Hur säkrar man bäst en mc vid transport?

ja, det här låter ju kass =(
Kass å kass, de är ju himla bekväma att använda... Någon kanske bryr sig och någon inte. Sen beror det säkert på hur mycket man kör hojen på släpet. Det är inget som händer på en gång utan lite i sänder och rätt vad det är märker man att greppen har flyttat en aning på sig. Kan vara bra att känna till ivf. Mig störde det att greppen sakteliga drogs in mot styrets centrum så jag slutade använda dem.
 
amullo: din lösnong har ju för fan 100 spänband över kåpor mm som i sin tur gör märken, borde användas som exempel på hur man inte spänner fast en hoj.

Dom lösningarna med spänband i kronan fungera med blir lite vingligt och nöter även på koporna, man behöver då även säkra bakhjulet.

klart bästa lösningen är fästögglor till kraschpuckarna, finns hos grevens han har även spännremmar med krok i båda ändar. Det tar två minuter att lasta hojen och den står som berget.

Det är intressant. Jag har spänt hojen så i över 5 år utan att hojen lagt sig eller att det blivit ett enda märke på kåporna.

"många" spännband förresten?:va Det är totalt 3.5 band på varje hoj.. 2 fram, ett mellan hojarna och ett på resp. utsida om vardera hoj. Totalt 7 band på 2 hojar..

Till saken hör ju att bilderna är tagna på Gotland innan nya tillfartsvägen var klar, så vi övergjorde IOFS spänningen av hojarna till viss del pga. att vi skulle köra på en riktigt gropig grusväg.

Men du gör som du vill, jag VET att min metod fungerar utmärkt utan att behöva pynta pengar för (i mina ögon) onödiga tillbehör.
 
Last edited:
Men du gör som du vill, jag VET att min metod fungerar utmärkt utan att behöva pynta pengar för (i mina ögon) onödiga tillbehör.
Sådär gör praktiskt taget alla. Funkar bra. Hur bra beror lite på hur tajta kåporna är framtill, hur långt fram de sträcker sig och var på släpet fästkrokarna befinner sig. Jag kunde t ex inte använda lastöglorna på sidan av släpet eftersom banden då tog i kåpan. Fick använda de främre krokarna och "bommen" (? grejset på släpet man kopplar till bilen alltså) istället.
 
Många har svarat och gett sina tips och tom lite trevliga bilder.
Har nu lastat en eller två bågar på samma släp några gånger och det har alltid gått bra. Man lär sig själv lite vad som känns tryggast. Viktigaste är väl dock att ha fantasi och tänka sig vad rörelseenergin skall absorberas av vid inbromsningar och liknande. Och som alltid, kör en bit och stanna o känn efter. Framförallt om du skall riktigt långt.

Däremot så läser jag flera inlägg om att man ställer sina hojjar på sidostöd eller centralstöd. Har bestämt för mig att (beroende på golv såklart) detta kan slå hål i golvet om du har otur.. men än värre knäcka ramen på bågen.
Ingen egen erfarenhet, dock fick jag den varningen vid en lastning av en snubbe på Fottas, varför jag aldrig ställt en hoj på stöd under transport. Sen så står den så mycket bättre med spännband frammåt neråt, samt bakåt neråt och stabilisering för framhjulet i sidled. Mer behövs nog inte.
 
Däremot så läser jag flera inlägg om att man ställer sina hojjar på sidostöd eller centralstöd. Har bestämt för mig att (beroende på golv såklart) detta kan slå hål i golvet om du har otur.. men än värre knäcka ramen på bågen.
Eller ivf stödet. En annan sak som man ser är att folk använder för klena spännband. Köp riktiga doningar! De där som klarar 4-500 kg, som man köper för 69 kr/paret på närmaste bensinmack duger inte. Det ahr hänt att hojar har säpats efter släpet när ena spännbandet gått av. Köp riktiga doningar som klarar ivf ett par ton. De är dessutom lättare att jobba med.
 
Det finns en del andra tips som jag kan dela med mig av..

*Lämna aldrig hojen med vxl i när du transporterar. Det har knäckt mer än en vxllåda. Låter otroligt, men det är sant

*Buntband/Strips är bra till mycket, liksom gaffa tejp.

*En bra viktfördelning är A och O om du skall köra långt. Det kan skilja uppemot 1 dl/mil i förbrukning också, beroende på dragbil.


Och anledningen till att jag inte ställer min på sidostöödet är att dels är stödet ganska vekt på duccen och det är deesutom av välkänd självmordsvariant som fäller upp sig själv när man luta upp hojen.
 
Jag hittade en bild på SH's coolaste hojtransport; min ambulans (med fungerande blåljus), där man ser spännbanden som sitter i ramen och snett framåt-utåt till fästöglorna:

Din outlaw! Har en kompis som hade en gammal ambulans som firmabil och den gick inte igenom med fungerande blåljus!

Bra om man inte orkar sitta i köerna däremot:D
 
Din outlaw! Har en kompis som hade en gammal ambulans som firmabil och den gick inte igenom med fungerande blåljus!

Bra om man inte orkar sitta i köerna däremot:D
Enda gången jag besiktigat den och jag inte kände killen så rullade bilen ut ur hallen och det tändes lampor och blikers åt alla håll och kanter. Det sitter ju extra arbetsljus åt alla håll bl.a. Jag undrade vad 17 han höll på med och frågade när han kom tillbaks. -"Jag letade efter blåljusen" :D

Då hade jag ingen blixtljusbox monterad så det gick bra :tummenupp
Det var ett bra tips dock... Får rycka ur en sladd till boxen vid besiktning så de inte funkar :)
 

Bifogat

  • Amb-flash800.jpg
    Amb-flash800.jpg
    28.1 KB · Visningar: 67
Förstår inte problematiken!

Hoj på centralstöd eller på Racing bakstöd.

2 spännband genom bakhjulet, det ena snett bakåt höger & det andra snett bakåt vänster.
1 spännband genom framhjulet, rakt fram.

Står som berget, även utan stöd
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top