrigt lär den ju endast gå som entusiastfordon så jag tror de som köper den kan leva med sämre bränsleekonomi och servicesvårigheter bara den ser tillräckligt bra ut.
 
Ja rikta om avgaserna lär nog behövs iaf med tanke på eldklotet som uppstod vid starten.
Skönt om den misständer lite när man står vid ett rödljus och svärtar ner bilen jämte.
Och användarvänligheten är nog viktigt. Att den kan startas precis vartsomhelst i alla väder utan tillgång till tryckluft eller annat.
Att svärta ned bilen bredvid vid en misständning är nog lindrigt jämfört med vad den gör med bilen under normal drift. Jay Leno smälte väl kofångaren på bilen bakom med Y2K-hojen? Och kvinnan i videon säger väl nåt i stil med "feel the heat". Man kör nog inte upp bredvid en bil ostraffat med den där som den är riktad nu.
 
Bränsleekonomi är tämligen irelevant. Bränslepriset i oz ligger på dryga 10 spänn (diesel o bensin).
Kundkategorin i detta fall lär inte vara trädkramande Prius-tomtar.

Jag tror att ett sånt här ekipage måste ha rätt hög "show off"-faktor dvs det ska synas och höras (på rimlig nivå) att här kommer något speciellt rullande. Köpstarka kunder i denna del av världen är inte rädda för att synas och någon jantelag finns inte.
En effektfull startprocedur med lite ylande och antydan till eldsprut sitter nog inte fel. Vill minnas att y2k har någon slags rullande text på bakdelen med varningen "Caution hot exhaust gases" eller något åt det hållet - helt rätt imho.
Så lite fire breathing dragon men ändå körbar på the glitter strip i surfers kan nog funka.
 
Hur är det med känslighet för grus o skit på vägen, så det inte sugs in i motorn, eller finns det nåt luftfilter på den?
Bygger dom motorn själva, eller är det nån färdig modell, vad är serviceintervallet?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top