Hur säkrar man bäst en mc vid transport?

ETT spännband rakt över sadeln (hårt draget, mycket hårt). Cykeln flyttade sig inte en mm.

När jag läser denna metoden så kommer ett gammalt minne upp då en kompis skulle ta hem en mc från bromölla till landskrona. Vad som hände var att remmen gled ner mellan tank och sadel och när han var 10m ifrån garaget så hörde han mc:n falla. Det komiska var som sagt att ha 10m kvar att köra efter ca 15 mils landsvägs körning.
 
Biltemas jävla skitband håller inte ens för cross. mekanismen går upp, går sönder, hänger sig.
Tar hellre silvertejp och sätter fast moppen på taket.
Stöd på en kärra, se till att ha riktigt golv.
 
Har nu beställt ett Canoyn dancer bar harness (låter ju rätt porrigt :tuttar :D ) från Bikersneed, tack för tipset Andreas :tummenupp .

Åker förbi Classe O. efter jobbet så får vi se vad vi hittar. Tack för all input :tummenupp
 
Visste jag inte bättre än att 20ton är väl mkt för en hoj kunde jag nästan massuppfittat dig för att snacka om ducatis :D

Öhh..? Aha, du skojar till det? Som i att Duccar väger jättejättemycket? Och liksom gör ett skämt av det? HAHAH jag smäller av, sicken komiker....förjävla festligt HIHIHIHI:rolleyes: :rolleyes:

( inte många festinbjudningar på din hallmatta va )
 
Öhh..? Aha, du skojar till det? Som i att Duccar väger jättejättemycket? Och liksom gör ett skämt av det? HAHAH jag smäller av, sicken komiker....förjävla festligt HIHIHIHI:rolleyes: :rolleyes:

( inte många festinbjudningar på din hallmatta va )

såså bubben :pannkyss

nej, dina inbjudningar duggar inte vidare tätt.
 
Det brukar finnas fyrpack spännremmar med krokar i båda ändarna. Mycket bra för mc! Jag använder två per mc och spänner framåt-utåt med en rem på varje sida. Har funkat i alla år.
 
Ett spännband i varje sida av styret inne vid gaffelbenen. Sen spänner jag mot fjädringen, sitter stenhårt både på mina crossar och min R6 rör sig ingenting eftersom fjädringen gör att det sitter stenhårt.

Det räcker med dom två i styret men har spännt ett i bakdäcket också om jag ska åka längre sträckor(tanke på om jag skulle behöva tvärnita).

Lite intressant, är det nån som har tappat en hojj dom haft på släp? Vad hände?

Edit: har testat både med att ha stödet ute spänna lite mot det samt att spänna utan stödet så den står rakt upp... vet inte vilket som är bäst känns som båda funkar likabra:tummenupp
 
Last edited:
Lite intressant, är det nån som har tappat en hojj dom haft på släp? Vad hände?

Min cykel lade sig olyckligt på en annan killes hoj vid släptransport då jag hade min på sidostöd och på något konstigt vänster gled den undan spännbanden och lade sig med bromshandtag på andra killens tank. Hade säkerligen ramlat om inte hans cykel vart i vägen.

Enda och sista gången jag kör med hojen på sidostöd.
Nu är det centralstöd och ett spännband runt nedre gaffelkronan plus ett spännband genom/runt ramen bak och spänna ned dem så håller fjädringen kvar cykeln ordentligt.
 
Last edited:
Fyfan måste kännas så jävla surt. Får hoppas man aldrig råkar ut för det.
 
Har nu beställt ett Canoyn dancer bar harness (låter ju rätt porrigt :tuttar :D ) från Bikersneed, tack för tipset Andreas :tummenupp .

Åker förbi Classe O. efter jobbet så får vi se vad vi hittar. Tack för all input :tummenupp
De drar loss/flyttar greppen på styrändarna. Har hänt både mig och folk jag känner. Annars är de bekväma att använda.
 
De drar loss/flyttar greppen på styrändarna. Har hänt både mig och folk jag känner. Annars är de bekväma att använda.

Hur använder ni dem? Hojen måste naturligtvis stå still samt att man har fästanorningen i någon form av "0-läge".

Har iof bara använt mina anordning ett fåtal gånger men jag har då aldrig hört om problemet tidigare.
 
Hur använder ni dem? Hojen måste naturligtvis stå still samt att man har fästanorningen i någon form av "0-läge".

Har iof bara använt mina anordning ett fåtal gånger men jag har då aldrig hört om problemet tidigare.
Först upp med hojen på bakre depåstödet, sedan på med "harnessen" och spänna fast lite lagom, sedan bort med depåstödet och till sist efterdra så man får rätt spänning. Använd dem lite till så får du se själv. Kolla hur de drar när de är på så förstår du att krafternas riktning inte är helt "neutral", eller hur man skall säga. De trasade dessutom gummit på mina grepp. Inga stora skador men lite jack på upphöjningarna i ändarna.
 
Först upp med hojen på bakre depåstödet, sedan på med "harnessen" och spänna fast lite lagom, sedan bort med depåstödet och till sist efterdra så man får rätt spänning. Använd dem lite till så får du se själv. Kolla hur de drar när de är på så förstår du att krafternas riktning inte är helt "neutral", eller hur man skall säga. De trasade dessutom gummit på mina grepp. Inga stora skador men lite jack på upphöjningarna i ändarna.

ja, det här låter ju kass =(
 
amullo: din lösnong har ju för fan 100 spänband över kåpor mm som i sin tur gör märken, borde användas som exempel på hur man inte spänner fast en hoj.

Dom lösningarna med spänband i kronan fungera med blir lite vingligt och nöter även på koporna, man behöver då även säkra bakhjulet.

klart bästa lösningen är fästögglor till kraschpuckarna, finns hos grevens han har även spännremmar med krok i båda ändar. Det tar två minuter att lasta hojen och den står som berget.
 
klart bästa lösningen är fästögglor till kraschpuckarna, finns hos grevens han har även spännremmar med krok i båda ändar. Det tar två minuter att lasta hojen och den står som berget.
Blir inte det där ett väldigt skruvande fram o tillbaka om man ska byta dom varenda gång man ska lasta o lasta ur? Iofs är det nog rätt smidigt o spänna. Själv har jag alltid spänt ett band i undre gaffelkronan på ena sidan och ett band från fotpinnefästningen och snett framåt på andra sidan. Snabbt och stabilt.
 
amullo: din lösnong har ju för fan 100 spänband över kåpor mm som i sin tur gör märken, borde användas som exempel på hur man inte spänner fast en hoj.

Dom lösningarna med spänband i kronan fungera med blir lite vingligt och nöter även på koporna, man behöver då även säkra bakhjulet.

klart bästa lösningen är fästögglor till kraschpuckarna, finns hos grevens han har även spännremmar med krok i båda ändar. Det tar två minuter att lasta hojen och den står som berget.

Jag har sett han köra och jag lovar att han sliter mer är bara kåporna.

Spänna på hans sätt behöver inte inte nudda någonting annat än nedre styrkrona - fästögla. Trots kåphoj. Man behöver väl inte använda bilderna som en ritning. Sådär brukar jag göra.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top