Hur redigerar man Real Media?

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jag har ett klipp i .rm format (Real Media) som jag skulle vilja klippa lite i. Tyvärr så har jag inte hittat något redigeringsprogram på nätet som klarar av det. Jag har testat Adobe Premiere + flera andra program utan framgång.
Jag har även letat efter ett konverteringsprogram för att göra om filmen till tex MPG eller AVI för att klippa där men det hittar jag inte heller.

Nu har jag förstått varför tex tidningar, TV och radio på nätet använder Real Media för att streama sina inslag. Det skall vara så svårt som möjligt att rippa filerna. :huvet

Är det någon som har en idé hur jag skall göra?

JoS skrev:
Jag har ett klipp i .rm format (Real Media) som jag skulle vilja klippa lite i. Tyvärr så har jag inte hittat något redigeringsprogram på nätet som klarar av det. Jag har testat Adobe Premiere + flera andra program utan framgång.
Jag har även letat efter ett konverteringsprogram för att göra om filmen till tex MPG eller AVI för att klippa där men det hittar jag inte heller.

Nu har jag förstått varför tex tidningar, TV och radio på nätet använder Real Media för att streama sina inslag. Det skall vara så svårt som möjligt att rippa filerna. :huvet

Är det någon som har en idé hur jag skall göra?

Premiere fixar väll att importera realmedia material, bara att dra in på timeline. Elle'?

Fenix skrev:
Premiere fixar väll att importera realmedia material, bara att dra in på timeline. Elle'?
Tyvärr inte. Felmeddelandet "File is an unsupported type" kommer när jag försöker.

Gustav1 skrev:
Kan du inte bara döpa om filen till .mpg?
Inte det heller. Det blir olika felmeddelanden beroende på vad jag döper om filen till, men det blir ett felmeddelande alla gånger. Det var ett listigt förslag.

Det här är lite irriterande faktiskt. Är RealMedia ett såpass ruttet format att ingen vill kunna redigera i det eller har Real stoppat alla försök till detta enbart för att skydda sina streamande kunder? Vem vet? Inte jag iallafall.

Fler idéer?

Real är ett "låst" format som det finns ett gäng licensregler kring, ett av dem är att när filen väl finns som .rm så är det "brottsligt" att transcoda om den till ett annat format. Därmed inte sagt att det inte finns vägar kring det :tomten

http://www.rmconverter.com/

Har inte testat den versionen själv, men lycka till.

//D

Det fungerade aldeles utmärkt! :banana

Tackar loser!

Det enda abret är att 25 frames/sec är aldeles för långsamt gentemor ljudet och 30 frames/sec är nästan rätt... men för snabbt. 28 frames vore säkert det bästa.

Problemet är att i RM convert kan jag bara välja 25 eller 30 frames/sec.

Vad göra?!

JoS skrev:
Det enda abret är att 25 frames/sec är aldeles för långsamt gentemor ljudet och 30 frames/sec är nästan rätt... men för snabbt. 28 frames vore säkert det bästa.

Vad göra?!

Kör i 30-frames en vända. Använd sedan detta för att de-mux'a ljudspåret från filmen.

Kör sedan en 25-frames vända för att ta ut bilden i rätt hastighet. Redigera sedan ihop (mux'a) bild och ljud i en ny kompsition.

JoS skrev:

Vad göra?!

Troligast så var originalet en NTSC på 29,997 fps, men det går säkert att trimma till med typ Premiere / After effects, när du har konverterat den.

//D

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back