Hur säkert är ett nitkedjelås?

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vet att det finns ett antal trådar om kedjor och kedjelås.

Jag bara undrar om man kan lita på dessa lås. Antar att man kan det vid rätt montering. Innan man bytte kedja så kunde man köra hur fort som helst utan att oroa sig att den skulle fara av.
Nu har jag monterat en ny 530 gxw-kedja med nitlås på min gsxr 1000. Har använt ett nitverktyg som finns att köpa hos mc-handlare. Pressade in plattan på länken någon tiondels millimeter längre in än de andra länkarna. Sen nitade jag låset med den medföljande konan till verktyget. Mätte sedan på "stukningen och konstaterade att den var ca 5,1 mm som störst och stiftet på låset är väl 5 mm.
Tycker att den lilla tiondelen känns för lite att hindra plattan att åka av. Har kört ca 10 mil sen montering och måtten har inte förändrats iaf.

Hur har det sett ut när ni monterat era kedjor?

Oavsett vilket kedjelås man använder är huvudsaken att det är rätt monterat!
Sidobelastningen på låset är mycket liten i förhållande till dragspänningen i kedjan under full acceleration, förutsatt att båda dreven sitter i linje.

Vid montering av låset skall "plattan" pressas på så hårt att hela kedjans bredd är densamma. Om man använder ett fjäderlås (samma modell som sitter på en vanlig cykelkedja) ska detta naturligtvis inte vara med i mätningen. Använd skjutmått.

Att pressa på plattan för hårt innebär att o-ringarna blir för hoptryckta, slits för fort och förlorar sin funktion. Pressar man ännu hårdare kommer länken att kärva, vilket leder till ökat slitage.

Om man nitar kejan för hårt så att det bildas sprickor i nitskallarna, är det bäst att köpa ett nytt lås och börja om.

/Johan

ALLA länkar på kedjan är ju nitade så ett korrekt nitat lås är att jämföra med vilken länk som helst.

MangeH skrev:
2156763 Vet att det finns ett antal trådar om kedjor och kedjelås.

Jag bara undrar om man kan lita på dessa lås. Antar att man kan det vid rätt montering. Innan man bytte kedja så kunde man köra hur fort som helst utan att oroa sig att den skulle fara av.
Nu har jag monterat en ny 530 gxw-kedja med nitlås på min gsxr 1000. Har använt ett nitverktyg som finns att köpa hos mc-handlare. Pressade in plattan på länken någon tiondels millimeter längre in än de andra länkarna. Sen nitade jag låset med den medföljande konan till verktyget. Mätte sedan på "stukningen och konstaterade att den var ca 5,1 mm som störst och stiftet på låset är väl 5 mm.
Tycker att den lilla tiondelen känns för lite att hindra plattan att åka av. Har kört ca 10 mil sen montering och måtten har inte förändrats iaf.

Hur har det sett ut när ni monterat era kedjor?

Har en RK kedja som jag nitat(1:a ggr jag gjort det) var inga probs i sig men hur mycket skall jag dra !!, men som JohanL förklarar så ska inte ringarna lr kedjan kärva.
och jag gick på bredden på både nit och länk och det sånär på 1/10 mm skilde det.
Samtidigt kollade jag om länken satt fast genom att försöka "bända" loss länken försiktigt.

Mitt kedjelås ligger ca 1/10 mm innanför de andra så den biten stämmer ju ganska bra. Tycker bara att den lilla stukningen som blir känns lite ohållbar. Originallänkarna är ju nitade på ett annat sätt. Man är väl bara lite orolig. Bara att gasa å va glad :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg