Hur sätter man ihop ett gaffelben till R1 ?

XeCuter

E to the X
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -99
Efter ett stort antal timmar i garaget och en massa döda hårceller på huvudet så ger jag upp. Jag får inte ihop gaffelbenen. :huvet

Allt börjar med att jag krockar hojen och ena gaffelbenet börjar läcka olja. Köper en på blocket. Bestämmer mig för att byta olja och packning på den "nya" och den som var hel efter olyckan. Så att man får samma tryck i gafflar. Köpte även nya fjädrar.

Jag tar isär gafflarna och byter packning, fyller på olja och sätter dit nya fjädrar. Problemet är att när jag satt ihop dem så är det 2 grejer som inte är som de ska.

1- Skruven längst upp på gaffeln "klickar" INTE!
2- Skruven längst ner på gaffeln går ej att spänna. Den snurrar bara runt!

Jag misstänker att dessa hänger ihop på något sätt kanske?

Någon som har en aning om vad jag kan ha gjort för fel???? :confused:

Har följt Haynes manual för R1 vid reperationsarbetet.

Förresten, någon som vet om skruvar till kraschpuckar ska vara av samma dimension på höger och vänster sida på en R1 -99 ?
Fick 2 likadana skruvar med kraschpucken, men det sitter 2 olika på hojen. En lite mindre på vänster sida. Jag menar både längd och diameter när jag skriver mindre.
 
Last edited:
Du har förmodligen satt ihop gafflarna fel, ta isär o kolla igen!

Jag har gjort det ett antal gånger nu. Inget som saknas enligt mig och allt sitter i rätt ordning. Jag vet att jag har gjort fel, men jag tror mer att det är något man ska justera vid ingrepet
 
Jag har gjort det ett antal gånger nu. Inget som saknas enligt mig och allt sitter i rätt ordning. Jag vet att jag har gjort fel, men jag tror mer att det är något man ska justera vid ingrepet
Skruven i botten antar jag är insexan underifrån?
Jag vet inte hur du demonterade benet men när du monterar så ska du ha insatsdämparen lös, dvs ingen fjäder monterad, sedan så finns det ett specialverktyg för att hålla fast själva dämparen när du skruvar fast den i botten.

Jag har ingen aning hur man ska lyckas hålla fast dämparen utan det men det finns visst folk som klarar det.

När den sedan är monterad så fyller du olja, antingen den angivna mängden (tömd dämpare) eller så mäter du upp nivån (ska göras med fjädern demonterad), viktigt att du pumpar in olja i dämparen tills all luft är borta för att nivån ska stämma, det är bra att göra oavsett eftersom det är skitsvårt att få bort luften när benet är ihopsatt.

Efter det så monterar du fjäder, distans och slutligen överstycke/lock (kräver också specialverktyg), för att returinställningen ska bli rätt är det viktigt att du skruvar på överstycket precis så långt på dämpstången som tillverkaren har specat.

Att du inte känner några klick beror troligen på att själva justerskruven i överstycket har skruvats för långt ner, prova att skruva den motsols några varv och se om klicket återkommer.
 
Skruven i botten antar jag är insexan underifrån?
Jag vet inte hur du demonterade benet men när du monterar så ska du ha insatsdämparen lös, dvs ingen fjäder monterad, sedan så finns det ett specialverktyg för att hålla fast själva dämparen när du skruvar fast den i botten.

Jag har ingen aning hur man ska lyckas hålla fast dämparen utan det men det finns visst folk som klarar det.

När den sedan är monterad så fyller du olja, antingen den angivna mängden (tömd dämpare) eller så mäter du upp nivån (ska göras med fjädern demonterad), viktigt att du pumpar in olja i dämparen tills all luft är borta för att nivån ska stämma, det är bra att göra oavsett eftersom det är skitsvårt att få bort luften när benet är ihopsatt.

Efter det så monterar du fjäder, distans och slutligen överstycke/lock (kräver också specialverktyg), för att returinställningen ska bli rätt är det viktigt att du skruvar på överstycket precis så långt på dämpstången som tillverkaren har specat.

Att du inte känner några klick beror troligen på att själva justerskruven i överstycket har skruvats för långt ner, prova att skruva den motsols några varv och se om klicket återkommer.

Att man ska behöva specialverktyg för allt!!!!
Tack så jätte mycket Ozzian, ska ta och lämna in de till Beviks istället.
 
Vad är det för någe?
Finns det på biltema typ?

vanlig muttermaskin.. biltema el vad helst. finns tom elektriska om du inte har luft. vet dock inte om biltema har elektriska.
har alltid funkat för mig o både ta bort o sätta dit.
den lixom slår fast muttern o då behövs inge mothåll.
 
Kraschpuckarna> Ja, det är en M10 bult på vänstersidan och en M12 på högersidan. Båda 2 ska ha fingänga, M10/M12*1,25.
Se till att inte försöka dra i en vanlig gänga!!
 
vanlig muttermaskin.. biltema el vad helst. finns tom elektriska om du inte har luft. vet dock inte om biltema har elektriska.
har alltid funkat för mig o både ta bort o sätta dit.
den lixom slår fast muttern o då behövs inge mothåll.

Krävs det inte nåt "långt" för att komma åt muttern där inne?
kan man använda en elektronik tång av längre modell?

Kraschpuckarna> Ja, det är en M10 bult på vänstersidan och en M12 på högersidan. Båda 2 ska ha fingänga, M10/M12*1,25.
Se till att inte försöka dra i en vanlig gänga!!

Var kan man få tag på en sådan bult och hur långt ska den sticka ut från pucken? säljer du såna kanske?
 
Last edited:
jag använde mig av elektrisk mutterdragare köpt på clasohlson, funkade perfect...
 
Krävs det inte nåt "långt" för att komma åt muttern där inne?
kan man använda en elektronik tång av längre modell?



Var kan man få tag på en sådan bult och hur långt ska den sticka ut från pucken? säljer du såna kanske?

den ska användas på skruven i botten av gaffelbenet(där hjulaxeln sitter).. inte inuti... insexen :) man slipper alltså hålla imot på insidan av benet med en sådan istället för spärrskaftet.
 
Att man ska behöva specialverktyg för allt!!!!
Tack så jätte mycket Ozzian, ska ta och lämna in de till Beviks istället.

När du fått så bra hjälp med underdelen så kommer här lösningen på överdelen.Ozzian och jag (evigt tacksam för hjälpen)har bytt olja i mina gafflar i dag och enligt manualerna så ska det vara så här...

På undersidan av locket (övre delen du gängar bort för att få loss fjädern) ska det vara 13 mm från kanten och ner till skruven du ser (samma skruv som du skruvar på utsidan så det spelar ingen roll vilken ände du skruvar).
Det är troligen det måttet du har för litet (som ozzian sa så ska det börja klicka om du skruvar ut justeringen annars är felet inne i överdelen).

Gängerna på stången som går genom fjädern ska sticka upp 11 mm över muttern.När du har dom måtten så är det bara skruva dit överdelen och släppa ut den komprimerade fjädern igen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top