Hur seriösa är ni?

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Är lite intresserad hur många här inne som bara kör för att det är roligt eller kör för att man vill bli låt säga top tio i Sverige eller Europa, Världen?

Hur många lägger ner tid förutom träningen på hojjen, alltså tex löpning, styrketräning eller annan träning av något slag (öldrikande räknas inte)

Och hur många lägger ner noll timmar på träning förutom hojjen, och kanske inte ens ser motard åkningen som träning utan lek.

Raggar ni som är seriösa sponsorer och hur har det gått för er? Fnyser många åt er eller är folk intresserade fast dom inte vågar satsa eller helt enkelt inte tror att företaget kommer synas genom er och Supermoto.

Det är främst Motardister som jag söker svar ifrån.

Kan inte bara vara jag som är intresserad av era motard livs historier! Speak up! :banana

för att de e fetkul såklart :yoparty
vem vet..kanske i framtiden :rolleyes:
man kan ju drömma

om man hade börjat köra cross när man var en 5-6 år så hade det kanske varit en tanke. men eftersom jag inte gjorde det så, nä ska bara köra för det är kul.

-Rosen- skrev:
om man hade börjat köra cross när man var en 5-6 år så hade det kanske varit en tanke. men eftersom jag inte gjorde det så

Många som började köra vid 5-6 år och tävlat tidigt har tappar suget!
Tror du att du kan så finns det en chans, tror du att du inte kan så får du rätt!

Kolla på P-G Lundmark tex, han börja köra HOJ långt efter att bäst före datumet gått ut! Och det finns inte många som skulle fixa det han gjort!

-----------------------

Själv kör jag för att det är kul! Går allt bra så kör jag SM 2007! Ska väll börja jaga sponsorer nu i vinter tänkte jag!

Jag har kört hoj hela livet mer eller mindre men började först träna riktigt seriöst för 3-4 år sen.
Var hyfsat ok på bana ganska snabbt men på den tiden hade vi inte mixade underlag i Sverige så när jag började tävla i Belgien så fick man en fet knäpp på näsan med tanke på att jag hade mycket lite mx bakgrund...

Jag la upp ett fett träningsprogram som jag följde religiöst under två år och sen var jag i skicka att slåss mot riktigt bra killar så tränar ni med ett mål i sikte och inte är ute och festar 2 ggr i veckan eller röker så går det att få fart på de flesta. Jag gick från 98kg till 77 på ett halvår, satt på träningscykel 4-5 timmar i veckan, push-ups och lårmuskelövningar, situps till förbannelse och ca 3 timmar effektiv tid mx i veckan.

I mitten av förra säsongen började det släppa och de bra placeringarna började ramla in. Ledde Holländska mästerskapet fram till ett missat dubbelrace i slutet av oktober då jag rasade några placeringar så jag hade höga förhoppningar inför i år och började att träna ännu mer framförallt cross och satsade på att komma ner till 72kg. (-5kg ger en sekund på de flesta banor i motard). I januari så kom då första segern på Franchorchamps, och hade en bästa varvtid bara 1.2 sekunder efter Delepine (vm åkare av rang som körde utom tävlan) på ett 1.30varv, vilket visade sig vara djävligt skönt då jag 2 veckor senare bröt ryggen och nu iaf kan leva lite på det.

Ska ni åka seriöst så tar det mycket tid i träning och det är kondition och motocross som gäller inget annat. (iaf i träningsväg) Bygg inga muskler som ni inte har nytta av för de väger. Lårmuskler och underarmar tränas först och främst. Tid i sadlen är guld värt så hur segt det än kan vara ibland så är det bara att packa och ge sig ut i vått och torrt gång efter gång efter gång.

Seriöst sponsorsstöd kan man ragga EFTER att man visat resultat. Stöd från sponsorer inom ens kontaktnät går alltid att få, så börja där, men det är i regel småsaker. All hjälp är värdefull dock.

Nu så hjälper jag ett ganska stort gäng med förare från lite varstans i världen med tekniska frågor, träningsprogram, körstil osv samt gör lite vad jag kan här och där för att få sporten som kräver världens mest mångsidiga motorcyklister att växa stadigt. Jag kämpar samtidigt för att komma tillbaks i sadeln på bana igen men då i Monobike då motard är kört för min del pga hoppen. Hoj har jag redan kört några gånger så det ska gå.

Daniel

Jag är född med bonus så jag kommer skämmas för mig själv om jag inte åkt VM innan jag lägger ner hojåkandet. Sen om det blir i motard, superbike, supersport, 125 eller vad som helst det återstår att se :)

Målet för nästa år är top 10 i Sverige, ännu hellre top 5 men det är kanske lite mycket att önska för ;D Den här säsongen har jag åkt runt som en kratta å fegat för att jag inte riktigt vetat vad jag gjort, nu vet jag vad jag gör och jag hoppas att kunna träna in det under vintern, får man nog mycket bantid så ska det inte behövas regn för att man ska placera sig top 10 ;)

Jag har lagt av mig med tränandet, blir väl två timmar eller så utöver hojåkandet i veckan nu. Det härstammar nog mest från att jag såg att teknik gör världens skillnad i hur trött man blir när man kör. Klarar av att köra 2 timmar i sträck på crossbana nu när jag lärt mig tekniken. I början av sommaren klarade jag av 2 varv... Under våren tränade jag ca 10 timmar per vecka vartannat motionscykel å vartannat styrketräning (dvs varannan dag). Det kommer jag ta upp under vintern igen, fast med mindre stryketräning.

Jag åker precis allt med slicksen. Även om folk vill dra ut och köra i skogen så äre slicksen som gäller. Motocross försöker jag åka så fort som det går! Från början tyckte jag att det var skrämmande med hoppen och det men det gick över mot slutet av säsongen, då det börja kännas kalasroligt :) (men har lyckats göra några snygga manövrar i sidleds i luften och sedan även på marken ;))

Jag ingår då i ett racingteam som egentligen åker roadracing. De är B-licens-förare. Vi sitter på ganska stor spons men det är inte pga våra resultat utan vad vi ger dem. Ställer upp med utställningar osv osv osv.. Har man råd att driva det själv så okay, men jag har absolut inte råd att göra det och då måste man hitta andra vägar (jag är 19 år och arbetslös...). Jag hade tur som hittade någon som tror på mig (teamchefen), annars skulle det aldrig gå komma nånvart för mig.

Låter mycke ego det här stycket... ...men jag ser gärna att fler siktar högt och försöker. Jag är inte heller den som inte hjälper till! Bara fråga på :)

Kanske ska fylla i med mig själv då.

Jag har kört cross tidigare men då mest bara för att det var roligt.
Jag pluggar förnärvarande och allt jag tjänar går till motarden och utrusting till det. Dessutom har jag min ultra snälla farsa som agerar sponsor, chefsmeck och träning coach eftersom han kört både Roadracing och cross på ganska hög nivå i sverige.

Jag har som mål under 2006 att för det första köra min första tävling och få riktigt med tävlings erfarenhet. ca 7 tävlingar ska jag försöka köra är det tänkt. Jag tränar ganska mycket utanför banan, Kondition 4 dagar i veckan och styrke 2 dagar i veckan. Nu blir det att jag tränar på bana på söndagarna också så det blir tajt med tid över för annat, Men skulle inte byta bort det här mot något annat.

Eftersom jag pluggar som sagt och inte kommer kunna åka hojj flera gånger i veckan utan som mest 2 så kommer jag nog inte utvecklas så mycket som jag vill i år men det känns som jag har framtiden att sikta på, är bara 22 än så länge.

Jag kunde inte fått en bättre start än den jag fick på min motard karriär. En helt ny 525 SMR som jag älskar överallt annat. Jag trivs verkligen på hojjen och det känns tryggt på banan. Det nya med asfalt och alla inställningar som kommer med det är en väldig djungel men man lär sig väldigt mycket hela tiden.

Inom 2 år så siktar jag på att ligga bland top 5 i Sverige om det fortsätter på det här sättet.

Kör när jag känner för de,när vädret tillåter och när jag vill ha JÄVLIGT kul!!
Erfarenheten får komma med tiden.. :D

Ja själv har man kört cross från 4års ålder men på lagom nivå.
Börja tävla på riktigt år 2000. Körde i Div 4 men testa någon tävling i Div 2 när inte Div 2 laget vara fullt. Allt flöt på riktigt bra men sedan hände det som inte skulle hända. 2002 lånade jag polarens RSV mille en helg och satte den och mig i en stenmur till en kyrka. Sen var det sjukskrivning i 11 veckor och inget mer crossåkande för min del enligt läkaren.

Tog upp hoj åkandet med en gat motard KTM 660 hösten 2003 som man fick blodad tand för. Nu 2005 körde jag en del tävlingar med en EXC 525 pga att jag fortfarande villa ha lite väg åkning. Men blev trött på att inte ha ett bra chassi mm så köpte jag mig en ny 525SMR nu.

Tränar ca två timmar gym och kondis tre. Hoj åkandet blir det minst en gång i veckan nu när crossbanorna är stängda pga vädret. annars blir det crossbanor på vardagar och motard bana på helgen.

Har raggat ihop sponsorer med hjälp av superbike i gbg. Satsar nu helt på supermotard och ska bli en toppförare i Sverige.

Jag började köra sent (hade inga föräldrar som uppmuntrade direkt :) ) och på gata. Motardåkandet kom för några år sedan, ett par år före den stora boomen och då mestadels på gata, småvägar, grusväg och lite kartingbanor (många tusen varv på Rörken t.ex.). Lite senare dök det väl upp tankar på tävling och ett medlemskap i SSMK var givet, men hojen var inte riktigt optimerad för att gå fort på bana. Efter mycket tid och pengar nerlagt så att jag hade en hoj som jag trivdes med, så fanns inte längre tiden att lägga på tävlandet och det hade dykt upp andra prioriteringar. Jag kör numera för att ha kul och ordnar bl.a. träningsmöjligheter på Åland för både folk som tävlar seriöst, men även "gatåkare". Träning blir lite vartefter det finns tid och att _köra_ sig stark och smidig som jag kunde göra tidigare, hinns inte med.

Klubben för inbördes beundran. :rolleyes:

Själv är jag extremt oseriös

Om inte öldrickandet gäller som träning :huvet vill inte jag vara med mer!!!
Nån som vill ha #86 till 2006????

Jag hatar folk som har talang och de som tränar annat än ren motardåka tycker jag är fuskisar :arsele :D

För egen del tyckte farsan om att åka trampcykel och att snickra så mina förutsättningar har jag skapat själv. Jag tränar för lite, framförallt extra styrka och kondition (läs: inte ett skit) för att det ska bli bra så jag kör på ändå och har så skoj det kan vara. Är du sugen på en folkis i depån så kom till mig, det finns troligen en i närheten ;)

Supermoto skrev:
Om inte öldrickandet gäller som träning :huvet vill inte jag vara med mer!!!
Nån som vill ha #86 till 2006????

Jag hatar folk som har talang och de som tränar annat än ren motardåka tycker jag är fuskisar :arsele :D

För egen del tyckte farsan om att åka trampcykel och att snickra så mina förutsättningar har jag skapat själv. Jag tränar för lite, framförallt extra styrka och kondition (läs: inte ett skit) för att det ska bli bra så jag kör på ändå och har så skoj det kan vara. Är du sugen på en folkis i depån så kom till mig, det finns troligen en i närheten ;)
:rofl :rofl :fyllisar

Har en kompis som kör SM cross o han tränar inte specielt mkt så han kör helt klart på talag o rutin.. Ändå ligger "Limpan" bland dom 5-10 bästa i sverige!! e grymt imponerad!!! :yoparty skulle han satsa o lägga ner lika mkt tränig som alla andra så ligger han klart i top 5 i SM!!

Så har man talag o teknik så kommer man grymt långt me de! Ja lite galen måste man nog va oxå!

Last edited:
Körde cross tills för ~3år sen när jag vurpade och sabbade höger tumme. Tog några år men nu verkar det ha läkt ordentligt och gör inte ont längre.
Började precis köra motard med att köpa en Husa 650, går allt som det ska och det inte blir överdjävligt dyrt att köra så funderar jag starkt på att börja racea ordentligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT