Stilo
Ny medlem
Har tyvärr fått min hoj stulen efter ett garageinbrott.
Och har jag inte fått den åter såhär 1,5vecka senare så känns det som att jag får börja rikta in mig på att den inte dyker upp igen...
Den var helförsäkrad och låst så att få ersättning är inga problem.
Men det som oroar mig är hur dom värderar en hoj, det står "marknadsvärde" i dom allmänna villkoren med vad är det egentligen?!?.
Till saken hör att min mc var inköpt fabriksny i mitten av februari 2007, och använd första gången den 25:e april och med endast 35 mil körda så ser jag ju det som att den var "ny" då den stals den 2:e maj. Nu är tillverkningsåret 2004 men likafullt köpte jag den ny och okörd 2007...
Sen iochmed att det var en äldre årsmodell så fick jag ett rent superpris när jag köpte hojen, ett pris som jag aldrig nånsin kommer att kunna köpa en likvärdig hoj för...
Har inköpspriset nån som helst betydelse i sammanhanget?, jag tycker inte det borde ha det, jag kunnde ju lika gärna ha fått eller vunnit en hoj och då värderas den ju mot marknadsvärde...eller kommer försäkringsbolaget värdera mot vad jag betalt? då gör jag en stor förlust då jag lär få köpa en ny likadan av senaste årsmodell för att köpa en liknande hoj.
Kanske att jag kan snegla på andra fabrikat och där hitta "fjolårsmodeller" till bra pris, godtar försäkringsbolagen att man köper annat fabrikat?
I min bekräftelse jag fick från försäkringsbolaget så står det att jag kan leta efter en svensksåld motorcykel när datum för reglering närmar sig, detta låter ju rätt luddigt jag skulle ju kunna tolka det som att jag får titta efter vilken typ av mc och vilket fabrikat jag vill bara det är en mc...?!?
Nån som har erfarenhet av hur det går till får gärna svara på mina funderingar...
Mitt försäkringsbolag är Bilsport&MC
Och har jag inte fått den åter såhär 1,5vecka senare så känns det som att jag får börja rikta in mig på att den inte dyker upp igen...
Den var helförsäkrad och låst så att få ersättning är inga problem.
Men det som oroar mig är hur dom värderar en hoj, det står "marknadsvärde" i dom allmänna villkoren med vad är det egentligen?!?.
Till saken hör att min mc var inköpt fabriksny i mitten av februari 2007, och använd första gången den 25:e april och med endast 35 mil körda så ser jag ju det som att den var "ny" då den stals den 2:e maj. Nu är tillverkningsåret 2004 men likafullt köpte jag den ny och okörd 2007...
Sen iochmed att det var en äldre årsmodell så fick jag ett rent superpris när jag köpte hojen, ett pris som jag aldrig nånsin kommer att kunna köpa en likvärdig hoj för...
Har inköpspriset nån som helst betydelse i sammanhanget?, jag tycker inte det borde ha det, jag kunnde ju lika gärna ha fått eller vunnit en hoj och då värderas den ju mot marknadsvärde...eller kommer försäkringsbolaget värdera mot vad jag betalt? då gör jag en stor förlust då jag lär få köpa en ny likadan av senaste årsmodell för att köpa en liknande hoj.
Kanske att jag kan snegla på andra fabrikat och där hitta "fjolårsmodeller" till bra pris, godtar försäkringsbolagen att man köper annat fabrikat?
I min bekräftelse jag fick från försäkringsbolaget så står det att jag kan leta efter en svensksåld motorcykel när datum för reglering närmar sig, detta låter ju rätt luddigt jag skulle ju kunna tolka det som att jag får titta efter vilken typ av mc och vilket fabrikat jag vill bara det är en mc...?!?
Nån som har erfarenhet av hur det går till får gärna svara på mina funderingar...
Mitt försäkringsbolag är Bilsport&MC