Hur rengöra vid mek?

Race ace skrev:
Lika löser lika är väl det som fastnade från kemilektionerna i plugget.

Annars ett lätt använt medel tycker jag är bräkleen fast det ska inte användas på gummidetaljer typ packningar.

Super bra tar det mästa PLUS att det luktar SUPER GOTT:D

Lite udda men målartvätt tar den mesta skiten tyvärr kan den matta målade ytor.
Annars har flugger en produkt som heter universal som tar tom på grillgaller används till industriellavfettning och säljs i 1l flaskor men har samma problem som målartvätt den mattar målade ytor.
Bägge är vattenlösliga och luktar inget men kan verka utorkande på huden.
Och nej jag jobbar inte på företaget(men har gjort för flera år sedan,nu mera hos en konkkurent)

För oljeklet är Festivaloljan bra, alltså flaskorna som säljs på macken som heter Festival. Funkar suveränt till kedjan och den torkar inte ut o-ringarna heller. Mycket bättre och trevligare än bensin som är väldigt cancerogent.

För delar funkar biltemas broms rengörings spray kanon.

Och för händerna så finns det ju kirurghandskar så slipper man bli så där härligt manligt smutsig :rofl

Monster skrev:
Hittar jag denna olja ska göra rent min motor nu!

Kristallolja heter numera Varnolen och är ett ruskigt bra lösningsmedel för att få bort olja och skit från motordelar. Brukar tom använda det som avfettning vid tvätt då det varken missfärgar aluminium (som en del "miljöavfettningsmedel" gör) eller torkar ut O-ringar vilket gör dett det går bra att göra rent kedjan med....

På biltema har dom etikett borttagare. Löser det mesta, luktar citron. Eller så finns det ett medel som heter ZOFF det är starka grejjer det.

DumDum skrev:
Även jag trodde självklart att du snackade tvätt av dig själv. För riktigt djävla effektiv avfettning på ett sätt jag knappast tror du någonsin sett så ska du använda trikloretylen, det e grejer det.
Häll några liter Tri botten på en rostfritt kärl, värm upp och håll sedan detaljen du vill avfetta i ångorna och se på när ALL olja och fett rinner av. Prylen ska alltså inte doppas i vätskan utan bara hänga i ångorna.Den blir kemiskt ren på ett par sekunder. 30 sek brukar räcka för ett gammalt motorblock så ser det nytt ut.
Jag har även tagit bort ytbehandlingen på lättmetallfälgar med denna metod.

Det är så ruggigt fettlösande att om du andas in ångorna så löser det upp hjärnan på dig eftersom den mäskliga hjärnan till stora delar består av fettvävnad. Heltäckande ansiktsmask med övertrycksandning är ett måste vid hantering av tri.

Se bara till att inte hetta upp väskan för mycket för då kan den reagera med syre och bilda fosgen. Andas du in fosgen så får du lungödem, kroppen vätskefyller lungorna och du drunknar på torra land.

Nämnde jag att detta även är EXTREMT cancerframkallande?

Och sådant där har jag jobbat med. :( Det är nog lika bra att trikloretylen numer är förbjudet utom när det gäller vid bearbetning av koppar, och knappt ens då.

Mmmm, tri är riktigt trevligt :). Jag hörde en historia om två snubbar som jobbade med tri och som sedan gick och tog en rökpaus utan att ordentligt rengöring. Dom hade fortfarande rester av tri på sina händer och när dessa rester reagerade av värmen från cigarettglöden så gick det illa. Jag har för mig att de inte dog men att det var ganska nära. Så se till att inga starka värmekällor är i närheten :).

Fördelen med tri är väl att man i princip aldrig behöver byta ut det, har man ett antal liter så kan man använda det om och om igen för rengöring, vilket kan vara behändigt eftersom man inte kan köpa det längre :).

För motordelar uteslutande petroleum avfettning alternativt diesel eller nafta
samma sak alla 3 igentligen bara olika renhetsgrad

Man kan göra en enkel tvättbalja genom att palla upp ett galler på halva höjden i en stor balja eller plåtlåda sedan häller man vatten i tills strax under gallret sedan avfettning ovanpå avfettningen flyter på vattnet medans smutsen bindes av vattnet å sjunker

Jag använde denna lösning i många år innan jag köpte min smådelstvätt med borste å cirkulationspump

Ps man bör rengöra ganska ofta i tvättbaljan för det blir skitäcligt i vattnet efter ett tag avtappningskran i botten är smart då kan man bara tappa ut skiten å sen fylla me nytt vatten

Det fanns åtminstone tidigare ett suveränt medel på färghandeln som hette Jerbol. Levererades i glasflaska med huvudbeståndsdelen lacknafta.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...