Hur ser den ultimata stads/pendlings-hojen ut?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hur tycker ni att den ultimata stads/pendlings-hojen skulle kunna se ut?
Inte bara existerande hojar nu, utan finns det något att förbättra och i sådana fall vad?
Vilka egenskaper krävs av en stads/pendlings-hoj?
Vilka saker skulle ni klänga på hojen för att klara av stadskörning?
Vad saknar ni på erat pendlingsfordon?
Hur skulle ni bygga ihop eran ultimata stadshoj?
Vad funkar och vad går bort?

Jag fiskar efter inspiration och idéer här...
 
Tror en smidig streetfighter med packväskor.
Kanske en motard liknande street fighter?
Dvs en motard somhar en sadel a la vanlig MC, mjuk och mysig att sitta på.
En tripel motor för jämnt drag och en slankare MC jämfört med en radfyra.
 
Tror en smidig streetfighter med packväskor.
Kanske en motard liknande street fighter?
Dvs en motard somhar en sadel a la vanlig MC, mjuk och mysig att sitta på.
En tripel motor för jämnt drag och en slankare MC jämfört med en radfyra.

Det där tycker jag låter som nya MT-09...

Fast packväskor på sidorna, det är väl inte så bra i stan? Då blir den ju bredare när man ska lanesplitta..
 
Det där tycker jag låter som nya MT-09...

Fast packväskor på sidorna, det är väl inte så bra i stan? Då blir den ju bredare när man ska lanesplitta..

Jo det är visserligen sant.
Topbox kanske.
Inte snyggt men praktiskt.
 
Nåt motard-aktigt skulle jag rösta för. Låg vikt, smal, hög upprätt sittställning och motor och låda som trivs bra i stads-fart, typ 30-80. Har precis börjat köra stånka till jobbet och det är ganska kul att kunna dra upp framhjulet lite spontant i strax över promenadfart. :tummenupp
 
Låg vikt, smal, skarp svängradie och jämn motorgång så den är lätt att glida fram med i låga hastigheter, samt gärna lite milt offroadkapabel.
 
Automatlåda eller någon slags halvautomat, rakt styre, kort vändradie, rätt så liten och framförallt lätt, rak sittställning, plats för hjälm, ett par lås och diverse annat smått och gått, rätt hyfsad markfrigång men inte alltför hög sittställning, måste gå att sätta hela foten i backen, kåpalös, lätt att fästa en matkasse, plats för passagerare utan problem, bra bromsar, kardan eller rem, tar inte alltför mycket skada om den går i backen ett par gånger av klantig förare, klåfingriga bilister eller förbipasserande pundhuvuden, måste ha ett centralstöd som eliminerar vältningsrisken :tungan

Där har du lite tips :tummenupp
 
Last edited:
Smidig, kort (inte låg) hoj med stuvutrymmen. Typ Kawa ER6 fast med utrymmet som Honda NC700.
Rullar man mycket i stan så ska hojen vara hyfsat liten men inte för låg. Man ska kunna trycka ner den nya skjortan eller teknikprylen man inhandlat utan att behöva konka omkring på en ryggsäck.
Förutom att NC700 är sååååå tråkig så är modellen nog ganska lämplig. I med en lite roligare motor bara.
 
Ja, jo det finns en del nackdelar med modellen som bagageutrymme, körställning och ljudnivå men fördelarna är desto fler: Du tar dig ursnabbt till jobbet, du blir coolast på arbetsplatsen, du genererar otroligt mkt arbetstillfällen inom ordningsmakten i din kommun och efter jobbet kan du åka direkt till bulten eller banan.

Dessutom är hojen till salu, ring herr Rossi

For sale.jpg
 
Det var många bra tankar nu. :tummenupp

Ren motard går ju bort, roligt men jobbigt. Lite bekvämt för en snabb bombing på motorvägen skadar ju inte (innan man kommer till köerna innan tullarna dvs.)
Smal är ju en fördel, så Twin eller stånka är väl det optimala. Fast en Rad-4:a är ju inte nödvändigtvis så värst mycket bredare.

Hanterbarhet tänkte jag inte så mycket på, men det är ju helt klart en stor grej nu när ni säger det.
Packmöjlighet går ju att få utan Givi-storlek på väskorna. Små smala packväskor som kan rymma laptop & dyl.
Fast finns det någon snygg topbox som rymmer en hjälm? Alla dylika tenderar ju att bli STOORA.

Krachbur då, ett måste eller?
 
Att Honda NC700 skulle vara den ultimata stadshojen köper jag inte.
Visst den uppfyller de flesta kraven med råge, men....det är ju som att köra en Smart.
Det måste finnas bättre saker därute eller åtminstone gå att skapa bättre saker.

NC700.jpg
 
Automat, det är kalas i köer. Väderskydd, med rejäla kåpor som skyddar även benen mot väta. Redig vindruta, av samma skäl - väder... Stuvutrymmen för (minst) en hjälm och/eller liten portfölj/systempåse el. dyl. Gärna på annat ställe än toppboxen (så att toppboxen kan få vara extrautrymme när man åkt förbi ICA på hemvägen).

Inte för bred (vill kunna köra mellan köerna). Inte för klen, behöver acc:a sig ut ur trånga lägen med en snabb vridning på gasrullen (automat, som sagt...). Inte heller övermotoriserad så att den blir för hetsig i temperamentet (blir jobbigt i tät trafik). En hastig rörelse med gasen skall helst inte resultera i alltför mycket hjulspinn på vägmarkeringar och brunnslock.

Bekväm och vilsam i även motorvägsfart. Komfortabel fjädring. Många stadsgator är fulla med hål och lappningar. Värmehandtag och handtagskydd -förlänger säsongen och gör det mycket trevligare i o-säsong.

Glömt något? ;)
 
Last edited:
Att Honda NC700 skulle vara den ultimata stadshojen köper jag inte.
Visst den uppfyller de flesta kraven med råge, men....det är ju som att köra en Smart.
Det måste finnas bättre saker därute eller åtminstone gå att skapa bättre saker.

View attachment 391550

Haha! Vad är det för hoj bud-mc brukar ha? De borde ju ha finslipat den här idén ett par varv.
Annars tror jag på att Husqvarna Nuda kan vara ett bra & roligt alternativ!
 
Nja jag tänkte snarare på Honda NC700SA. Hjälmen får plats (säkert en laptop också) där tanken oftast sitter :)
700sa.jpg
 
bild.jpg
Motard, outstanding att pendla på. Och om någon får ont i röven, ta bilen istället då för fasen :)
 
en viktig aspekt... den får inte vara för rolig , blir rätt långa hemresor då , speciellt vid rätt väder :banana
 
en firestorm fast med remdrift istället, så man slapp allt kladdande med sprej när det regnat som det gör konstant i det här landet...
 
Jag såg en ultrafet sporthoj/scooter hybrid i Spanien häromveckan, kan det varit en Honda? Tror jag såg den i ngn tidning för 10 år sedan, eller mindre. Ser ut som ett rent designprojekt, som inte ska säljas.

Är det ngn som tror sig veta, langa en bild:)

Alltså ingen mesig T-Max liknande scooter, utan den är extrem:yoparty
 
En motard, -den perfekta pendlarhojen.(sant)
Sätt på en "komfortsadel" om du har en problemröv.
Komplettera med en rekluse koppling om det är svårt att växla och koppla.
Bagaget tar man i en ryggsäck eller en liten tankväska.

Jag har pendlat med både motard och sporthoj. -allt går men motarden är bäst ...:banana
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top