Hur rengöra RUNT luftfiltret på MX?

Habi

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2017
Hoj
KTM 350 SX-F -11
Har precis skaffat och börjat köra motocross, och såg efter körningen igår att det var en del lera/grus i utrymmet runt, längs med kanten av och på luftfiltret.
Det är inte helt enkelt att komma åt, speciellt ovanför filtret (sadeln kvar).

Har någon klurat ut hur man bäst rengör runt luftfiltret, så att man kan byta det utan att det trillar in grus i motorn? Tryckluft, trasa/papper, spruta vatten med plastpåse över filtret? Andra förslag?

Last edited:
Filterlock och högtryckstvätt, stoppa gärna lite papper innanför locket som stoppar ev stänk. Torka rent noga och montera rent och inoljat filter.

Varje filterbyte så torkar man av det värsta med lite papper.

Sedan lite emellanåt när det blir för skitigt så är väl den vanligaste metoden att man sätter dit ett filterlock och tvättar ur som Draco säger.

Fast merjobbet för att ta lös hela luftfilterboxen och tvätta den löst är inte många minuter så det brukar jag oftast göra även om jag äger filterlock. Då får man även med de där sandkornen som hittat förbi filtret.

Som sagt tvättlock o högtryckstvätt. Om du är orolig för att det ska komma i skräp när du tar bort det gamla filtret så torka bort det lösa med en trasa innan lossar filtret.

Tack för svaren! Det här med tvättlock var något nytt för mig. Ska kolla upp det!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT