Hur sköta eloxerade ytor, t.ex fälgar?

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Något speciellt man ska tänka på att använda/ INTE använda när det gäller rengöring och skötsel av eloxerade ytor? Många ytbehandlingar mår ju illa av alkaliska avfettningsmedel etc?

Jag gör rent med varmt vatten och sen bananvax (Lahega).

På de eloxerade delar jag har på min hoj, mestadels ISR-grejer, samt blåeloxerade AN-kopplingar så har jag inte stött på några problem med varken petroleum- eller alkalisk avfettning. Försöker dock använda avfettning endast när/där det behövs, länkage och annat som avfettas måste ju fettas in igen.

Last edited:
På de eloxerade delar jag har på min hoj, mestadels ISR-grejer, samt blåeloxerade AN-kopplingar så har jag inte stött på några problem med varken petroleum- eller alkalisk avfettning. Försöker dock använda avfettning endast när/där det behövs, länkage och annat som avfettas måste ju fettas in igen.

Har varit med om att nyeloxerade grejor tappar färgen av avfettning, bensin, brääkleen etc.

Men då pratar vi när det är brådis, delarna lämnas in för eloxering timmar innan man ska köra :va Får grejorna ligga några dagar brukar allting bli bättre, direkt ur badet är grejorna ibland klibbiga :näsblod

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back