Hur sjuk är sjukvården?

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Min flickvän är pollenallergiker sedan barnsben, och har alltid löst detta med att få ta en cortisonspruta, sju år i rad. För två år sen blev reglerna att man måste ha en remiss, vilket på vanlig svenska verkar betyda att man måste vara halvt hjärndöd innan sjukvården ens lufter på luren när man ringer.
Att det hindrar en från att vara ute hela sommaren, ökar hennes frånvaro p.g.a. sjukdom för jobbet så kollegor och lönen blir drabbade duger tydligen inte, samt att hennes sidojobb som sångare fallerar totalt då det främst är halsen som saboteras av allergin.

Dom kräver att man ska testa alla olika kombinationer av piller och sprayer som finns på apoteket receptfritt och dom menar på att olika kombinationer kan fungera olika år - men vad fan är det? man ska alltså laborera fram och slänga ett bra antal pengar på dessa preparat varje år för att få fram någon sorts "förbättring", år för år...

Varför detta? När min flickvän tidigare tagit denna spruta en gång om året i sju år, den fungerar fint, har aldrig känt av några biverkningar osv. och dessutom blir det en engångskostnad, inte ett dyrt månadsprojekt med att springa fram och tillbaka från apotek och mixtra med piller och sprayer...

Någon sporthojsanvändare med insyn i det hela? (sneglar lite extra åt 2fast4hjo's och Nursey's m.fl. håll hehe) VARFÖR ska det vara så svårt att få VÅRD av sjukvården?

HILFE BITTE!

Last edited:
Men vad säger henne husläkare då? För det borde ju inte vara så svårt att få den där remissen om hon förklara för läkaren?

Hon ska försöka få en tid hos hennes chefs privatläkare, så det kommer nog lösa sig. Men det ska ju inte behöva vara så, att sjukvården är så jävla nonchalant, att man måste "fuska" sig fram till att få vård.

Vad har hänt? Börjar ju bli tråkigt när man bara är 23/24 år och kan säga att man minns hur mycket bättre sjukvården var när man var liten...

Haha, fixa eget... jo men visst :D någon som har receptet här eller är det flashback jag bör vända mig mot? :va

Jag kommer ihåg hur det var första gången jag skulle ha fästingvaccin till mina kids.
Jaja du det behövs inte ,det där är överdrivet snack om att det skulle vara så farligt sa Doc.
J-a piss folk.
Fixade eget.....Sprutade ungarna själv.
Är väll själva den att det ska va så svårt.
SÅ jag menar på allvar att du skall fixa C själv.Hur svårt kan det va att få tag i???
:gnissla

Är man inte sjukare än att man kan söka vården själv är man inte sjuk nog för att få vård......

En sak har jag lärt mig efter alla problem med sjukvården och det är att du får som du vill om du gapar, skriker och förklarar att de jobbar där för att serva dig och de har ingen rätt att själv fatta beslut om vem som ska få vård eller inte, det är upp till läkaren.
Har din flickvän fått detta svar av en läkare så ska hon hota med att anmäla honom och genast KRÄVA en ny tid hos en annan läkare.
Om jag hade varit en velig människa så skulle jag fortfarande vara sjukskriven (jag fick tjata för att få sjukgymnastik och slippa sjukskrivning) och haft än mer ont än vad jag har idag.

Så nu ringer du genast vårdcentralen, kräv en tid inom en dag eller två *de sitter ändå bara på sina feta arslen och fikar* och sen följer du med henne och förklarar för läkaren vad problemet är. Jag vet av egen erfarenhet att tjejer ibland har en tendens att vara alldeles för snälla, no offense nu flickor. Men man kan inte vara alla till lags alltjämt och vara glad och tillmötesgående.

Edit/ Och vill man inte vara elak mot en sjuksköterska eller allmänläkare så går man till en privat läkarmottagning och får sprutan där. Så dyrt är det inte om man ser till vad man missar utan sprutan.

Är man inte sjukare än att man kan söka vården själv är man inte sjuk nog för att få vård......

Ja fasen, kanske är så... Vi har nog världens bästa vård, eftersom dom anser att dom inte behöver lägga sig i förens patienten ligger på sin dödsbädd, annars kanske det inte finns någon utmaning att snacka om för dom. Snacka om elit :rolleyes:

(Värt är poängtera, jag har absolut inget emot personalen i sig, men man undrar fasen vad alla byråkrati-nissar sysslar med och hindrar folket från vård...)

Kanske lite OT men ändå ett exempel på hur sjuk sjukvården är här i Svea. En kollega till mig som 80% av dagarna sitter och jobbar med en dator....

Blev sjukskriven i 6v efter att hon bröt.. Ryggen? Nacken?

Ne, vänster lillfinger. Ja, hon är högerhänt. Helt sinnessjukt om ni frågar mig. Sen klagar folk på att vi får betala mycket i skatt för att behålla den s.k välfärden :glömdet

Ja inte blir man förvånad.

Håller precis på att försöka få hjälp. Har fått allt mera problem med lederna och framför allt en höft. Nu har det blivit så illa att jag inte längre kan motionera. De har tagit prov för reumatism, gickt och inflamationer m.m. och inte hittat nåt. Så nu så säger läkaren att jag måste börja motionera... Jag försöker förklara att jag inte kan motionera och det är därför jag söker hjälp, men icke..... :gnissla

Generellt..

Jag ska ta mig tid att svara ordentligt när jag kommer hem, kan ta detta över pm/msn men den offentliga vården är under all kritik. Dålig organisation där man inte har rätt person på rätt plats, sjuksyrror som sitter i kassan istället för att vårda för att ta ett exempel.

Vårdcentralen rekommenderar idag allt högre grad av egenvård istället för att remittera pga långa väntetider och kostnad. Ta diskbråck t ex som man i dag inte gärna vill operera (vilket var betydligt vanligare förut). "Ta ett piller, var glad och hjälper inte det gå till sjukgymnast".

Mitt råd är sök privat vård eller skriv en egen remiss (som man har rätt till), personligt brev till berörd instans där man grundligt beskriver varför man är missnöjd/vill ha hjälp med.

Hörs av.

Nu ska jag fika..order

Last edited:
dagen sjukvård är obefintlig!
Tanten fick ett knä söndersparkat för flera år sen och har op:ats för det
eftersom dom var tvugna att ta ut lösa benbitar...
Dom missade en benbit, stor som en ärta vilket gjorde att hon fått en knöll straxt under knäskålen... Troligtvis brosk som växt fast på ledbanden...
Detta har gjort all motion och ståpåknäaktiviteter (inte bara snusk!:D) helt omöjliga p.g.a. smärta..
I september 08 gick vi till VC för att få remiss... efter 20+ röntgenbilder och x antal bortslarvade remisser blev hon op:ad igen 30/3 i år.. Vi hade då diskuterat att hyvla bort brosk alt. kapa senor och sätta tillbaka dom med alla läkare...
Kirurgen som ska utföra ingreppet säger först att han inte tänker göra ett skit eftersom det saknades röntgenbilder.. Efter att undertecknad exploderat i hans ansikte så går han med på att genomlysa i opsalen..
När op är klar så kommer kirurgen ut och säger att dom tagit ut benbiten men inte gjort mer för då hade hon ju blivit gipsad i 6 veckor...
Så knölen är kvar och inget är förändrat bortsett från att benbiten är borta... Detta fick vi alltså vänta på i nästa 8 månader på...
Att det bara tog 8 månader är tack vara en väldig massa snördragande i alla kontakter jag har någorlunda högt upp i sjukvården..

så njae jag har inte så mycket förtroende för den statliga sjukvården... :(

Jag har alltid åkt in akut (nästan).
Utom senast, när jag blött näsblod titt som tätt i ett halvår. Vilket visade sig vara en "typ kronisk" bihåleinflammation.

Jag har aldrig haft problem med vården :va

Kanske lite OT men ändå ett exempel på hur sjuk sjukvården är här i Svea. En kollega till mig som 80% av dagarna sitter och jobbar med en dator....

Blev sjukskriven i 6v efter att hon bröt.. Ryggen? Nacken?

Ne, vänster lillfinger. Ja, hon är högerhänt. Helt sinnessjukt om ni frågar mig. Sen klagar folk på att vi får betala mycket i skatt för att behålla den s.k välfärden :glömdet

Det är inte så att hon behöver till lillfinger för att kunna sitta vid datorn och skriva ;) dessutom så är lillfingret det som gör att man kan sluta handen och hålla kvar saker. Testa och skriv utan att använda lillfingret eller försök att hålla kvar mynt eller liknande i handen utan att använda lillfingret så kommer du att märka att det är jävligt svårt :brinnerup upptäckte det själv när jag fick en senskada på just vänster lillfinger och ja jag är högerhänt :rolleyes:

Jag har alltid åkt in akut (nästan).
Utom senast, när jag blött näsblod titt som tätt i ett halvår. Vilket visade sig vara en "typ kronisk" bihåleinflammation.

Jag har aldrig haft problem med vården :va

Akutvården i Sverige är mycket bra, bland den bästa i världen.
Farsan fick hjärtinfarkt för några år sedan, och då jävlar gick allt undan.

Saken är bara den att om du inte är dödssjuk eller kommer in via ambulans direkt till akutmottagningen så känns det inte som vården är mycket att ha...

Akutvården i Sverige är mycket bra, bland den bästa i världen.
Farsan fick hjärtinfarkt för några år sedan, och då jävlar gick allt undan.

Saken är bara den att om du inte är dödssjuk eller kommer in via ambulans direkt till akutmottagningen så känns det inte som vården är mycket att ha...

Kan bara instämma. Vården när man väl ligger inne är mestadels bra, det är allt runt omkring som man kan bli galen av :gnissla. Se bara det faktum att vi här i Västra Götland har över 15 (de jag har erfarenhet av i alla fall, säkert flera) olika journalsystem :3freak och att man fortfarande på vissa håll inte har infört digital diktering eller system som klarar av att scanna.

Dags för lunch....ständigt dessa order.:rolleyes:

Last edited:
Man kan alltid avbryta en sjukskrivning och återgå till arbetet om man vill/har möjlighet.

Självklart, det var mer läkarens ordinans jag reagerade på.

Vänster lillfinger, när man är högerhänt. Nej, det känns inte relevant med 6v vare sig man ska hålla i saker eller skriva på datorn. Fast sen är jag bitter sen födseln så vad vet jag :D

Husläkare är väldigt ofta ett satans otyg. Min far trampade snett när han var och badade i en sjö för ett par år sedan och ena stortån svullnade upp rätt kraftigt och antog en fin blå färg. Han gick till husläkaren som konstaterade att tån var ur led. Läkaren började således försöka åtgärda detta genom att dra och slita i stortån men till slut sa farsgubben ifrån, och det här är en envis 40-talist som inte gnäller i onödan.

Han gick till en annan läkare som röntgade och såg att tån var.. Bruten. Vi bytte husläkare efter den incidenten. :näsblod

Har inte varit i kontakt med sjukvården nu i 5år pågrund av att man inte får den vård och hjälp man vill ha.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg