Hur sjuttan används dessa bromsluftare?????

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
köpte dessa idag, men har inte klurat ut riktigt funktionen och hur dom skall användas....nån som vet, funkar dom på hoj???

Bifogat

• 19-148_l.jpg
    19-148_l.jpg
    10.4 KB · Visningar: 1,395
är det speed-bleeders? om så är fallet är det bara att lätta lite på muttern som spänner dem, pumpa på bromsen o sen spänna muttern igen... så har ja för mig det är iaf.

Är inte de två glänsande, cylinderformade, metallplupparna bara vanliga backventiler?

Dvs att man trär på de svarta gummislangarna på nipplarna i andra änden på slangen och kopplar dessa sedan på luftningsnipplarna på oket. Ner med backventilerna i en behållare. Och lossa sedan lite på luftningsnipplarna och börja pumpa. Backventilerna gör att man inte behöver spänna/lossa luftningsnipplarna.

Jag har använt liknande till bilen, och man var tvungen att justera fjädern i backventilerna för att få det att funka (fjädern tryckte på för hårt).

/J

De där backventilerna håller ju Biltema kvalité. Gör som vanligt istället, det funkar bättre.

Backventilerna skall i teorin göra det möjligt at ansluta luftarslangen, öpnna nippeln och sen skall det bara vara att pumpa av bara den. Men det funkar bara om man vill göra av med mycket vätska.

Tyvärr så fastnar bubblorna i slangen, så det är bara att göra som vanligt istället. Dessutom så KÄNNS det säkrare om man måste lägga ner lite arbete på bromsarna.

En av de smartare grejerna jag sett var en killen som hade ett extra lock med en nippel för tryckluft. Han satte högtrycksluft på nippeln, vilket trycksatte systemet. Sen var det bara att krypa runt och öppna nipplarna. Trycksättningen gjorde att han fixade luftningen på bilen ensam. Dock vet jag inte om det funkar på hojar, vi har ju ganska små behållare, vilket gör att man får fylla på ofta.
Men i teorin borde det ju funka

Ravetrancer skrev:
köpte dessa idag, men har inte klurat ut riktigt funktionen och hur dom skall användas....nån som vet, funkar dom på hoj???

Provade att byta bromsvätska med sådana där igår. Fick också justera fjäderspänningen i backventilen. Det tog dj***gt lång tid för ventilen släpper inte igenom mycket vätska. Det slutade med att jag sköt bort ventilen från slangen när jag pumpade bromshantaget, men slangen var ju bra...

Så jag gjorde som vanligt sen, hade lika gärna kunnat skjutit hela slangen från nippeln och det bromsvätskesprutet hade jag inte viljat varit med om! :skrämd

Jag slängde ventilerna och behöll slangarna! :tummenupp

Jag köpte såna där på biltema.
Slangen släppte från nippeln och vätska på skiva och klossar, ARRGH.
Håll dom där borta från hojen är mitt råd.
Kort slang ner i glasburk med lite bromsvätska i, sen tryck ut en gång så slangen fylls med vätska. Då kan den bara suga tillbaka bromsvätska, inte luft och du kan använda en klämma på slangen att stänga med mellan pumpningarna i stället för att skruva om du vill.

Jag har sån där luftnippel till bilen, och det funkar klockrent, men det var trixigare till bågen, fick det inte tätt av nån anledning, och jag hade inte tid att greja med det, men problem är väl egentligen att behållaren är så liten. Återkommer när jag gjort fler försök

Luftning

Att lufta med trycksatt oljebehållare går som en dans (så gör proffsen, med olja dock), men var försiktig med trycket. Det räcker med ett ganska lågt tryck - har själv sprängt en bromsoljebehållare (på bil).

Har använt BILTEMA-luftare många gånger vilket har funkat bra.

;)

ren dynga var dopm där grejerna, åkte till micro idag o köpte en annan grej med behållare och slang, man trycksatte med luft från ett däck, funka grymt bra....

hahaha gött att du hittade nått som funkade.
den där från biltema funkade ju sådär.
jag är nog oxså lite intresserad av däck men bara bak
så om det blir nått över så tar jag gärna ett.undrar oxså om du vet nån som kan ha ett slipon för rizza får man ju inte tag på ??
mvh thomas

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back