Hur sköter ni servicen på hojen?

• Thread starter Thread starter Sgt Liberia
  • Start date Start date

Hur sköter du servicen på hojen?

• Antal röstningar
    0

Sgt Liberia

Guest
Jag undrar om ni gör den själv? Lämnar in till auktoriserad verkstad? Skiter i den? eller övrigt? Vad i sådant fall?

Jag undrar om ni gör den själv? Lämnar in till auktoriserad verkstad? Skiter i den? eller övrigt? Vad i sådant fall?

Du kanske skulle ha ett alternativ om att lämna in hojens fast inte på auktoriserad verkstad? Eller är det tänkt att gå under "Övrigt"?

Du kanske skulle ha ett alternativ om att lämna in hojens fast inte på auktoriserad verkstad? Eller är det tänkt att gå under "Övrigt"?

Missade det. Trodde inte att några lämnade in den till verkstad utan att få stämpel i boken.

Skulle inte falla mig in att lämna in den på en märkesverkstad och få mineralolja i motorn men bli debiterad för syntet. ;)

Jag gör det själv så vet jag att det blir ordentligt gjort. Stämpeln? Jo, men den är ju ingen som helst garanti för ett korrekt utfört arbete. Det vet många potentiella köpare också. Och jag sparar kvitton för inköpt material, så syns det i alla fall att motorn fått bästa oljan, och att filterbyten etc har gjorts.

Ang. icke auktoriserad verkstad, jo, jag kan tänka mig att lämna in den för vissa jobb, t.ex. ventiljustering på en verkstad med rätt kompetens.

Last edited:
Börjar fundera på de jag mé...

Ja jag fattar inte riktigt varför man ska lämna in hojen för att få servicen utförd på ett sämre sätt med en sämre olja än vad jag själv gör/använder.

Kan ge mig f-n på att skulle man behöva utnyttja garantin så går det åt helsike även om man servat på för mig Suzukiverkstad. :va

Det beror på hur ny hojen är.

Ny hoj med garantier: på märkesverkstad.
Gammal hoj utan garantier: servas hemma i garaget i största möjliga mån.

Varför tror ni att det blir allt vanligare med långa garantitider? Särskilt på motor och växellåda?

byter olja filter och stift själv och lite annat pyssel.
lämnar bort för ventilsjustering

gör allt själv. litar inte på verkstäder, gör jag det själv vet jag vad som blir gjort.

Känns ju jäla surt att slänga ut flera tusen i onödan på något man är utbildad till. Får söka jobb på någon sukisukiverkstad.
Blir ju några servicar på en säsong.

Skulle inte falla mig in att lämna in den på en märkesverkstad och få mineralolja i motorn men bli debiterad för syntet. ;)

Jag gör det själv så vet jag att det blir ordentligt gjort. Stämpeln? Jo, men den är ju ingen som helst garanti för ett korrekt utfört arbete. Det vet många potentiella köpare också. Och jag sparar kvitton för inköpt material, så syns det i alla fall att motorn fått bästa oljan, och att filterbyten etc har gjorts.

Ang. icke auktoriserad verkstad, jo, jag kan tänka mig att lämna in den för vissa jobb, t.ex. ventiljustering på en verkstad med rätt kompetens.

Det finns bra och dåliga verstäder.. Jag lämnar in till en verkstad jag känner mig trygg med..

Visst hade jag kunnat göra olje och stiftbyte etc själv, men man ska sälja en dag också och man vet hur viktigt det är med papperna i ordning..

gör servicen själv på en auktoriserad verkstad :)
sjukt bra med jobb på en verkstad :D

Skickade in min 2-takts-vevaxel för renovering en gång, men annars har jag gjort all service och alla reparationer själv, kanske mest på grund av studentekonomi.

Missade det. Trodde inte att några lämnade in den till verkstad utan att få stämpel i boken.

Om du bara menar service enligt serviceboken så är det nog mindre andel som lämnar in hojen till icke-auktoriserad verkstad. Men skulle jag t.ex behöva byta styrlager, hjullager eller liknande grejer, underhåll som inte är enligt serviceboken, så skulle jag nog lämna in till en icke-auktoriserad verkstad, främst p.g.a. prisskillnaden.

Hur ligger det egentligen till med "auktoriserad verkstad" nu för tiden?

I bilvärlden är väl begreppet förlegat då det lagstiftats bort på grund av konkurrensproblematiken. Borde inte samma sak gälla motorcyklar?

Visst hade jag kunnat göra olje och stiftbyte etc själv, men man ska sälja en dag också och man vet hur viktigt det är med papperna i ordning..

Rätt och fel. Det beror väldigt mycket på köparen. Vissa ser bara papper och andra bedömer hojen och säljarens trovärdighet. Som jag sade nyss, jag spar alla kvitton etc, det går att se exakt vad som köpts och gjorts. Dessutom när. För vissa köpare räcker detta utmärkt väl. Ja, till och med bättre! Det går ju att se att jag alltid köper excellent olja, att jag byter filter och annat med TÄTARE intervall än boken föreskriver.

Sen finns det ett undantag givetvis, och det är när vi talar om NY hoj med garanti. Jag lämnar in så länge garantier gäller, eller i alla fall första året.

Tyvärr har vissa märken börjat missbruka detta. I samband med att man förlänger garantitiden så tvingar man folk att lämna in för att få stämpel.

Verkstäderna närmaste jag bor är inkompetenta så jag gör allt själv...har lämnat in två hojar på två olika verkstäder och båda gångerna har de slarvat så nu gör jag allt själv.

Lämnar in.
Är ingen meckare och behöver ha stämplarna för att garantier skall gälla.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman