Hur sitter sadeln fast på GSXR750 98?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Sadeln på min gixxer sitter löst, vilket inte känns som någon större hit :( Men hur skurvar man egentligen fast den? :va Det ser ju ut som om hålen i ramen där öronen på sadeln ligger emot är gängade, ska man skruva genom sadeln då eller? :va
Om någon råkar sitta på en pdf-manual så får ni gärna PM'a! :)

Har för mig dom sitter skruvade i bakramen, sticker ut lite plast under det svarta som man trycker genom en skruv som sen går ned i bakramen.

Tjena...

Vik upp sadeln i bakkant på båda sidor...där sitter 2 st insex har jag för mig.
Kanske bara ska skruva åt dom...

Mvh Makke

Hoztic skrev:
Tja!

Sadeln på min gixxer sitter löst, vilket inte känns som någon större hit :( Men hur skurvar man egentligen fast den? :va Det ser ju ut som om hålen i ramen där öronen på sadeln ligger emot är gängade, ska man skruva genom sadeln då eller? :va

tror att du får lyfta lite försiktigt i bakkanten av sadeln där ska de nog sitta insektsskurvar som du ska kunna dra åt

Kan man böja upp sadeln så mycket? Har inte vågat bryta så mycket i den. Kruxet är att jag inte har några skruvar alls, sadeln sitter löst, fast jag fick med några i kassen med bra-att-ha-delar, kanske är dom då! :)

ztrid skrev:
tror att du får lyfta lite försiktigt i bakkanten av sadeln där ska de nog sitta insektsskurvar som du ska kunna dra åt

Passa så dom inte flyger iväg och rymmer när du släpper ut dom :rofl
Kanske kan fånga dom med en fjärilshåv :banana

du böjer upp sidorna i bakkant" mjukt där så ingen fara du har sönder" där ska de som ovan sagt sitta två bultar, en på vardera sida.. m12 i think...

Skitskraj Mike skrev:
2 st M12?? :D Nej, gixxern är byggd för normalstora människor och dess sadel sitter inte fast med lastbilsskruv, utan M6.

Det är ganska vanligt att det blir gängpaj på sadelskruvarna då det är gängat i alu-bakramen och folk har en tendens att dra åt för hårt i alu. Inte helt smidigt att lösa problemet och att köra med lös sadel är definitivt inget alternativ heller.
Försök sätta dit en stålmutter för sadelskruvarna om det är så att det är gängpaj. Lycka till

Hittade två skruvar i en påse som följde med hojen, kan det vara dom som håller fast sadeln? :va Dom är ca 21 mm långa, exkl skalle, och M10, stigningen är jag osäker på.
Edit: Hade jag inte vinterförvarat hojen 20 mil bort så hade jag kollat själv :)

Bifogat

• skruvar.jpg
    skruvar.jpg
    105.6 KB · Visningar: 71
Hoztic skrev:
2053243 Hittade två skruvar i en påse som följde med hojen, kan det vara dom som håller fast sadeln? :va Dom är ca 21 mm långa, exkl skalle, och M10, stigningen är jag osäker på.
Edit: Hade jag inte vinterförvarat hojen 20 mil bort så hade jag kollat själv :)

Hm, vad har du för batteri till din hoj, smidig storlek iaf :hihi M10 låter stort, ge mig 2 min uter så kollar jag på min. BRB!

EDIT: kollade på min, M6 ca 20 mm långa.

Last edited:
Hoztic skrev:
2053243 Hittade två skruvar i en påse som följde med hojen, kan det vara dom som håller fast sadeln? :va Dom är ca 21 mm långa, exkl skalle, och M10, stigningen är jag osäker på.

någon har bytt bromsslangar på din bike dom är till anslutningarna

Hoztic skrev:
2009980 Tja!

PM.a annars Pejo i Västerås! HAN vet, det VET jag!!!!

PGH skrev:
2053251 Hm, vad har du för batteri till din hoj, smidig storlek iaf :hihi M10 låter stort, ge mig 2 min uter så kollar jag på min. BRB!

EDIT: kollade på min, M6 ca 20 mm långa.

Tackar! :Bugar Hur skulle man klara sig utan alla på SH? :va :)

Batteriet är en specialracemodell :D

Mr Helmut skrev:
2053257 någon har bytt bromsslangar på din bike dom är till anslutningarna
Japp, det sitter stålomspunnet på den! Tänkte aldrig så långt, tyckte det var raceigt med hålborrade skruvar :rolleyes: :hihi

Hoztic skrev:
2053261 Tackar! :Bugar Hur skulle man klara sig utan alla på SH? :va :)

Batteriet är en specialracemodell :D

Japp, det sitter stålomspunnet på den! Tänkte aldrig så långt, tyckte det var raceigt med hålborrade skruvar :rolleyes: :hihi

du får helt enkelt leta fram några m6 och dra i då.

Vet inte om de är liknade men min börjer man upp sadeln i bakkant så sitter det insex där bak.

Lycka till

Mr Helmut skrev:
2053295 du får helt enkelt leta fram några m6 och dra i då.

Vet inte om de är liknade men min börjer man upp sadeln i bakkant så sitter det insex där bak.

Lycka till

Jodå, jag hade M6, dock med 6kant-skalle, får byta till insex nästa gång jag behöver in där å rota :)

Tackar :)

normala m6 insexor har så liten skalle så de troligen kommer ramla igenom hålen i sadeln så försök få tag i9 skruv med stor skalle eller stora planbrickor till m10 eller liknande. Vilken årsmodell har du på SRADen?

Lycka till!

GSX1100FRAD skrev:
2053349 normala m6 insexor har så liten skalle så de troligen kommer ramla igenom hålen i sadeln så försök få tag i9 skruv med stor skalle eller stora planbrickor till m10 eller liknande. Vilken årsmodell har du på SRADen?

Lycka till!
Japp, självklart kommer jag att ha brickor emellan! Plasten i sadeln verkar inte alls tåla att man drar ner en sexkantig skalle i den! :( Borde nog skaffa insex iofs... Men bricka måste ju till ändå!
Det är en 98'a!

Halloj! Nu ska vi se...

pdf: Vill man se skisses är det Ron Ayers som gäller. Här är en direktlänk till just ditt bryderi : http://www.ronayers.com/fiche/300_0268/seat/seat.cfm?man=su&groupid=5750&parent=5600

Annars är det listigast att bege sig till den här startsidan: http://www.ronayers.com/fiche/frames.cfm?man=su&groupid=5750&parent=5600 <--- bokmärk nu!

K-Man skrev:
2015748Det är ganska vanligt att det blir gängpaj på sadelskruvarna då det är gängat i alu-bakramen och folk har en tendens att dra åt för hårt i alu. Inte helt smidigt att lösa problemet och att köra med lös sadel är definitivt inget alternativ heller.
Försök sätta dit en stålmutter för sadelskruvarna om det är så att det är gängpaj. Lycka till

Gängpaj: Nja, jag tror du har lite fel där K-man (fast jag vet att det hör till ovanligheterna).

I min bakram är det INTE gängat, utan istället sitter det en typ av insatsgänga (jag har t.o.m ringt för att få tag på det riktiga namnet på prylen, men ingen kommer ihåg vad det heter). Den här insatsgängan är 2-delad, som ett rör som är nedstoppad. Av kraften i skruven man skruvar ned så biter den tag i alu-bakramen.

Om den rör sig så man inte får bett i den så gör man såhär:

* Ta en skruv som är längre än höjden på bakramen (m6x30 ?).
* Sätt en mutter längst upp på skruven, men dra inte åt.
* Skruva försiktigt ned skruven (se till så allt inte snurrar, i värsta fall håll emot på "gängade niten"). Skruva ned längst ned, skruva sedan tillbaka 1/4-varv så du vet att den inte bottnar.
*Håll nu skruven still, och skruva ned muttern mot ovansidan på insatsgängan. När muttern "landat" på ovansidan av bakramen/insatsgängan, lägg på lite kraft, men inte för mycket. På det här sättet så spänns insatsgängan fast i godset.
*Skruva tillbaks muttern, och skruva ur skruven. Voila, grejjerna rör sig inte mer.

Det här fick jag tips om när mitt rörde sig, och det inte gick att få fast sadeln, och det fungerade skitbra. Listigt!

Om nån kan berätta för mig vad insatsgängan egentligen kallas så lovar jag att ändra inlägget....

Hoztic skrev:
2053356 Japp, självklart kommer jag att ha brickor emellan! Plasten i sadeln verkar inte alls tåla att man drar ner en sexkantig skalle i den! :( Borde nog skaffa insex iofs... Men bricka måste ju till ändå!
Det är en 98'a!

Om du kollar på skissen i länken ovan så ser du att det ska sitta en bussning i sadel-plast-tungan! (nr 3, SPACER,SEAT,6.5X10.5 ) Gör om gör rätt!

Last edited:
På min GSXR 98 så är den där förbannade insatsgängan lös så
att den inte går att skruva fast. Jävligt irriterande att man inte
ska kunna skruva bort sadeln.

Ska man få fast gängan måste man väl svetsa i aluminiumet.
Inte så lätt när man INTE FÅR BORT SADELJÄVELN.

Sedan, visst måste alla hålla med om att det är inåt helvete dum
konstruktion när man måste böja sadeln? :confused:
Böj tusen gånger och den går sönder.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back