Hur rekommenderar ni att man packar sin mc

yamahabert

mc turer på yamahan
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
Honda cb 900 1982
Hej en dum fråga kan tyckas men är man ovan så frågar man de som har vanan inne?
jag har packväskor o toppbox samt tankväska
är det dumt o packa in tältet i en av packväskorna ?
samt vilken vikt skall jag ha i väskorna ?
svar emotages tacksamt?

en som bara har campat i husvagn men vill även kunna campa i tält-
när jag nu ändå är en mc ägare ? :confused: :)

ps om man är ensamåkare hur gör man om man måste inhandla i en affär och man måste lämna mc o packning ds

Last edited:
Vad du skall sträva efter är att få vikten så långt ner och så nära centrum av hojen som möjligt, d.v.s skippa helst topboxen helt eller packa bara lätt i den. Tankväskan kan du ha till saker du behöver komma åt ofta, som plånbok, kamera, regnställ m.m.
Tänk på att det inte är så bra att förvara kreditkort nära botten på en magnettankväska...De vill gärna inte funka sen :)

Första touringsvängen blev inte så lyckad, trots att väskorna inte var speciellt tunga så blev det lite för baktungt med väskor och skjuts med ryggsäck. Det resulterade i att den wheelade lätt, även i kurvor :gnissla

Jag har haft ett par Givi E36, hårda väskor. Dom + en tankväska är fullt tillräckligt för två pers på campingsemester. Då fick spritkök och tält, sovsäckar, liggunderlag osv plats i väskorna. Dvs, inget utanför som kunde ta vind, bli blött eller ställa till annat trassel :tummenupp
När jag åker själv räcker det med tankväska + ryggsäck och spänna tältet tvärs över passagerardynan.
Tänk på att en tankväska som är hög och tung gärna blir vinglig, det blir väldigt konstig balans i hojen av det!

Så här körde jag. Hade en ryggsäck oxå.
Tog faktiskt rätt bra på ryggen då jag körde 61 mil i streck.
Ska ner till ringen nu till sommarn och har oxå funderat lite på hur jag ska packa.

Bifogat

• PICT0007.JPG
    PICT0007.JPG
    134.5 KB · Visningar: 573
tackar för goda råd

inte visste jag att det fanns så många goa mc kunniga campare
man bugar o tackar

Ps gör väl ändå bort mig när man skall resa tältet ds Alltid roar det någon
det är ju kul att vara underhållare i bland ( har upplevt det med min husvagn
pinsamt för mig men tydligen roande för grannarna)

Jag rekommenderar inga väskor alls, ta tandborsten i vänster innerficka, och kreditkortet + körkortet i den högra och lämna frugan hemma särskilt om hon e´tjock o inte gillar att åka fort.....detta blir så mycket roligare än att åka med väskor :tungan

tackar för rådet

Throttlejunkie skrev:
Jag rekommenderar inga väskor alls, ta tandborsten i vänster innerficka, och kreditkortet + körkortet i den högra och lämna frugan hemma särskilt om hon e´tjock o inte gillar att åka fort.....detta blir så mycket roligare än att åka med väskor :tungan

helt perfekt men vem fyller på mitt kreditkort ??? ha en bra kväll

Som någon redan skrev, undvik topbox, lägg tunga saker i sidoväskorna. Fyllinte väskorna mer än vad som behövs.

Sedan kan man ju kombinera hur som helst, men i princip börjar jag framifrån med tankväska och arbetar mig bakåt ju mer packning det blir, undviker ryggsäck på längre turer då det blir obekvämt, Sovsäck som blir pytteliten nerpackad är bra. Sedan är det bra om man packar så lite som möjligt + att man sedan ändå lämnar häften hemma. Skippa spritköket om du tänker köra i befolkade trakter och om budgeten tillåter. En vajer att låsa fast skinnstället i hojen med är bra när man skall lämna cykeln en stund.

Back