Hur räknar man ut skatten nu för tiden?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är inte så jävla insatt i hur mycket skatt som ska dras på lönen etc då jag bara brukar be om hur stor summa jag vill ha på kontot NETTO så jag vet bara på ett ungefär hur mycket jag behöver dra in för det.

MEN nu har jag av olika orsaker även en anställning vid sidan om mitt egna företag och idag fick jag lönespecen och jag förstår verkligen inte hur fan det går ihop :va
Jag har 157:-/h och jag fick en bruttolön på 20 854:- (133h) och netto blev det 15 800:-. I min värld så har jag betalat för lite skatt men kan det vara di däringa jobbskatteavdraget som spökar för mig?

Läste lite på http://www.raska.se/marginalskatt.html om hur skatten fungerar och kan det vara så att man betalar 7%-20%-29% upp till respektive brytpunkt och får fram ett medelvärde av skatten då?
Enligt lönespecen så är det engångsskatt (vad fan är det?) på 30% och tabell 34.

Jag mailade revisorn angående detta men fick till svar att jag skulle komma in på kontoret och diskutera detta men det har jag inte hunnit med så jag tänkte fråga här hur det ligger till.

När jag plockar ut lön från mitt företag så brukar jag ta ut 190:-/h och med denna skatteuträkning så skulle jag ha fan så mycket mer netto än vad jag brukar få in på kontot. Och eftersom det är ett AB så borde ju skatten vara densamma, skillnaden är att jag själv betalar arbetsgivargifter etc.

Är jag dum på riktigt eller kan jag räkna med en fet restskatt nästa år?

har också tänkt på det där, om man har två anställningar hur räknar man då? i mitt fall blir netto på 20k och 10k brutto 15663
+ 8465 = 24xxx (med skattetabbel 30) medans netto på 30k blir 22766 netto

Hur löser man smidigast det ber företag nr 2 använda en högre tabell eller?

Enklast vore iof att hitta ett nytt jobb :tungan

har också tänkt på det där, om man har två anställningar hur räknar man då? i mitt fall blir netto på 20k och 10k brutto 15663
+ 8465 = 24xxx (med skattetabbel 30) medans netto på 30k blir 22766 netto

Hur löser man smidigast det ber företag nr 2 använda en högre tabell eller?

Enklast vore iof att hitta ett nytt jobb :tungan

Här luktar det lite restskatt :)

Här luktar det lite restskatt :)
Tror jag inte då! dels har lönehagan fortfarande inte ändrat till skattetabell 30 utan envisas med 32 sen har jag 1 mille i bostadslån att dra av för och jag har inte börjat på kvälls jobbet än och har just börjat inse att det finns roligare saker att göra än jobba 14 timmar om dagen.

Tror jag inte då! dels har lönehagan fortfarande inte ändrat till skattetabell 30 utan envisas med 32 sen har jag 1 mille i bostadslån att dra av för och jag har inte börjat på kvälls jobbet än och har just börjat inse att det finns roligare saker att göra än jobba 14 timmar om dagen.

Ja, har du avdrag att göra ändras omständigheterna såklart :)

Men var noggrann med att hantera huvudarbetsgivare och resten på %. Skillnaden mellan olika tabeller är inte så stor.

Rakt ur minnet så exakta siffrorna diffar lite.

Du betalar cirka 30% (det beror på din komun) på all inkomst.
Du betalar cirka 20% till på inkomsterna över ca 30 000 kr. (dvs 50%)
Du betalar ytterligare 5% skatt på inkomsterna över 47 000 kr eller liknande (dvs 55%).

Ungefär så där ser skattemodellen ut.

Ditt problem om du har flera inkomster är att arbetsgivaren inte slår ihop din total. Har du t.ex. 2 jobb med 20 000 kr/mån från varje så betalar du in 30% i skatt från dessa fastän du egentligen ju tjänar 40 000 kr/mån och borde betala 50% skatt på dina sista 10 000 kr istället för 30%.

Hoppas du förstår konceptet. Orkar inte förklara bättre, måste sova :)

Vill bara klargöra vad folk uppenbarligen fortfarande inte har fattat: Har man skattetabell 30 innebär inte det att man betalar 30% i skatt. Kanske närmare 24% numera.

Tack Moderaterna!

Dock kan det bli lite besvärligt när man har två inkomster, men det är bara att meddela lönekontoret så ordnar dom detta.

Niclas

Rakt ur minnet så exakta siffrorna diffar lite.

Du betalar cirka 30% (det beror på din komun) på all inkomst.
Du betalar cirka 20% till på inkomsterna över ca 30 000 kr. (dvs 50%)
Du betalar ytterligare 5% skatt på inkomsterna över 47 000 kr eller liknande (dvs 55%).

Ungefär så där ser skattemodellen ut.

Ditt problem om du har flera inkomster är att arbetsgivaren inte slår ihop din total. Har du t.ex. 2 jobb med 20 000 kr/mån från varje så betalar du in 30% i skatt från dessa fastän du egentligen ju tjänar 40 000 kr/mån och borde betala 50% skatt på dina sista 10 000 kr istället för 30%.

Hoppas du förstår konceptet. Orkar inte förklara bättre, måste sova :)

Hur svårt kan det vara?

Man beräknar sin förmodade årsinkomst/12. Kollar vilken den kommunala skattesatsen är och därefter går man in i korrekt skattetabell ovan och gluttar.

Har man budgetdisciplin så sätter man av pengarna på ett 4% räntekonto och gläds att man får låna pengar av staten helt gratis i väntan på restskatten. Om man saknar budgetdisciplin ringer man lönekontoret.

dubbla inkomster är skitbra, båda utbetalarna baserar skatten på vad dom ger ut, skatteverket lägger ihop detta och kommer fram till lite andra värden.
"Vi vill ha ytterligare 26000 i skatt"
Jaja, man lär sig av sina misstag.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey