Hur resonerar en glidare?

Det lär finnas lika många svar på frågan som individer som kör på det viset, men majoriteten kan troligtvis samanställas i ett ord: Frihet

Att glida runt i jeans, t-shirt och en öppen hjälm ger större frihetskänsla än att dra på sig hela riddarrustningen.

Åker man dessutom runt inne i stan är det ju inte värre än att köra moppe utan ställ, och det är det ingen som anser vara konstigt. Snarare tvärt om.

Jag, liksom många andra här inne, förstår inte vitsen med glidarcyklar, men jag kan mycket väl förstå frihetskänslan man får av att inte känna sig tvingad att släpa runt på ett skinnställ hela tiden.

Jag känner mig personligen lite naken utan stället när jag sätter mig på någon av mina cyklar, men jag funderar på att utöka beståndet med något som inte hela tiden uppmanar en tilll att riskera körkortet.
Något som känns bekvämt att framföra utan all skyddsutrustning.
Lutar åt någon form av caféracer byggd på någon gammal häck som ändå inte går jättefort.
 
Tjaa, det står ju också i försäkringsvillkoren att ersättning ej utgår om man bara har hjälm.

Jag undrar över hur man resonerar och varför det blir så viktigt att ballhet totalt går före säkerhet för denna grupp inom hojkollektivet.

Jag har inga krav på skyddsutrustning på nån av mina hojar, det enda kravet mitt försäkringsbolag har är att den ena ska stå i garage.
Så det beror helt på vad du har för försäkring.

Jag tycker att det är konstigt att nån vill åka omkring med en fruktskål på huvet, det ser ju bara fånigt ut. Mina italienska vänner tycker att jag är konstig som har en integralhjälm som är så opraktisk. Alla är vi olika, typ.
När min farsa tog hojkort räckte det med vattenkammat. Snyggt
 
Härligt att du har koll på att dom har en bakgrund i kampsport och problem med farsan, i och med det så verkar du ju redan vara insatt i hur dom tänker.
 
Tänkte väl att det fanns glidarfolk här :hihi

Nja med en xr1200, intergralhjälm och en orange kawasakijacka så är jag en outsider både här och på harleyforum.se.
Kampsport är inte heller något för mig då jag är strykrädd och farsan har jag inga problem med.
 
Jag kör min tracker i skjorta, jeans och converse. Vad är din fråga?
 
Jag gled ofta runt i shorts/jeans på hojen, det kittlade så jäkla gott i pungen när man vred på rullen :D
 
Jag har Folksams åretruntförsäkring/hel och jag har krav på godkända Mc-kläder utav dem. För min del spelar det ingen roll då jag aldrig kör eller tänkt köra utan ändå.. R1an är för rolig för att puttra i 30-50 i byn med där de skulle kunna va försvarbart att köra naken.. Har en XJ900 utrustad med helkåpa från Pichler, en alldeles utomordentligt tråkig maskin men som tar mig och tjejen på den mysiga landsvägsrundan när hon vill med utan strejk. Även på den har vi skydd, hon är rädd om mig och jag om henne.. Möjligen åker de av emellanåt när vi tar paus och ingen ser..
 
Fast vad exakt är det som är intressant / avvikande ?

SF.jpg

Inte ovanligt att jag dräller omkring i denna utstyrsel, trots att jag aldrig kört "glidare" i hela mitt liv...Nu har jag en normal hjälm, men också hyggligt gedigen bakgrund inom ehh "kampsport"...fast jag ägnar mig åt dykning och en del annat skit som är kul att göra på den rätt omfattande fritid jag har. Känner att den stereotyp du presenterar är inte sådär jättevanligt förekommande.

Jag skulle vilja hellre påstå att customåkare till övervägande del består av rätt skitnödiga, överviktiga, medelålders män med villa, rätt gammal fru och nästan vuxna barn. Inte många av de stått i någon ring och i sina fransväskor har de potatis och mjölk som frugan sa åt de att tjöpa på väg från deras jobb som mellannivåchef på ett försäkringsbolag. Av naturliga skäl åker de inte i jeans och tshirt utan i klassiskas asfula snörbyxor som rymmer hängbuken, plus en nästan ALLTID för stor jacka, skifula stövlar med spets samt en korvätarkruka. Ibland är de med i Vulcan klubben (om de uppfyller BMI kravet på över 45).
 
Last edited:
Fast vad exakt är det som är intressant / avvikande ?

View attachment 402959

Inte ovanligt att jag dräller omkring i denna utstyrsel, trots att jag aldrig kört "glidare" i hela mitt liv...Nu har jag en normal hjälm, men också hyggligt gedigen bakgrund inom ehh "kampsport"...fast jag ägnar mig åt dykning och en del annat skit som är kul att göra på den rätt omfattande fritid jag har. Känner att den stereotyp du presenterar är inte sådär jättevanligt förekommande.

Jag skulle vilja hellre påstå att customåkare till övervägande del består av rätt skitnödiga, överviktiga, medelålders män med villa, rätt gammal fru och nästan vuxna barn. Inte många av de stått i någon ring och i sina fransväskor har de potatis och mjölk som frugan sa åt de att tjöpa på väg från deras jobb som mellannivåchef på ett försäkringsbolag. Av naturliga skäl åker de inte i jeans och tshirt utan i klassiskas asfula snörbyxor som rymmer hängbuken, plus en nästan ALLTID för stor jacka, skifula stövlar med spets samt en korvätarkruka. Ibland är de med i Vulcan klubben (om de uppfyller BMI kravet på över 45).

Jag fattar inte:O

Hur kan du inte vara död DiReCkT. Känner mig lurad och KRäNKtT:glömdet
 
Nä, det va inget. :hej
 
Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.
Sporthoj.com är ett forum där alla motorcyklister är välkomna men glidarkulturen är inte direkt överrepresenterade. Så sannolikheten att du ska få ett vettigt svar från denna grupp är i det närmaste obefintlig. Troligen åker de allra flesta på det här forumet även i full mundering även på andra hojar.

En "jobbarkompis" sa till mig en gång "varför har du den där på huvudet, ser så jävla löjligt ut, vågar du inte köra utan eller!?" Var på jag mumlade nått i stil med att han i sin ålder borde ha lärt sig ta ansvar.
Gildare är just glidare, både på hojen och bredvid och dom vill inte slänga på sig massa otympliga grejer bara för att dom ska åka motorcykel. "Solglasögon räcker gott" som han sa "jobbarkompisen"...:död
 
Last edited:
Gildare är just glidare, både på hojen och bredvid och dom vill inte slänga på sig massa otympliga grejer bara för att dom ska åka motorcykel. "Solglasögon räcker gått" som han sa "jobbarkompisen"...:död

Gått? Promenerade han?

Nä, men han har ju rätt. Det är vid ytterst få tillfällen hjälm/skydd behövs. Tricket är ju att veta när...:crash
 
Fast vad exakt är det som är intressant / avvikande ?

View attachment 402959

Inte ovanligt att jag dräller omkring i denna utstyrsel, trots att jag aldrig kört "glidare" i hela mitt liv...Nu har jag en normal hjälm, men också hyggligt gedigen bakgrund inom ehh "kampsport"...fast jag ägnar mig åt dykning och en del annat skit som är kul att göra på den rätt omfattande fritid jag har. Känner att den stereotyp du presenterar är inte sådär jättevanligt förekommande.

Jag skulle vilja hellre påstå att customåkare till övervägande del består av rätt skitnödiga, överviktiga, medelålders män med villa, rätt gammal fru och nästan vuxna barn. Inte många av de stått i någon ring och i sina fransväskor har de potatis och mjölk som frugan sa åt de att tjöpa på väg från deras jobb som mellannivåchef på ett försäkringsbolag. Av naturliga skäl åker de inte i jeans och tshirt utan i klassiskas asfula snörbyxor som rymmer hängbuken, plus en nästan ALLTID för stor jacka, skifula stövlar med spets samt en korvätarkruka. Ibland är de med i Vulcan klubben (om de uppfyller BMI kravet på över 45).

Vill du förklara hur du resonerar om skydd då?
 
Tjaa...om HON är den rätta :tuttar (och har stora bröst)...samt jag är redo att ta allt ansvar faderskap för med sig så...kör jag utan och litar på att det går vägen ! :tummenupp
 
Last edited:
Förstår inte varför man bryr sig så mycket om vad andra gör eller vilka risker andra tar.
Det är inte ni som får ont om det skiter sig :)

"Att köra hoj är frihet" är det ju många som säger, men att köra hoj i t-shirt och kortbrallor, DET ÄR FRIHET! så jävla gött på sommaren!

Sitta och svettas i ett jävla ställ när det är 30c i skuggan är fan inte frihet för mig iaf.
Jag använder iofs full mundering till 98% av mina turer men inte fan bryr jag mig om andra väljer att inte göra det.

Sen att det gör lite extra ont att trilla utan skydd förstår nog alla.

Det är farligt att leva, man kan dö!
 
Hjälm, ryggskydd och handskar är självklart för mig som ett absolut minimum. Till 99% har jag mc-jacka också då det blir meckigt annars att få med plånbok, nycklar, snus mm.
Väldigt ofta blir det utan riktiga mc-boots och byxor däremot. Ska skaffa mig låga mc-skor då jag är trött på att slita ut mina vanliga skor;)
Det är så otroligt mycket måsten osv. Alla får köra som de själva vill, men oftast är det goare att ha full utrustning på sig då det annars blir för kallt osv.

Har ett par schyssta mc-jeans från STR i garderoben, men de är jag för tjock för just nu. Annars hade jag använt de istället för att smutsa ner mina civila byxor.

Det har hänt någon gång att jag kört i badshorts och T-shirt (men med hjälm och ryggskydd) då det varit 30+, men det är sjukt sällan.

PS. Har 9 par handskar, från tunnaste sommarhandskarna till riktigt tjocka. Segt att köra utan handskar pga stenskott mm.
 
Grejen är at jag upplever "glidare" som betydligt mer påbyltade än sporthojsåkare. Majoriteten är det ju seriösa, präktiga och mogna familjefäder där regeringen hemma faktiskt har något att säga till om. De ska vara glada att de ens fått köpa sig en knarr...Knappast att de skulle få ge sig ut på DöDsmaSKineN för frun utan ordentliga kläder, bli förtjylda dessutom. Hur ofta ser man inte dessa herrar med värsta lager på lager upplägg, med både jacka och väst och jeans med chaps ovanpå ? Nää...nog tycker iaf jag att "glidare" är över lag mognare och seriösare än sporthojsåkare. Oftast fetare också, men det har ju inte med säkerhet att göra.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top