Hur sälja större mängder begagnad elektronik/vitvaror

Även om ÅF ni får sakerna av inte kan ge er garanti på sakerna. Så gäller fabriksgarantin på normalt 12 månader och det går att skicka RMA till generalagenten utan några större problem, det kan gnällas lite grand från dem men så länge fabriksgarantin är giltigt.

Det är vad man kan informera kunden som köper produkterna om att undersöka hur mycket garanti det är kvar. Men demoprodukter säljs som begagnade och det är också upp till kunden att försäkra sig om funktionaliteten innan köp.

Men för att underlätta för den som köper produkterna kan såklart ta reda på om det är någon fabriks/funktionsgaranti (den information borde ni kunna få från den som levererar sakerna till er) från leverantören och hur länge den är giltigt och skicka med den informationen med varje produkt ni säljer.

Kanske man kommer runt det legala om man låter en av våra frivilliggrupper hantera säljet?

Återköp vore schysst, men då kommer det där projektet kanske kräva resurser i tre år efter avslut. *Ryyys*

Ja, det var något sådant jag spånade på, men som sagt, någon kunnig på konsumenträtt lär nog hitta en lucka åt dig.

Återköpen kräver ju egentligen bara en person som kan ta ut lite pengar från ett konto.

Last edited:
Även om ÅF ni får sakerna av inte kan ge er garanti på sakerna. Så gäller fabriksgarantin på normalt 12 månader och det går att skicka RMA till generalagenten utan några större problem, det kan gnällas lite grand från dem men så länge fabriksgarantin är giltigt.

Det är tillverkaren själv vi får sakerna av. Vi får väl se vad de säger om garanti, jag har ställt frågan. Men säger de nej så kan jag inte sätta oss i en situation där jag kräver nån konsumenträtt. Deras alternativ är ju att skrota allt, och jag vill dra in en halv mille till utsatta ungar så en winwin är ett absolut måste.

Återköpen kräver ju egentligen bara en person som kan ta ut lite pengar från ett konto.

Ja det kanske är så enkelt? Får tänka vidare lite.

Last edited:
Det är tillverkaren själv vi får sakerna av. Vi får väl se vad de säger om garanti, jag har ställt frågan. Men säger de nej så kan jag inte sätta oss i en situation där jag kräver nån konsumenträtt. Deras alternativ är ju att skrota allt, och jag vill dra in en halv mille till utsatta ungar så en winwin är ett absolut måste.

Ja det kanske är så enkelt? Får tänka vidare lite.

Demoförsäljning är begagnatförsäljning. Är det av en tillverkare ni får saker av eller är det från en återförsäljare av märket?
Det är begagnade saker ni ska sälja därav har ni inget garantiåtagande, det är upp till kund som köper att säkerställa funktionalitet innan köp. Där slutar ert ansvar och det är välgörenhet/ideel verksamhet så gör bara klart för presumtiv kund att så här är läget. Har kunden något ärende att det inte är till er de ska vända sig utan isåfall till tillverkarens eget RMA-center.

Det vore enklast för er tror jag..

Demoförsäljning är begagnatförsäljning. Är det av en tillverkare ni får saker av eller är det från en återförsäljare av märket?

Tillverkaren. Eller om det är tillverkarens säljbolag. De heter i alla fall samma sak som varumärket som sitter på produkterna.

Tillverkaren. Eller om det är tillverkarens säljbolag. De heter i alla fall samma sak som varumärket som sitter på produkterna.

Ok, men se det då som begagnatförsäljning och låt kunden ta eventuella garantier osv med tillverkaren på egen tid. Gör bara klart för kunden som köper sakerna är att det är begagnade produkter som säljs utan garanti från er så kommer det gå alldeles utmärkt för er.

Rak och enkel kommunikation är det som gäller, men dubbelkolla med konsumentverket vad som gäller vid begagnatförsäljning och håll er till vad som sägs där.

Tack, Konsumentverket borde ju kunna besvara en del av de juridiska frågorna.

Varför blanda in konsumenter? Sälj i partier till nasare så slipper ni alla problem.

Varför blanda in konsumenter? Sälj i partier till nasare så slipper ni alla problem.

Så är man nere på hundratusen istället för femhundra...

Ok, men se det då som begagnatförsäljning och låt kunden ta eventuella garantier osv med tillverkaren på egen tid. Gör bara klart för kunden som köper sakerna är att det är begagnade produkter som säljs utan garanti från er så kommer det gå alldeles utmärkt för er.

Rak och enkel kommunikation är det som gäller, men dubbelkolla med konsumentverket vad som gäller vid begagnatförsäljning och håll er till vad som sägs där.

Tillverkaren, som de får produkterna, vill nog inte ha ett gäng nötter som kommer och dillar om garanti. Företaget vill, lixom Bus_Annas organisation slippa eftermarknadsansvaret. De vill inte heller dumpa priserna mot sina återförsäljare och ändå kunna erbjuda garanti. Något ska man ha för att betala fullt pris hos en återförsäljare.

Jag tror nog fortfarande på idéen att kränga allt via tradera eller att hyra en gympasal eller likn. och låta folk komma och köpa där.

Last edited:
Så är man nere på hundratusen istället för femhundra...

Nja, nu var ju det uppskattade BEGAGNAT priset 500t, så runt 350t borde du kunna få ut av dom och slippa allt arbete.

Vad gör ni med skiten som blir kvar efter eran gympasals-basar?
Börjar om i en ny mindre gympasal, sen en ännu mindre osv.osv.

Tradera jovisst, skitbud på saker som sen endå måste emballeras och skickas, alt. för höga res.priser och ha prylarna kvar. För att inte nämna fotografering, lagring, packeterings-utrymmen och allt detta med tre månaders mellanrum.

Bara för att få ut dom sista 1-2 hundra tusen på gratisprylar.

Ring runt till olika företag som ni vet har lokaler. Säg att det är till välgörenhet, de får göra visst avdrag och de får ha ett namn med i en tidningsannons.
Ring en bra tidning, förklara samma sak där. Om de inte är villiga att sponsra med gratis annonsering så be om att åtminstone få uppskov med annonspengar tills ni har sålt något. Det är ändå välgörenhet det rör sig om.
Fixa frivilliga människor i er närhet som kan tänka sig att ställa upp och agera säljare i sponsrad lokal.

Boka in en helg i lokalen i slutet på månaden när folk har pengar, upp med allting där och annonsera i förväg.
Förhoppningsvis har det inte kostat många kronor och ni blir förhoppningsvis även av med allt om det är riktigt bra priser. Gör någon form av "idiot-sälj", att varorna blir billigare för varje timme, hur länge vågar folk vänta innan de blir sålda?

Annonstext i stil med:
"Stor lagerutförsäljning av tv, stereo, kyl/frys mm, extremt låga priser och allt går till välgörenhet!!!
obs: Demoprodukter, inga garantier"

Visst, det tar lite tid och kraft att arrangera men bör samtidigt ge mest flis i kassan i slutänden :confused:
Du kanske till och med kan ragga några frivilliga här på sporthoj.com?

Jag tror på ovanstående fast med 2mån garanti. Köp tillbaks varan om den visar sig vara trasig. Friskriv er synbara fel (t.ex. repor).

Då har man en rimlig chans att testa funktionen i den köpta varan. Ska folk handla helt utan garantier krävs det nog rejäl prisdump och möjlighet för folk att testa varan innan köp.

Blocket är bäst till sånt.

När man har bara en kvar av en vara blir det nån konstig psykologisk effekt hos kunderna som gör att den varan kan bli kvar i evigheter och man tvingas dumpa priset rejält för att hitta kunder som ändå vill handla.

Det slipper man på blocket, att en vara av 100 råkar komma tillbaka efter att nån kund inte löst ut paketet jämnar ut sig i längden.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti