Hur ser/känner man att drivpaketet behövs bytas?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Köpt en hoj och har ingen aning om när drivpaketet var bytt senast. Har smörjt kedjan flertal ggr och kört som den är nu. Så min fråga är: hur ser/känner/märker man att drivpaketet är slitet och bör bytas?

Får du in en penna mellan kedja och dalen mellan två kuggar rakt bakåt så kan du börja fundera på att byta.

För gubbåka kanske man kan fortsätta ett tag till , för bakhjulsåka har du passerat bäst före datum för länge sen.

Får du in en penna mellan kedja och dalen mellan två kuggar rakt bakåt så kan du börja fundera på att byta.

För gubbåka kanske man kan fortsätta ett tag till , för bakhjulsåka har du passerat bäst före datum för länge sen.

Okej, hoppas jag förståt dig rätt nu ska kolla imorn, får nog inte det men kollar det för säkerhetskull.

Ta tag i kedjan mitt på bakdrevet och dra den rakt bakåt. Får man in en penna där emellan, tjo då var det dags att byta för längesen.

Dreven kollar du genom att titta på hur tänderna ser ut. Är dom spetsiga eller ser ut som hajfenor, tjo då var det dags att byta för längesen.

Och du byter såklart både kedja och drev samtidigt, då dåliga drev äter upp en ny kedja och vice versa.

eller om man drar kedja bakåt vid drevet och om man ser hela kuggen på drevet så bör du byta.

Eller så kör du tills dett raslar som fan då kedjan kuggar över på bakdrevet vid gaspådrag. då kan du byta direkt:D :D :tummenupp

Last edited:
Nån som skolkade på teorilektionerna? :D

Nåja, du har ju fått svar på frågan nu.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...