Hur säkert är abus värstinglås?

bagerah skrev:
kan bli dyrt alla gånger larmet går av av misstag...
gps e ju också bra, men fungerar ju bara om hojen har fri sikt mot himlen. ofta hamnar ju hojarna i nått annat garage/föråd där de strippas på div larm och sådant?
Man får väl se till att ha ett larm som inte går i gång för minsta lilla vibration (om det finns)..
Är gps:ens signaler så känliga att de inte "går igenom" "vanliga" väggar och tak?
Hur som helst, ett larm som är dirtektkopplat till exempelvis Falck bör ju vara väldigt effektivt, både ur säkerhets synpunkt, samt inte minst ur skrämsel synpunkt (om det nu finns ett sådant larm för fordon, dom som har exempelvis en fet Ferarri i garaget bör väl ha något liknande larm)..

Ludde78 skrev:
Man får väl se till att ha ett larm som inte går i gång för minsta lilla vibration (om det finns)..
Är gps:ens signaler så känliga att de inte "går igenom" "vanliga" väggar och tak?
Hur som helst, ett larm som är dirtektkopplat till exempelvis Falck bör ju vara väldigt effektivt, både ur säkerhets synpunkt, samt inte minst ur skrämsel synpunkt (om det nu finns ett sådant larm för fordon, dom som har exempelvis en fet Ferarri i garaget bör väl ha något liknande larm)..

Visst går gps igenom väggar och tak. Vanlig navigations utr. går igen garage/båtskrov testat.

När det gäller larm bör det också fungera tycker man..eller?

Larm "direktkopplat" till vaktbolag inte så bra som man tror, dom skall ta sig till dig med osv.. Helt värdelöst, tar säkert en halvtimme endå innan dom kommer..
Låter bra, men är knappast så dom står i startgroparna 2 min från ditt garage..
Tyvärr.. :(

Använder själv ett biltema skivbromslås för 98:-, anser att det är onödigt att lägga pengar på dyra lås eftersom om tjuven verkligen vill ha hojen spelar det ingen roll vilket lås man har. Resonerade på samma sätt när jag skaffade lås till båten efter att ha sett tjuven kapa bort hela akterspegeln för att få med sig den där värdefulla hondafytaktaren, då är det ju bättre att dom får ta med sig motorn istället för att också förstöra båten.

På lelles finns ju Abus Granit Extreme Plus 56, kostar 2395:- Då får man 3000:- i låsgaranti, om hojen blir stulen och den var fast låst i något får du alltså 3000:- :tummenupp

Köp som sagt låset i sverige då du får 3000 kr vid stöld för de värst låsen! Tror att de är så att det bara är vid nyköp låsgarantin gäller! men är osäker! ska kolla upp det.
Japp linda låset kring backdäcket låter bra det ska va så svårtsom möjligt att komma åt länkarna med en klinga!!

Kay skrev:
Tänker på dessa kedjor som är massivt feta, med abus-tyget runt omkring...
Hur säkra är de? Någon som fått hojen stulen och låset kapat från ett fast föremål? Är det värt att lägga 1500:- på ett lås, eller skyddar ett för 1000:- lika bra? En jungel där ute. Jag har abus skivbromslås, tänkte skaffa en fetingkätting och ett larm också.

Hej,

Ska du skaffa ett Abus lås ska det vara de kättingarna som kostar i Sverige 2400-2500 kr + en låsögla i golvet att förankra hojen med, den kostar cirka 700 kr.

Låsgarantin gäller bara om du handlat det i Sverige.

Som alla här inne är överens om går alla lås att kapa med vinkelslip, men det för ett himla liv.

Däremot är det att betrakta som omöjligt att klippa upp dem, dyrka, eller frysa upp dem, det fungerar inte.

Jag tror bestämt att ser de en hoj med denna låsning, går de vidare, det är inte värt mödan. Larm menar jag är värdelöst, vem bryr sig idag när ett larm står och tjuter, och ett larm som larmar dig, är det värt att gå ner och möta busarna?

Jag kör med kätting, det anser jag är att göra vad man kan i fråga om låsfrågor. riskera livet för en hoj, gör jag inte.

MVH

Carlsson

Nykan skrev:
Använder själv ett biltema skivbromslås för 98:-, anser att det är onödigt att lägga pengar på dyra lås eftersom om tjuven verkligen vill ha hojen spelar det ingen roll vilket lås man har. Resonerade på samma sätt när jag skaffade lås till båten efter att ha sett tjuven kapa bort hela akterspegeln för att få med sig den där värdefulla hondafytaktaren, då är det ju bättre att dom får ta med sig motorn istället för att också förstöra båten.

Ja så länge dom är godkända så spelar det väl priset mindre roll.
Annars blir det svårt att få ut något på försäkringen.

Ludde78 skrev:

Det räcker med en tunnel för att gps:en skall tappa bort sig.

Visst skall krutet läggas på att se till att den inte blir snodd, men om den ändå blir det så vill man ju ha tillbaka den så fort som möjligt.

Skulle det funka att "gömma" vitala delar av en gammal mobil på hojen. Har för mig att det finns nån trackingtjänst för att hitta kompisar, eller nått.

Jag skulle inte kunna sova om natten utan larm, spyball e ju bra och godkännt av försäkringsbolagen.

/N

Hultan skrev:
Larm "direktkopplat" till vaktbolag inte så bra som man tror, dom skall ta sig till dig med osv.. Helt värdelöst, tar säkert en halvtimme endå innan dom kommer..
Låter bra, men är knappast så dom står i startgroparna 2 min från ditt garage..
Tyvärr.. :(
Men alla vaktbolag kanske inte är så söliga? :tungan
Har man dessutom hojen ståendes i ett hörn i garaget, med bilen ståendes framför, så lär det ge tjuvarna en massa extra tidsödande jobb..
Kopplar man då larmet till garageporten eller till bilen, så ska tjuvarna vara väldigt snabba om dom ska hinna flytta på bilen, kapa kättingen till hojen, samt lasta in hojen i sin bil, innan vaktbolaget hunnit dit...
Med lite småtrix så kan man säkert öka chanserna avsevärt att få ha Bettan i fred.. :tummenupp

Långa farbron skrev:
Det räcker med en tunnel för att gps:en skall tappa bort sig.
Ja, och så fort tjuvarna lämnar tunneln så är det bara att fortsätta att lokalisera dom.. :fyllisar

Zilversurfer skrev:
Visst går gps igenom väggar och tak. Vanlig navigations utr. går igen garage/båtskrov testat.

När det gäller larm bör det också fungera tycker man..eller?

GPSen kan inte ta emot signal genom t.ex ett tak. Dvs blir hojen stulen och dom ställer den i en buss är det kört. För att en GPS ska funka måste du mer eller mindre se himmlen rakt ovanför den.

Signalen kan tas emot genom t.ex en bilruta men får du ett plåttak övanför GPSen är det kört.

Inse fakta. :7peta
Vill nån ha hojen spelar det ingen roll hur mycket låset kostar.
Hydralverktyg och skåpbil sen är hojen borta.

Carlsson skrev:
SM 570 RR skrev:
Inse fakta. :7peta
Vill nån ha hojen spelar det ingen roll hur mycket låset kostar.
Hydralverktyg och skåpbil sen är hojen borta.

Godmorgon,

Fakta är att hydralverktyg klipper inte upp Abus värsta kättinglås.

MVH

Carlsson

Beror vilka prylar man har.
Och om det nu inte skulle funka så finns ju motorkap och skärbrännare :tomten

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen