Hur rostskydda en redan rostig bil?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har en rambyggd pick-up som har rost på balkarna. Inte så att det gått igenom, men det är heller ingen lätt ytrost. Det klingar fortfarande fint när besiktningsmannen går loss med sin slagghacka!

Hur ska jag kunna bromsa detta på bästa sätt? Vill inte lägga ner stora pengar eller tid på att slipa på eländet utan kanske fördröja döden med några år...

Vad ska man göra? Jag skiter i om det är miljövänligt eller ej. Det är mer skadligt för miljön om jag måste köpa en ny bil pga att den gamla dör i förtid.

Skrapa av lösa flagor å pensla/spruta på linolja :tummenupp

De kryper in i rostporerna te friskt stål å torkar... Borde iofs gå å spola av löst bös me högtryckstvätt oxå...

Last edited:
Linolja inte bara torkar - Det reagerar med rosten, polymeras och ger ett gott skydd.
Luktar mysigt också.
Finns i sprayburk på Biltema.
Billigt.

Ja hitta inte sprayburken me linolja på biltemas hemsida, länka upp mig tack.
Va är de annars man ska använda, kokt linolja?

Underedsmassa blir som en lack, ett ytlager som kan kapsla in fukt via stenskott osv... Linoljan tränger in i rosten å "stelnar"... Finns mer info om detta i pickistråden...

Antar denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskydd-linoljebaserat-362423/?
Aldrig provat med linolja men verkar ju funka efter lite googlande. Lite nyfiken dock på hur bra/dåligt det är vs det vanliga svarta kletet (Bitumen?)?. Kostnaden verkar ju gå hand i hand.

Som föregående, plus att linoljan läggs på i ett tunt lager, underredesmassa i tjockt.
Skall man bättra på underredesmassa, så bör man skrapa bort allt som är det minsta löst, slipa bort rost, lägga på nytt.
Med linolja räcker det att tvätta någorlunda rent och blåsa på nytt.

Ja hitta inte sprayburken me linolja på biltemas hemsida, länka upp mig tack.
Va är de annars man ska använda, kokt linolja?

Japp, kokt linolja ska du ha!

Det är kanoners. Jag återbehandlar min bil var 2-3:e år och den är blank och fin som en altartavla undertill! Jag går under med en burk och en pensel... sedan slabbar jag på rikligt överallt. Torktiden är låååång kan nog ta upp emot 3 dagar innan den blir riktigt trögflytande så du kan köra i regnskurar igen. Du ska helst inte få det på lacken eftersom det kan missfärga, därför vänta 3 dygn innan du kör i blött väder.

//KaliZ

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...