Hur sänker man ett för högt HC-värde?

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Hej!

Jag har varit hos bilprovningen och fått bakläxa. Biljäveln hade nämligen för högt HC-värde vid tomgång (och en del andra fel). Killen på bilprovningen hade inget bra tips på vad de skulle kunna vara för fel... Men någon här på sporthoj kanske vet var jag ska börja leta eller har något annat tips? Eller är det bara att köra in på en svindyr märkesverkstad?

Jag har även hört att man ska kunna fejka och få ett lägre värde genom att hälla i k-sprit i tanken. Stämmer det?

Bilen som jävlas är en SAAB 900, 2.0 Turbo, årsmodell -96.

//Christian
 
Chribba skrev:
Hej!

Jag har varit hos bilprovningen och fått bakläxa. Biljäveln hade nämligen för högt HC-värde vid tomgång (och en del andra fel). Killen på bilprovningen hade inget bra tips på vad de skulle kunna vara för fel... Men någon här på sporthoj kanske vet var jag ska börja leta eller har något annat tips? Eller är det bara att köra in på en svindyr märkesverkstad?

Jag har även hört att man ska kunna fejka och få ett lägre värde genom att hälla i k-sprit i tanken. Stämmer det?

Bilen som jävlas är en SAAB 900, 2.0 Turbo, årsmodell -96.

//Christian


Det med K-sprit stämmer riktigt bra, alla värdena blir 0 ;).
 
hc är oförbränt kolväte.
När var senaste servicen? Kör du mycket kortresor?
 
Ksprit är ju typ samma som etanol, bara mkt dyrare. Släng i 3+ liter etanol så kanske det löser sig :)
 
HC - Kolväten -oförbrännt bränsle eller olja. Hur långt har motorn gått? dags att kolla Komp och ventiltätningar kanske..
Byta tändstift kan göra susen, kan ju vara så att du har lite dålig förbränning just nu... Kan även hjälpa att byta till en annnan olja.
 
Eftersom det är en turbosaab kan det vara aggregatet som håller på att ge upp om du har oflyt.
 
Paj lambdasond är ganska typiskt för höga hc-värden
men som sagt byt stiften till att börja med.
tjuvluft är vanligt också.

Vet att en gammal handledare till mig tog en tandborste med lite sprit och skrubbade runt luftspjället på en bil och fick ner nåt värde mirakulöst, kommer inte ihåg om det va HC dock.. bara en tanke
 
Last edited:
UrbanTiger skrev:
Kolla tändhattarna.
Sen ska bilen vara rejält varm innan man testar. En kall kat spyr ut restprodukter.
Saabar har tändkassett.
Är skitdyr och går sönder om man tvättar motorn.
 
Chribba skrev:
Hej!

Jag har varit hos bilprovningen och fått bakläxa. Biljäveln hade nämligen för högt HC-värde vid tomgång (och en del andra fel). Killen på bilprovningen hade inget bra tips på vad de skulle kunna vara för fel... Men någon här på sporthoj kanske vet var jag ska börja leta eller har något annat tips? Eller är det bara att köra in på en svindyr märkesverkstad?

Jag har även hört att man ska kunna fejka och få ett lägre värde genom att hälla i k-sprit i tanken. Stämmer det?

Bilen som jävlas är en SAAB 900, 2.0 Turbo, årsmodell -96.

//Christian

testa [B]www.stcs.nu[/B] det du inte får svar på där finns inte! :tungan
Tändkasseten är nog inget fel på ska du se iaf, hade det varit den så hade du märkt det, kostar runt 2000:- brukar hålla ca 14000mil sen är det dax för en ny. Har varit lite av ett saab turbo freak.. men har inte nått konkret svar på din fråga. Men ksprit fungera säkerligen just vid besiktningen men är ingen lösning på problemet. kolla på länken ovan för "expert" analys. :tummenupp
 
Gör en service, luftfilter, oljelilter/olja och nya stift.
Sen kan du knacka ihop stiften ca 1/10mm och slå i lite etanol i tanken.
Detta är det enda billiga, är lambdan kass hade du fått ett felaktigt lambdavärde på avgaskollen så det som återstår är katalysator eller att den någonstans läcker olja (ventiltätningar, kolvringar eller turbon)
 
Tack alla!

Westfield skrev:
Gör en service, luftfilter, oljelilter/olja och nya stift.
Sen kan du knacka ihop stiften ca 1/10mm och slå i lite etanol i tanken.
Detta är det enda billiga, är lambdan kass hade du fått ett felaktigt lambdavärde på avgaskollen så det som återstår är katalysator eller att den någonstans läcker olja (ventiltätningar, kolvringar eller turbon)

Det enda jag inte gjort av de "billiga" åtgärdena än, är att byta tändstift. Har nämligen ingen nyckel som passar, alla är för stora. Lambdavärdet var helt perfekt och den drar inte en massa olja vad jag har upptäckt iaf. Då antar jag att det är katalysatorn det är fel på och jag nu inte har riktigt tur och allt fixar sig då jag byter stift.

En annan sak som jag har lagt märke till är att den går dåligt på tomgång, varvtalet är inte konstant utan varierar upp och ner...

//Christian
 
funkar det inte att vålda med bilen så motorn är jävlat svetsvarm när dom kollar den eller är det något annat värde??
 
HC-värdet sjönk!

Idag var jag på återkontroll hos bilprovningen. Mycket riktigt hade HC-värdet sjunkit till långt under godkänd nivå.

Gränsen som inte får överskridas (för min bil) är: 100
Det jag hade första gången: 270
Det jag hade efter hjälp härifrån: 010

Det jag gjorde var att byta stift och tanka hälften E85, häften bensin. En sak jag funderat på är egentligen vad HC-värdet är och i vilken enhet det mäts i? Och hur jag lyckades sänka det så mycket? Borde inte bilprovningen reagera om det är allt för lågt?

Skitsamma egenligen för jag klarade mig igenom iaf...

Tack ska ni ha!

//Christian
 
Chribba skrev:
Idag var jag på återkontroll hos bilprovningen. Mycket riktigt hade HC-värdet sjunkit till långt under godkänd nivå.

Men hur är det med tomgången??Blev den också bättre efter stiftbytet??
Har samma problem med min,fast det är en gammal Colt årsmodell 89..Hcvärdet för högt och går ojämt på tomgång.Har bytt stift,men blev ingen förbättring..Nån som har nån erfarenhet av gamla Coltar?
 
jag sätter min peng på turboras..
beror ju på hur långt den rullat iofs..samt senaste service..

lycka till..snart dags för mig oxå :3freak



EDit..doh...."läs hela tråden...läs hela tråden....läs hela tråden :huvet :huvet
 
Hur många av er SAAB ägare har haft problem med kylningen på bilen?, Kontakten pajar till fläkten och det?, Det är ju stamfel har man fått hört på verkstäderna..
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top