Halloj! Nu ska vi se...
pdf: Vill man se skisses är det Ron Ayers som gäller. Här är en direktlänk till just ditt bryderi :
http://www.ronayers.com/fiche/300_0268/seat/seat.cfm?man=su&groupid=5750&parent=5600
Annars är det listigast att bege sig till den här startsidan:
http://www.ronayers.com/fiche/frames.cfm?man=su&groupid=5750&parent=5600 <--- bokmärk nu!
K-Man skrev:
2015748Det är ganska vanligt att det blir gängpaj på sadelskruvarna då det är gängat i alu-bakramen och folk har en tendens att dra åt för hårt i alu. Inte helt smidigt att lösa problemet och att köra med lös sadel är definitivt inget alternativ heller.
Försök sätta dit en stålmutter för sadelskruvarna om det är så att det är gängpaj. Lycka till
Gängpaj: Nja, jag tror du har lite fel där K-man (fast jag vet att det hör till ovanligheterna).
I min bakram är det INTE gängat, utan istället sitter det en typ av insatsgänga (jag har t.o.m ringt för att få tag på det riktiga namnet på prylen, men ingen kommer ihåg vad det heter). Den här insatsgängan är 2-delad, som ett rör som är nedstoppad. Av kraften i skruven man skruvar ned så biter den tag i alu-bakramen.
Om den rör sig så man inte får bett i den så gör man såhär:
* Ta en skruv som är längre än höjden på bakramen (m6x30 ?).
* Sätt en mutter längst upp på skruven, men dra inte åt.
* Skruva försiktigt ned skruven (se till så allt inte snurrar, i värsta fall håll emot på "gängade niten"). Skruva ned längst ned, skruva sedan tillbaka 1/4-varv så du vet att den inte bottnar.
*Håll nu skruven still, och skruva ned muttern mot ovansidan på insatsgängan. När muttern "landat" på ovansidan av bakramen/insatsgängan, lägg på lite kraft, men inte för mycket. På det här sättet så spänns insatsgängan fast i godset.
*Skruva tillbaks muttern, och skruva ur skruven. Voila, grejjerna rör sig inte mer.
Det här fick jag tips om när mitt rörde sig, och det inte gick att få fast sadeln, och det fungerade skitbra. Listigt!
Om nån kan berätta för mig vad insatsgängan egentligen kallas så lovar jag att ändra inlägget....
Hoztic skrev:
2053356 Japp, självklart kommer jag att ha brickor emellan! Plasten i sadeln verkar inte alls tåla att man drar ner en sexkantig skalle i den!

Borde nog skaffa insex iofs... Men bricka måste ju till ändå!
Det är en 98'a!
Om du kollar på skissen i länken ovan så ser du att det ska sitta en bussning i sadel-plast-tungan! (nr 3, SPACER,SEAT,6.5X10.5 ) Gör om gör rätt!