Hur säker är din störtkruka?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Det är väl bara att måla om den. :va Eller vänta på kolfiber i din favofärg ! :tungan
Vad jag förstått så är det hjälmar i plast, tex ABS, som inte tål att målas.
Hjälmar av glas-/kol-/aramid-fiber armerad plast tål vanliga färger.
Orka! Vad skulle det kosta att lämna in den till en lackerare tro?
Finns en RS3 som är på gång ser det ut som. Tittar man på Marushins hemsida så finns den klarlackad med synlig kolfiber (Carbon) eller lackad (Thunder) och i flera olika färger. Jävligt OK enligt mig. En RS3 Carbon i rött skulle jag kunna tänka mig. Undrar vad en sån kommer att kosta?

http://www.marushin-helmets.de/marushin-helmets/fullfacehelmets/race/rs-3-carbon-rot.html
Hmmm... Jag trodde det här var Marushins hemsida: http://www.marushin.it/marushin/home.html :va
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Orka! Vad skulle det kosta att lämna in den till en lackerare tro?

Hmmm... Jag trodde det här var Marushins hemsida: http://www.marushin.it/marushin/home.html :va


Oklart alltså. Jag har alltid trott att Marushin är Tyskt man efter lite google ser det ut att härstamma från Japan.

Kanske nån som vet bättre kan fylla på....

Vilket som så verkar det vara nya lätta, snygga kolkrukor på gång.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Som vanligt har jag inte läst hela tråden men här är min inställning: Visst är jag på Sporthoj.com? Vi kör sporthojar! Vi kör fort! Jag hade en Danisehjälm för 5000:-. Skitsnygg men efter 5 år kändes den gammal så jag köpte en Shark, kostade 2500:-. Är den sämre? Tror inte det, den är mindre, sitter som ett jävla skruvstäd. Men allt det här spelar ingen roll, när du kraschar (inte om) så handlar det om så mycket annat. Hur hög hastighet hade du? Vad kommer du att träffa? Kunde du gjort nåt för att undvika? Krasst? Å ja
 

jinnarp

Dr: Beserwiesser,känd från AbsolutCitron
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Furulund
Hoj
R6 Skåne edition :)
Tycker detta test påminner lite om när plus testade hjälmar, biltema var bättre än arai, agv osv.
Men man gjorde slagtester på exakta ställen på hjälmen, här var dom billiga hjälmarna oftast förstärkta och klarade testerna bra, men gick man utanför ordinarie testzon blev det bara sopor av hjälmen! Så jag litar mer på en hjälm från en erkänd tillverkare än en lågprishjälm med 5/5 stjärnor.
 

911turbos

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-09 Yamaha YZF-R1
Köpte mig en agc corsa ifjol 5/5 grönt rakt igeom. Snygg, bra passform men dyr. Köpt från helmetcity.co.uk då de inte säljs i sverige.
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Köpte precis en Shoei X-spirit 2 Reverb. Och har sedan innan en Shoei XR -1100 och en NZI av något slag. Frugan har en Shoei Qwest och dottern en Caberg barnhjälm.

De gör nog sitt jobb, om olyckan skulle vara framme. Min och frugans Shoei är det 5 stjärnor på iallafall. Dotterns vet jag ej.

Mvh Try
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vet att arai har kritiserat sharp-testerna då dom inte mäter upprepade smällar på samma ställe vilket enligt arai är ett problem som flertalet tillverkare inte fokuserar på.

Har själv bara ägt arai och har idag rx7-gp och jag litar på den trots sina fyra stjärnor...
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Verkar dock vara ganska omfattande tester de genomför:

http://sharp.direct.gov.uk/content/animation

Som sagt så är inte testerna dåliga utan undviker att testa samma punkt två gånger vilket enligt arai är en högst relevant risk vid krash.

Tenderar fortfarande att lita på den tillverkare som tex inte erbjuder en "kolfiberhjälm" för att sälja mer utan gör en äkta sådan och tar 24.000:- för den.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Marushin 777 eller 778 är det jag har. Fem stjärnor iallafall och till ett bra pris. Till och med visiren har br pris. Kan absolut rekommendera folk att kolla på Marushins hjälmar.

Aldrig haft några problem med visir eller ventiler heller.

Marushin finns inte längre som märke på hjälmarhar jag för mig. Sweep (tror dom heter) som tog över det (i EU). Samma hjälmar i grunden fast under annat namn.
Smxsports.se säljer dom...och hittar ni hjälmar med namnet Marushin så är det bara resterna kvar av det som fanns innan dom konka/såldes.
 
Last edited:

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Känns ju tryggt att man har en duke dåra. Men jag tycker att den brusar för mycket och sen så har antingen mitt huvud krympt eller så har paddingen i hjälmen töjts sig för mycket. Jag har haft den i två säsonger.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Marushin finns inte längre som märke på hjälmarhar jag för mig. Sweep (tror dom heter) som tog över det (i EU). Samma hjälmar i grunden fast under annat namn.
Smxsports.se säljer dom...och hittar ni hjälmar med namnet Marushin så är det bara resterna kvar av det som fanns innan dom konka/såldes.

Finns i alla fall en hemsida http://www.marushin-helmets.de/
MSP verkar företaget heta som äger Marushin.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Marushin finns inte längre som märke på hjälmarhar jag för mig. Sweep (tror dom heter) som tog över det (i EU). Samma hjälmar i grunden fast under annat namn.
Smxsports.se säljer dom...och hittar ni hjälmar med namnet Marushin så är det bara resterna kvar av det som fanns innan dom konka/såldes.

Har du nån mer info om att Marushin skulle ha konkat och inte finns kvar än "har jag för mig"?

Sweep är finska skinnställ och min GISSNING är att deras hjälmar är en brandad produkt tillverkad av Marushin där Sweep i princip tagit fram en egen design och kanske nån avvikande plastbit, annat tyg på inredning mm för att inte göra det uppenbara för tydligt. Ganska trist desigt dessutom men det är min högst personliga åsikt. Säkert en bra hjälm.

Från SMX Sports hemsida (för övrigt ett trevligt företag att ha å göra med med bra priser enligt mig):

Sweep lanserar nu en helt ny modell av hjälm. Nya Sweephjälmen är utvecklad av ingenjörer från Marushin som utvecklat 999RS. Sweep GTX hjälmen är färbättrat utifrån Marushins 999RS med avseende Ventilation, vindbrus och passform, utan att göra avkall på vikt och säkerhet. 999RS från Marushin klarade säkerhetstestet Sharp från England med hela fem stjärnor, och var med i bl.a. tyska tidningar med riktigt bra resultat. Svart Visir ingår ej. X2F Skal i StenfibermaterialVikt 1100g +/- 50gLöstagbar och tvättbar inredning5st ventilationskanaler X2F fiberskalStonefibreEn vikt på 1100g + / - 50gLöstagbara och tvättbara inrednings berg5 kanaler justerbar huvud luftkonditioneringJusterbar visir ventilationSnabbvisir mekanismImfritt visirVisir med bättre tätningsförmågaAerodynamisk utformningHakrem med dubbel D-ringTätslutande halskrage samt löstagbar hakskydd

Intressant, jag hittar inte Marushin 999RS i Sharps tester?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Marushin finns inte längre som märke på hjälmarhar jag för mig. Sweep (tror dom heter) som tog över det (i EU). Samma hjälmar i grunden fast under annat namn.
Smxsports.se säljer dom...och hittar ni hjälmar med namnet Marushin så är det bara resterna kvar av det som fanns innan dom konka/såldes.

Hittade faktiskt ett pressmeddelande om det där.
Varumärket såldes till Multi Sport Protection (MSP) men verkar inte ha tillverkats under en period vid ägarbytet och därför är hjälmarna svåra att hitta nu. Verkar som att lagret köptes upp och såldes ut 2013 så de få hjälmar som man hittar just nu är nog från då. Finns dock en katalog för 2015 års hjälmar under namnet Marushin så att alla hjälmar med det namnet är gamla stämmer nog inte så länge till. Hoppas SMX tar in dem bara för deras butik ligger ju i Halmstad :banana
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Hittade faktiskt ett pressmeddelande om det där.
Varumärket såldes till Multi Sport Protection (MSP) men verkar inte ha tillverkats under en period vid ägarbytet och därför är hjälmarna svåra att hitta nu. Verkar som att lagret köptes upp och såldes ut 2013 så de få hjälmar som man hittar just nu är nog från då. Finns dock en katalog för 2015 års hjälmar under namnet Marushin så att alla hjälmar med det namnet är gamla stämmer nog inte så länge till. Hoppas SMX tar in dem bara för deras butik ligger ju i Halmstad :banana

Skönt jag inte var helt ute o snurra då..
tror faktiskt det var dom på Smxsports som sa det till mig..
Har haft Marushin hjälm själv ett tag för några år sedan. Inget fel på dom men dom e inte precis "tysta".
Inget jag skulle köpa nu efter ägt Nexx Xr1r Carbon och nu en Shark Speed-R Carbon.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Skönt jag inte var helt ute o snurra då..
tror faktiskt det var dom på Smxsports som sa det till mig..
Har haft Marushin hjälm själv ett tag för några år sedan. Inget fel på dom men dom e inte precis "tysta".
Inget jag skulle köpa nu efter ägt Nexx Xr1r Carbon och nu en Shark Speed-R Carbon.

Vad fick du ge för de hjälmarna då?

För det var det jag gillar mest med min hjälm, säker, håller hög kvalitet (har inte haft ett enda problem senaste 4 åren) men framförallt var den lagom billig. Till och med visiren är svinbilliga (400 för tonat spegelvisir).
Men som du säger är den inte särskilt tyst, beror iofs på att jag får vinden rakt på mitten av hjälmen på min hoj.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top