Hur resonerar en glidare?

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Jag förstår att ballhet går före funktion i hojvärlden, och det ska det göra också. Annars blir det som att tatuera sig för att man inte tycker att det är snyggt utan för att det har "betydelse".

Däremot förstår jag inte vissa glidare som ibland bara har jeans, t-shirt och den där koppen på huvudet som inte ens skyddar sidorna. Hur resonerar man? De jag observerat har ofta en bakgrund inom kampsport och mer sällan än inte ligger det ouppklarade business med sin farsa bakom den hårda stilen - som inte är så hård egentligen.

"Jag glider fram och inget händer mig" är inget seriöst svar...

Hur resonerar ni?

mvh
 
Hur tänkte du nu?
 
Det här är väl fortfarande sporthoj.com? :va

Eller menar du att vi ska försöka sätta oss in i andras tankar mer och spekulera? Tror inte det finns så många glidare som du beskriver här.
 
Jag förstår inte varför så många hojåkare retar sig på andra hojåkare.
Varför skulle jag bry mig om varför andra kör hoj eller vilka preferenser de har?
Sagt det tidigare, men det behöver upprepas! Spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det! :D
 
Det här är väl fortfarande sporthoj.com? :va

Eller menar du att vi ska försöka sätta oss in i andras tankar mer och spekulera? Tror inte det finns så många glidare som du beskriver här.

Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.
 
Jag förstår inte varför så många hojåkare retar sig på andra hojåkare.
Varför skulle jag bry mig om varför andra kör hoj eller vilka preferenser de har?
Sagt det tidigare, men det behöver upprepas! Spelar ingen roll vad man har mellan benen. Bara man har kul med det! :D

Jag retar mig inte. Jag är intresserad av tänket... det är så man lär sig att förstå andra.
 
Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.

Du har helt rätt i att du får fråga vad du vill.

Men att ställa den frågan på sporthoj.com ger ungefär samma resultat som att fråga Zlatan hur det är att leva ett liv i rullstol...
 
Du har helt rätt i att du får fråga vad du vill.

Men att ställa den frågan på sporthoj.com ger ungefär samma resultat som att fråga Zlatan hur det är att leva ett liv i rullstol...

Haha okej! Jag trodde att det även fanns glidare på det här forumet. Om inte annat så finns det väl folk här som har mer erfarenhet än mig och som skulle kunna ge ett bra svar på frågeställningen. Fast det var ju viktigare att --> :7peta antar jag :tungan
 
Last edited:
Det är inte sporthoj.com. Det är MC-relaterade diskussioner. Vad jag förstår är det okej att fråga vad som helst som är MC-relaterat. Det inkluderar även hur man balanserar en pepperkaka på en Kawasaki Ninja i 160 km/h.

Intressant fråga! Har inte provat själv, men två pizzor brukar gå bra!
 
Jag trodde att det även fanns glidare på det här forumet.

Nej, det gör det inte. Däremot består forumet till 98% av sporthojar som framförs som att de var glidare. Dock framförs de sällan i jeansshorts och pottkruka, utan med dyraste A-star race replica skinnet täckt av den obligatoriska kållitsch-tröjjan med provokativt budskap...I'm a bad ass outlaw trots mina decimeterbreda fegisränder, typ.
 
Det är juh inte lagkrav på något annat än hjälm, ser inte riktigt vad det är du undrar över?
 
De visar hänsyn och lämnar plats på bandagarna åt oss andra som gillar att köra mc istället för att åka. Precis så enkelt är det.
 
Menar du att det är mindre machokultur att powerwheela i 200km/h(som bara killar tycker är häftigt)?
Har själv främst ifrågasatt glidarna då dom för det mesta gör en mc så dålig som möjligt dvs tung, dåligt chassie, liten markfrigång och halvdan sittställning. Att kritisera dom för dålig kroppsutrustning i låga farter pga av hävdelsebehov jämfört med full utrustning i dubbla hastigheten är verkligen att kasta sten i glashus.
 
Det är juh inte lagkrav på något annat än hjälm, ser inte riktigt vad det är du undrar över?

Tjaa, det står ju också i försäkringsvillkoren att ersättning ej utgår om man bara har hjälm.

Jag undrar över hur man resonerar och varför det blir så viktigt att ballhet totalt går före säkerhet för denna grupp inom hojkollektivet.
 
De visar hänsyn och lämnar plats på bandagarna åt oss andra som gillar att köra mc istället för att åka. Precis så enkelt är det.

Haha bra svar :)

Menar du att det är mindre machokultur att powerwheela i 200km/h(som bara killar tycker är häftigt)?
Har själv främst ifrågasatt glidarna då dom för det mesta gör en mc så dålig som möjligt dvs tung, dåligt chassie, liten markfrigång och halvdan sittställning. Att kritisera dom för dålig kroppsutrustning i låga farter pga av hävdelsebehov jämfört med full utrustning i dubbla hastigheten är verkligen att kasta sten i glashus.

Ja, du har möjligtvis rätt. MEN ÅTERIGEN! Jag kritiserar inte utan jag är intresserad av hur man tänker för att bilda mig en tydligare uppfattning. Det är klart och tydligt i frågeställningen att jag är ute efter hur man resonerar.

Du kan ju wheela i 200 och ändå klara dig fint och utan skrapmärken om du har proper skyddsutrustning. Däremot kan du bli kåkörd i 40 km/h och få ansiktet demolerat för att du endast har en sk pottkruka på huvudet. Därtill tigerränden efter att du gett asfalten en bra slip.

Så det var lite det jag tänkte, hur riskerna stod mot eventuella olyckor och varför det är så viktigt att avfärda sin egna säkerhet till förmån för vad jag tror är ett behov av en viss framställning.
 
Haha bra svar :)



Ja, du har möjligtvis rätt. MEN ÅTERIGEN! Jag kritiserar inte utan jag är intresserad av hur man tänker för att bilda mig en tydligare uppfattning. Det är klart och tydligt i frågeställningen att jag är ute efter hur man resonerar.

Du kan ju wheela i 200 och ändå klara dig fint och utan skrapmärken om du har proper skyddsutrustning. Däremot kan du bli kåkörd i 40 km/h och få ansiktet demolerat för att du endast har en sk pottkruka på huvudet. Därtill tigerränden efter att du gett asfalten en bra slip.

Så det var lite det jag tänkte, hur riskerna stod mot eventuella olyckor och varför det är så viktigt att avfärda sin egna säkerhet till förmån för vad jag tror är ett behov av en viss framställning.

Om man kör sporthoj i badbyxor, foppatofflor, en glass i näven och Wheelar i 200 då? Iofs bara Brassarn som fixar det har jag hört! :D
 
Haha bra svar :)



Ja, du har möjligtvis rätt. MEN ÅTERIGEN! Jag kritiserar inte utan jag är intresserad av hur man tänker för att bilda mig en tydligare uppfattning. Det är klart och tydligt i frågeställningen att jag är ute efter hur man resonerar.

Du kan ju wheela i 200 och ändå klara dig fint och utan skrapmärken om du har proper skyddsutrustning. Däremot kan du bli kåkörd i 40 km/h och få ansiktet demolerat för att du endast har en sk pottkruka på huvudet. Därtill tigerränden efter att du gett asfalten en bra slip.

Så det var lite det jag tänkte, hur riskerna stod mot eventuella olyckor och varför det är så viktigt att avfärda sin egna säkerhet till förmån för vad jag tror är ett behov av en viss framställning.

Jag förstår inte om du menar att man skulle klara sig bra efter en krasch i 200km/h på bakhjulet pga bra utrustning?
Om du tror det så är du ute och cyklar på riktigt....

Tycker som du att dålig personlig utrustning är idiotiskt men kör man sakta och tar lite risker samt kan hantera bågen så är risken liten för olyckor. Om man däremot som många på SH testar gränser tar enorma risker i höga farter så blir olycksrisken därefter!
Se det som turisterna i slalombacken som åker i toppluva vilket enligt mig är lika dumt men sällan råkar ut för något jämfört med dom i funparken eller offpisten.
 
Det finns folk som röker gräs, bonkar okända utan kådis och sotar utan livlina också.
Jag tror världen blir en bättre plats ifall vi ägnar oss åt att inte skada andra och sedan skita i vad andra sysslar med än att fundera över sådan här skit.
 
Tjaa, det står ju också i försäkringsvillkoren att ersättning ej utgår om man bara har hjälm.

Jag undrar över hur man resonerar och varför det blir så viktigt att ballhet totalt går före säkerhet för denna grupp inom hojkollektivet.

Vad för försäkringsvillkor pratar du om? För det där låter som taget ur ändtarmsmynningen...

En helt vanlig försäkring ställer inga andra krav på skyddsutrustning än det som är lagstadgat.
Sen finns det specialförsäkringar som kräver en högre nivå utav skydd. Men det som händer om man vid olyckstillfället inte bär de föreskrivna skydden är normalt en höjning utav självrisken, det brukar ligga på ungefär 1/10's prisbasbelopp utav de försäkringar jag kikat på (vilket är väldigt många då jag nyss bytte försäkringsbolag).


Sen att det skulle ha något med ballhet att göra, det är nog något du själv tolkat in i situationen. Troligen då du själv lider utav trygghetsnarkomani i någon form (som resten utav landet...)
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top