Hur ser man om ventilstyrningarna är slitna?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Vad jag förstått kan man se om ventilstyrningarna är slitna, hur?
De ska tydligen kunna orsaka blårykande, men förstår inte riktigt hur när ventiltätningarna är mjuka och sluter om ventilen. Nån får gärna utveckla :)

Om ventilstyrningarna är slitna kommer ventilen att vicka fram och tillbaks och till slut blir den vickningen så stor att ventiltätningen inte klarar av att följa med ventilskaftets vickande - speciellt om tätning är gammal och stel.

T.ex. en gsxr med 5 mm skaft, rättare sagt 4.96 skafttjocklek på insug och 4.94 på avgas och styrningen är 5.00 mm invändigt. Ponera att styrningen är 30 mm lång - då kan du räkna ut hur mycket "vick" en ny motor har. Jag mäter "vicket" vid 8 mm ventillyft och "vicket" får då man vara 0.50 mm innan jag funderar på att byta styrningar på mina gsxr-motorer med 5.00 skaft. "Vicket" mäter jag på kanten av ventiltallriken i den riktning där den är mest sliten.

kanonbra svar! Tack!
Det går inte att se med ögat om styrningen är sliten alltså?
Hur byter man styrningar då, de är väl i samma stycke som toppen? Borrar och svetsar dit nya?

Man pressar ut dom gamla och i dom nya. Ev. måttligt varm topp vid monteringen.
Sen TROR jag brotschning till rätt mått behövs. Iaf m vissa typer.
/u

Byta styrningar låter man helst en firma med rätt verktyg göra, det är inte helt enkelt om man inte har provat att göra det ett par gånger på en skrot-topp.

Man värmer till 200 grader och pressfattningen ska vara 1/250 av styrningens ytterdiameter. Skaftspelet ska vara ca 1/100 av skaftdiametern, lite tajtare på insug och lite större på avgas beroende på applikaktion. Måste det brotchas görs det med en speciell brotch som kostar 750 kronor (Trego Maskin AB i Ljusdal) och sen honas med en "flaskborste" som kostar 250 kronor.

<edit>När man pressar ur styrningen ska det ske med toppen uppvärmd till minst 200 grader så att man inte tar med sig aluminium ut ur styrningshålet. Det händer ivfsh men i mindre grad med toppen uppvärmd.</edit>

Last edited:
Vad mycket man lärde sig på en gång!
Går det att se om styrningen är/börjar bli slitna med ögonen, eller är det uppmätning som gäller?

-PLM- skrev:
Vad mycket man lärde sig på en gång!
Går det att se om styrningen är/börjar bli slitna med ögonen, eller är det uppmätning som gäller?

"med ögonen" ? Well... mätklockorna har ännu inte tal-syntes så du lär kika med ögonen vad mätklockan berättar. :D

Dvs, det går inte att avgöra mellan arslet och pekfingret hur pass slitna de är, helt omöjligt. Inte heller skjutmått funkar. Du kan däremot göra någon form av fixtur där du kan du justera in ett "mothåll" så att du kan använda bladmått att mäta med.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...