Hur SER man att emulsionsrören är slitna?

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Har lite strul med min urgixxer vid jämn gas på lite lägre varv (3-4000) och har fått svaret att nål+emulsionsrör e slut och vid kontroll av nålarna ser vissa rätt färdiga ut, men jag vet inte hur emulsionsrören ska se ut. Jag har kollat på sidan som andersbrink så gärna länkar till (factorypro) men mina ser helt okej ut?

Sen undrar jag också om plastringen som sitter längst upp har stor betydelse för motorgången (min gissning är jaaaaa) eftersom de är delvis väldigt slitna, en är sliten runt hela men de andra tre har en eller flera sektioner som är bortnötta.

Lite bilder då:

Bifogat

• TN1.JPG
    TN1.JPG
    68.1 KB · Visningar: 182
  • TN2.JPG
    TN2.JPG
    48.9 KB · Visningar: 110
  • Em1.JPG
    Em1.JPG
    36.4 KB · Visningar: 109
Det är väldigt svårt att se slitaget. Jag bytte i ett par Mikuni-förgasare en gång, det gick knappt att se skillnaden på de nya, men det gjorde stor skillnad på motorgången (den gick för fett innan bytet). Men man kunde se att emulsionsröret var lite ovalt inuti.

marten_larsson skrev:
2300797 Har lite strul med min urgixxer vid jämn gas på lite lägre varv (3-4000) och har fått svaret att nål+emulsionsrör e slut och vid kontroll av nålarna ser vissa rätt färdiga ut, men jag vet inte hur emulsionsrören ska se ut. Jag har kollat på sidan som andersbrink så gärna länkar till (factorypro) men mina ser helt okej ut?

Sen undrar jag också om plastringen som sitter längst upp har stor betydelse för motorgången (min gissning är jaaaaa) eftersom de är delvis väldigt slitna, en är sliten runt hela men de andra tre har en eller flera sektioner som är bortnötta.

Lite bilder då:

Det stämmer som K-Micke säger, hålen blir ovala inuti. Beror på att nålen ligger och nöter på "framsidan" av hålet. Bytte faktiskt mina emulsionsrör samt nålar idag, nu går den riktigt bra! Men
:4skrika vad dyrt det blev...

Plastringen har jag frågar om här på formumet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122948
och när de där plastbrickorna blir så slitna som dina så gör det ju att nålens läge kommer ca ett steg längre ner vilket givetvis gör skillnad (klenare blandning) och dessutom olika på olika förgasare...

Fredsfursten skrev:
2300853 Det stämmer som K-Micke säger, hålen blir ovala inuti. Beror på att nålen ligger och nöter på "framsidan" av hålet. Bytte faktiskt mina emulsionsrör samt nålar idag, nu går den riktigt bra! Men
:4skrika vad dyrt det blev...

Plastringen har jag frågar om här på formumet
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=122948
och när de där plastbrickorna blir så slitna som dina så gör det ju att nålens läge kommer ca ett steg längre ner vilket givetvis gör skillnad (klenare blandning) och dessutom olika på olika förgasare...

Vad gick hela kalaset på? För min teori är att min hoj drar asmkt soppa (0,8-1,2) nu (eller snarare när den rullar, vxllådan är i delar just nu) och att det kommer löna sig att köpa nytt. Har precis lagt 5000 på lådan så jag har inte så mkt pengar kvar att leka med men är det "billigt" någonstans så kan det ju vara tänkvärt. Har sett att grejerna kostar 122 dollar i USA plus frakt å avgifter blir det ungefär 200 dollar eller 1500 spänn... :död

marten_larsson skrev:
2301062 Vad gick hela kalaset på? För min teori är att min hoj drar asmkt soppa (0,8-1,2) nu (eller snarare när den rullar, vxllådan är i delar just nu) och att det kommer löna sig att köpa nytt. Har precis lagt 5000 på lådan så jag har inte så mkt pengar kvar att leka med men är det "billigt" någonstans så kan det ju vara tänkvärt. Har sett att grejerna kostar 122 dollar i USA plus frakt å avgifter blir det ungefär 200 dollar eller 1500 spänn... :död

Jag handlade av cycle-parts.com i staterna. Hoppades på att slippa moms men Svenska staten skulle givetvis ha sitt...

4 nålar: $31.36
4 plastbrickor ttill nålar: $13.64 (sanslöst)
4 emulsionsrör: $62.20

Till detta kom alltså moms och frakt.

Sedan beställde jag lite mer prylar, bl a en kopplingssats. Den väger ju en del så jag tror frakten blir mycket billigare om man bara beställer förgasardelarna. Jag pröjsade ca $80 för frakt och det kom efter ca 3 veckor. De hanterar beställningen snabbt, men eftersom de först beställer grejorna hem till sig, sedan packar om det i ett paket, skickar det till deras kontor som skickar det utomlands och sedan skickar det till Sweden så tar det lite tid. Men man får veta vad som händer.

Jag tror inte jag tjänade så mycket på det, men kopplingen var heller inte mycket billigare än här, det är förgasardelarna som är billigare. Priser jag nyligen fått från en suzukihandlare är 150kr för en nål och 305kr för ett rör. Det blir alltså 1820kr för 4 st. I USA går det alltså på ca 900kr inkl svensk moms (+frakt).

En sak att notera dock, nålarna såg inte ut som de jag sett tidigare, det finns bara ett läge för klipset och man kan alltså inte justera nålhöjden.

Självklart är det original Suzuki (Mikuni i detta fallet)-grejor.

Fredsfursten skrev:
2301754 Jag handlade av cycle-parts.com i staterna. Hoppades på att slippa moms men Svenska staten skulle givetvis ha sitt...

4 nålar: $31.36
4 plastbrickor ttill nålar: $13.64 (sanslöst)
4 emulsionsrör: $62.20

Till detta kom alltså moms och frakt.

Jag tror inte jag tjänade så mycket på det, men kopplingen var heller inte mycket billigare än här, det är förgasardelarna som är billigare. Priser jag nyligen fått från en suzukihandlare är 150kr för en nål och 305kr för ett rör. Det blir alltså 1820kr för 4 st. I USA går det alltså på ca 900kr inkl svensk moms (+frakt).

En sak att notera dock, nålarna såg inte ut som de jag sett tidigare, det finns bara ett läge för klipset och man kan alltså inte justera nålhöjden.

Självklart är det original Suzuki (Mikuni i detta fallet)-grejor.

Antar att det där var totala summan för de olika delarna för på bikebandit.com skulle nålar+rör kosta 122 dollar för min hoj. Kollade vad en koppling skulle gå lös på där och det var bara en tusing vad jag har för mig, för original alltså, är inte det billigt? När jag hörde efter här skulle den kosta många tusen.

En sak man kan göra är ju att beställa från EU, då slipper man momsen. Har dock inte hittat nån sida som säljer OEM-delar till Suzuki här som faktiskt svarar. Eller snarare, jag fick ett svar men han frågade bara om jag hade fax :3freak

marten_larsson skrev:
2302087 Antar att det där var totala summan för de olika delarna för på bikebandit.com skulle nålar+rör kosta 122 dollar för min hoj. Kollade vad en koppling skulle gå lös på där och det var bara en tusing vad jag har för mig, för original alltså, är inte det billigt? När jag hörde efter här skulle den kosta många tusen.

En sak man kan göra är ju att beställa från EU, då slipper man momsen. Har dock inte hittat nån sida som säljer OEM-delar till Suzuki här som faktiskt svarar. Eller snarare, jag fick ett svar men han frågade bara om jag hade fax :3freak

Innan du ev beställer från bikebandit kan jag meddela att jag beställde för 2v sen, och mina prylar har fortfarande inte skickats än. Bikebandit tar även moms+tull vid beställningen.. Så försök hitta ett annat företag

Beställt från 3 andra amerikanska företag förra månaden och har sluppit moms

Ljunghusen skrev:
2303088 Innan du ev beställer från bikebandit kan jag meddela att jag beställde för 2v sen, och mina prylar har fortfarande inte skickats än. Bikebandit tar även moms+tull vid beställningen.. Så försök hitta ett annat företag

Beställt från 3 andra amerikanska företag förra månaden och har sluppit moms

Jo, det är jag medveten om eftersom jag redan har fått mina grejer... Jo, det var lite surt att pröjsa momsen men jag har inte hittat någon som gått med på att gå runt det där och jag har leeeetat. Var har du köpt grejer och har de OEM-delar?

Har ni Mikuni förgasare, så kan jag rekommendera www.topham.de, Mikuni originalprylar till bra priser. Perfekt kombination av tysk ordentlighet och engelsktalande personal. Bra priser, bra service, enda kruxet är att de vill ha betalt i förskott, men det har inte varit några problem öht.

Last edited:
marten_larsson skrev:
2303316 Jo, det är jag medveten om eftersom jag redan har fått mina grejer... Jo, det var lite surt att pröjsa momsen men jag har inte hittat någon som gått med på att gå runt det där och jag har leeeetat. Var har du köpt grejer och har de OEM-delar?

Jag har köpt hos firmor som annonserar via ebay.com. Tex X-outlet hette en
Det har varit piratgrejor

marten_larsson skrev:
2302087 Antar att det där var totala summan för de olika delarna för på bikebandit.com skulle nålar+rör kosta 122 dollar för min hoj. Kollade vad en koppling skulle gå lös på där och det var bara en tusing vad jag har för mig, för original alltså, är inte det billigt? När jag hörde efter här skulle den kosta många tusen.

Kanske var billigt med kopplingen, ungefär som pirat kostar här. Jag har faktiskt inte kollat vad original kostar i Sverige. Jag köpte hela rasket med stållameller för $149 har jag för mig. Fyra nålar och rör kostade alltså 31+62=93 - cykleparts är billigare än bikebandit.

Fredsfursten skrev:
2308766 Kanske var billigt med kopplingen, ungefär som pirat kostar här. Jag har faktiskt inte kollat vad original kostar i Sverige. Jag köpte hela rasket med stållameller för $149 har jag för mig. Fyra nålar och rör kostade alltså 31+62=93 - cykleparts är billigare än bikebandit.

Inte när jag kollade. Vi har ju inte samma hoj så det blir ju olika priser. När jag kollade var det exakt samma priser och eftersom cycleparts sida är något klurig valde jag att handla på bikebandit, då visste man vad man skulle betala direkt också. Finns ju även sidan yamahaoftroy.com som har exakt samma priser som bikebandit.

som sagt www.topham.de är billiga och har bra service. Jag beställde samma grejer som dig därifrån för ett par dagar sedan och har gjort en förskottsinbetalning till dem.
Kostnad:
Rör: 11.50 euro /st
Nålar: 11.90 euro /st.

Det sura var att banken tog en avgift på 110:- (190 om man inte gör det via nätet) bara för att göra en utlandsbetalning så tänk på det också. Du har inte samma model på din förgasare som mig men jag har din prislista också så jag vet att det är samma priser :tummenupp

herge skrev:
2310808 som sagt www.topham.de är billiga och har bra service. Jag beställde samma grejer som dig därifrån för ett par dagar sedan och har gjort en förskottsinbetalning till dem.
Kostnad:
Rör: 11.50 euro /st
Nålar: 11.90 euro /st.

Det sura var att banken tog en avgift på 110:- (190 om man inte gör det via nätet) bara för att göra en utlandsbetalning så tänk på det också. Du har inte samma model på din förgasare som mig men jag har din prislista också så jag vet att det är samma priser :tummenupp

Det där låter ju riktigt bra! Vad blir fraktkostnaden? Och vem kontaktade du, jag skickade ett mail som jag inte fick svar på och därför fimpade jag det stället.

Kanske semestertider, Stephen jobbade i alla fall i fredags, han brukar svara på mail till topham@t-online.de. EU-betalning hos SEB kostar bara en 10:a :tummenupp Jag pyntade 2 Euro för 4 huvudmunstycken och fyra tomgångsmunstycken. Mailade i torsdags kväll, fick bekräftelse på fredagen och de kom med posten idag!

HansJ skrev:
2312282 Jag pyntade 2 Euro för 4 huvudmunstycken och fyra tomgångsmunstycken. Mailade i torsdags kväll, fick bekräftelse på fredagen och de kom med posten idag!

Det där var riktigt snorbilligt! Blir nog ett försök att kontakta dom igen.

HansJ skrev:
2312282 Kanske semestertider, Stephen jobbade i alla fall i fredags, han brukar svara på mail till topham@t-online.de. EU-betalning hos SEB kostar bara en 10:a :tummenupp Jag pyntade 2 Euro för 4 huvudmunstycken och fyra tomgångsmunstycken. Mailade i torsdags kväll, fick bekräftelse på fredagen och de kom med posten idag!

jijk det var snabbt! hoppas mina grejer kommer snart också då även fast det är slut på trottelnålar i hela jävla europa :mad: minst 2-3 veckors levernstid och jag har bara fått tag på 2 än så länge

Fredsfursten skrev:
2314459 Det där var riktigt snorbilligt! Blir nog ett försök att kontakta dom igen.
Öhh, det var frakten som kostade 2 Euro, kanske lite otydlig ;) Totalt för 4 huvudmunstycken (2,79/st), 4 tomgångsmunstycken (6,17/st) och frakt (2) plus moms (16%) blev det 43,89 Euro.

HansJ skrev:
2315939 Öhh, det var frakten som kostade 2 Euro, kanske lite otydlig ;) Totalt för 4 huvudmunstycken (2,79/st), 4 tomgångsmunstycken (6,17/st) och frakt (2) plus moms (16%) blev det 43,89 Euro.

Hehe - jag tänkte nog inte riktigt heller... tror jag läste 20 euro :tungan
Men 2 för frakten är ju billigt!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!