Hur ser en DÅLIG kopplingskorg ut?

Ja det är korrekt, är det gropar från klackarna på lamellerna så är det inte bra. Symptomet på att det är dags att byta är om kopplingen hugger. Funkar kopplingen bra så kan du ju vänta ett tag med att byta.

Man kan även fila korgen slät igen, men det är en tveksam metod. Väldigt lätt att armarna inte delar lika på belastningen då.

DSCF0530.jpg

Fila såhär så går det bra. Men tänk på att du bara skjuter upp problemet med att byta kopplingskorg, men en bra lösning "så länge"

EDIT: Såhär ser en dålig kopplingskorg ut...
DSCF0529.jpg

Bättre att köra med en filad kopplingskorg än att forsätta köra med en med hack i

Last edited:
Ja det är korrekt, är det gropar från klackarna på lamellerna så är det inte bra. Symptomet på att det är dags att byta är om kopplingen hugger. Funkar kopplingen bra så kan du ju vänta ett tag med att byta.

Man kan även fila korgen slät igen, men det är en tveksam metod. Väldigt lätt att armarna inte delar lika på belastningen då.
Jupp. Precis som du säger så behöver man inte åtgärda det direkt om kopplingen fungerar som den ska. Skulle det vara ganska så djupa spår så kan det vara dags för ett byte även om kopplingen inte hugger.

Och det kommer antagligen inte ta så extremt länge innan korgen ser likadan ut igen efter att den är filad.

Ser navet ut på motsvarande vis så går det dock inte att fila. Dels så är det svårt att komma åt att göra det på ett vettigt vis, och dels så finns det inget stort överskott av material att ta av.

Jupp. Precis som du säger så behöver man inte åtgärda det direkt om kopplingen fungerar som den ska. Skulle det vara ganska så djupa spår så kan det vara dags för ett byte även om kopplingen inte hugger.

Och det kommer antagligen inte ta så extremt länge innan korgen ser likadan ut igen efter att den är filad.

Ser navet ut på motsvarande vis så går det dock inte att fila. Dels så är det svårt att komma åt att göra det på ett vettigt vis, och dels så finns det inget stort överskott av material att ta av.

Problemet när man filar är att man inte får rätt delning. Så är det en stark hoj så är det lätta att man knäcker lamellerna då.

Vad du menar med "motsvarande vis" och "inget stort överskott av material" är svårt att förstå.

Jag ville bara svara på TS fråga. Jag vet ju hur kopplingar fungerar

Problemet när man filar är att man inte får rätt delning. Så är det en stark hoj så är det lätta att man knäcker lamellerna då.

Vad du menar med "motsvarande vis" och "inget stort överskott av material" är svårt att förstå.

Jag ville bara svara på TS fråga. Jag vet ju hur kopplingar fungerar

Ska man göra någonting är inte kladda med en fil rätt sätt, det är förstörelse :näsblod

Det som ibland går att göra, är att sätta in en eller två extra stålskivor om det finns utrymme. Genom att göra det flyttar man lamellerna så de nu träffar höjderna. Med lite tur så kan de röra sig korrekt utan att hugga tag.

Eller så FRÄSER man detta med tex en delningsapparat så det blir helt jämn delning.

Ska man göra någonting är inte kladda med en fil rätt sätt, det är förstörelse :näsblod

Det som ibland går att göra, är att sätta in en eller två extra stålskivor om det finns utrymme. Genom att göra det flyttar man lamellerna så de nu träffar höjderna. Med lite tur så kan de röra sig korrekt utan att hugga tag.

Eller så FRÄSER man detta med tex en delningsapparat så det blir helt jämn delning.

Precis...

Jag förstår dock inte varför jag i två inlägg i denna tråd anses vara den som ska upplysas. Mitt förstainlägg säger ju samma sak.

Last edited:
På mopeden jag hade så var hacken 2 mm djupa.
Funkade iaf men var aningen trögkopplad.

när man kopplar ibland på min hoj så hugger det till, inte ofta men det händer.. är det det ni pratar om då ? vad kan ske om man nu inte lagar det "direkt" utan kör med det ett tag ? och eftersom jag har tummen mitt i handen och inte kan laga något själv, är det dyrt att laga på verkstad ?

när man kopplar ibland på min hoj så hugger det till, inte ofta men det händer.. är det det ni pratar om då ? vad kan ske om man nu inte lagar det "direkt" utan kör med det ett tag ? och eftersom jag har tummen mitt i handen och inte kan laga något själv, är det dyrt att laga på verkstad ?

Om kopplingen är korrekt ihopsatt och oljan är korrekt så kan det vara vågiga fingrar på kopplingskorgen (fenomenet som diskuteras i denna tråd). Men har ngn haft isär kopplingen kan vara annat också, tex att man missat eller felplacerat ev expanderring som brukar sitta längst in, den brukar sitta ihop med en halvlamell (hälften så bred friktionsyta), och ser till att det går i ingrepp lite mjukare. På racehojar plockar man ibland bort den ringen och sätter in en fullamell, då får man mer yta i kopplingen, men kopplingen hugger då gärna lite mer.
Det kan även vara att kopplingen varit överhettad (kupade skivor och brända lameller) men då brukar kopplingen framförallt tjuvdra.

Det kan också vara lameller som spruckit, så att en friktionslamell istället består av säg tre delar. Då kan kopplingen få för sig att hugga ibland.

Kopplig är lätt att ta isär och inspektera om man följer servicehandboken.

På min Bandit Machineworks racekoppling finns ingen expanderring, bara fullameller, därtill är hela kopplingskorgen och navet i stål, så då slits det inte gropar i kopplingsfingrarna eller i navet. Men åas hugger den lite ibland när man kör mjukt och hojen är kall, men det är inget besvärande, bara en mc-journalist skulle irritera sig på det tror jag. Så det är inte värre än så. Man kan köra manöverbana med den kopplingen, om man är stark i vänsternäven.

Jag kan inte din hojmodells koppling i detalj, dvs om den har alukorg, expanderring osv. Jag pratar generellt mc-våtkoppling nu.

Last edited:
kanske är lätt att ta isär, men om du tänker dig den VÄRSTA kopplingskorgen du någonsin kan tänka dig, skulle jag ha den skulle jag inte se något fel överhuvudtaget. då jag aldrig tittat på en innan. ;)

fick inte veta något om att dom haft isär kopplingen vid köpet iaf så antar att dom inte haft det..

kanske är lätt att ta isär, men om du tänker dig den VÄRSTA kopplingskorgen du någonsin kan tänka dig, skulle jag ha den skulle jag inte se något fel överhuvudtaget. då jag aldrig tittat på en innan. ;)

fick inte veta något om att dom haft isär kopplingen vid köpet iaf så antar att dom inte haft det..

Har hojen stått länge (säg ett halvår) innan du nu börjat köra den?

ja det är nog möjligt då han hade en annan hoj som han hellre körde på.

Om hojen har stått länge så kan vissa friktionsbelägg/lameller ibland etsa fast sig lite i stålskivorna, det blir då märken likt avtryck i stålskivorna, precis som efter bromsbelägg på en bromskiva på en bil som stått still fuktigt. Dessa etsningar kan ge ryckande koppling.
Dessa etsninger kan slitas bort efter ett tag. Men ett sätt att göra det snabbt, är att göra en eller ett par dragracestarter med hojen. Alltså att du (med varmkörd motor) stillastående väljer ett startvarvtal på säg 3500-4000 rpm på din typ av hoj, sen brassar iväg så hårt du kan utan att hojen går upp på bakhjulet. Så att kopplingen får ta emot mycket effekt en kort stund. Men ta ngn gata där det är säkert och ingen störs. Kör heller inte för många starter i rad ty kopplingen blir väldigt varm av sånt.

Då sätter sig hela kopplingspaketet, det sliter in sig.

Blir det inte bättre efter säg 3 såna starter så var det inte det som var felet. Då får du låta ta isär kopplingen och inspektera/byta ev felaktiga detaljer.

Last edited:
Okej, bockar och bugar för svaren. jobbar tyvärr kväll denna veckan så får testat på fredag om det är väder. återigen tack, och jag återkommer om det inte hjälper :)

sry för offtopic.

Om hojen har stått länge så kan vissa friktionsbelägg/lameller ibland etsa fast sig lite i stålskivorna, det blir då märken likt avtryck i stålskivorna, precis som efter bromsbelägg på en bromskiva på en bil som stått still fuktigt. Dessa etsningar kan ge ryckande koppling.
Dessa etsninger kan slitas bort efter ett tag. Men ett sätt att göra det snabbt, är att göra en eller ett par dragracestarter med hojen. Alltså att du (med varmkörd motor) stillastående väljer ett startvarvtal på säg 3500-4000 rpm på din typ av hoj, sen brassar iväg så hårt du kan utan att hojen går upp på bakhjulet. Så att kopplingen får ta emot mycket effekt en kort stund. Men ta ngn gata där det är säkert och ingen störs. Kör heller inte för många starter i rad ty kopplingen blir väldigt varm av sånt.

Då sätter sig hela kopplingspaketet, det sliter in sig.

Blir det inte bättre efter säg 3 såna starter så var det inte det som var felet. Då får du låta ta isär kopplingen och inspektera/byta ev felaktiga detaljer.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC