Hur sitter växlarna på en mc?

Gör ett jättelyft av den här tråden bara för att ställa en följdfråga:

Varför sitter växlarna som de gör på en mc? Hur de ligger är redan känt men varför är det som det är? :va

Är det av en ren praktiskt mekanisk anledning att neutralen sitter mellan ettan och tvåan? Eller finns det andra skäl för det? Varför är t.ex. inte neutralen längst ner och sedan 1,2,3,4,5 och till sist 6? :va
 
Swedecat skrev:
2410948 Gör ett jättelyft av den här tråden bara för att ställa en följdfråga:

Varför sitter växlarna som de gör på en mc? Hur de ligger är redan känt men varför är det som det är? :va

Är det av en ren praktiskt mekanisk anledning att neutralen sitter mellan ettan och tvåan? Eller finns det andra skäl för det? Varför är t.ex. inte neutralen längst ner och sedan 1,2,3,4,5 och till sist 6? :va
Troligen för att man ska slippa lägga i friläget ofrivilligt.
 
På gamla Yamaha DT 50 MX var friläget längst ner. Funkade bra på en moppe, men på en stor och tung maskin kan det ju bli dumt om man råkar få i friläget av misstag när man står nästan still.
 
svampe skrev:
2410949 Troligen för att man ska slippa lägga i friläget ofrivilligt.
PacMan skrev:
På gamla Yamaha DT 50 MX var friläget längst ner. Funkade bra på en moppe, men på en stor och tung maskin kan det ju bli dumt om man råkar få i friläget av misstag när man står nästan still.

Då verkar det vara utrett och det var som jag trodde. Helt enkelt så att det ska vara lite krångligt att få i friläget så det inte hoppar i av misstag. :näsblod
Tack för svaren. :tummenupp
 
När ämnet ändå är uppe för diskussion så har jag en fråga som jag gärna får svar på. Vill minnas att tävlingshojar brukar ha omvänd placering av växlarna, dvs ettan upp och resten ner. Varför är det så?? :va Det måste ju finnas en vettig anledning och eftersom jag alltid vill ha en logisk förklaring på saker o ting här i livet så måste jag veta detta också. (Annars kan jag inte sova på nätterna osv) :tomten
 
Om man ska svänga vänster samtidigt som man accelerarar kan det vara svårt att få tån under spaken. Lättare att trycka på ovansidan då.
 
fläderblomst skrev:
2411137 När ämnet ändå är uppe för diskussion så har jag en fråga som jag gärna får svar på. Vill minnas att tävlingshojar brukar ha omvänd placering av växlarna, dvs ettan upp och resten ner. Varför är det så?? :va Det måste ju finnas en vettig anledning och eftersom jag alltid vill ha en logisk förklaring på saker o ting här i livet så måste jag veta detta också. (Annars kan jag inte sova på nätterna osv) :tomten


För att man ska kunna växla upp vid nerlägg i kurvorna utan att tår fot tar i marken (asfalten).

Inte snabb nog!
 
GixxerMike skrev:
2411146 För att man ska kunna växla upp vid nerlägg i kurvorna utan att tår fot tar i marken (asfalten).

Aha, då var det som jag misstänkte det finns en logisk förklaring på det mesta. Tackar för svaren :)
 
Det där med att det är lättare att växla upp ut ur en kurva om man trycker neråt på spaken är nog en förklaring " i efterhand" till varför man har ettan uppåt och resten neråt på en racehoj. Har läst någonstans ( Classic Bike ?) att det hela kommer sig av att någon gång i den tidiga (japanska) racehojhistorien vände man växelspaken bakåt för att föraren skulle nå den ( tillbakaflyttade fotpinnar, motor som i grunden var en standardmotor) därav så hamnade växellägena " åt andra hållet" och sen så vande sig förarna med det och resten är historia....
 
Vidare så stampar oftas RR förare i växlarna dvs vi kopplar inte utan släpper bara av gasen och petar i nästa. Sen är smaken som baken många kör orginal.

björn
 
vad då växlar.
klart att man ska köra automat.
se på alla scotrar nere på stan.
kan de verkligen ha fel allihopa
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top