Hur räknar man ut nettoinkomst efter skatter etc?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, en ganska så enkel fråga egentligen.

Tidigare hade jag F-skatt men har skippat det helt nu och har bara A-skatt och är istället anställd i aktiebolag eller vad man kallar det så då är det ju lite annorlunda uträkning av det hela som jag har förstått det?
Jag hade förvisso ingen koll på det tidigare heller utan lämnade allt till revisor och gör så fortfarande men har fått lite tvetydiga svar om vad som gäller. Eller så är jag bara korkad :gnissla

Det jag egentligen vill veta är; Om jag till exempel vill ha ut 200:-/h NETTO, hur mycket måste jag då dra in efter alla avdrag, och vilka är dessa? Moms, egenavgift (heter det så i AB?), pensionspeng osv?
Kommunalskatt på 32.04% men jag betalar 34% för att slippa restskatt om det vill sig illa.

Kanske blir lättare att räkna åt andra hållet, hur mycket kan jag ta ut netto om jag till exempel har en timdebitering på 400:-/h inklusive moms?

Finns det som regel en procentsats man kan multiplicera med sin timdebitering exklusive moms? Jag har hört allt från 45% till 55%...

Säkerligen finns det folk här som har koll på läget och kan hjälpa mig med detta?
Som det är nu så säger jag bara hur mycket jag vill ha ut i lön och milersättning och inte bry mig så mycket mer om det men jag tror att jag kommer värdera min tid lite annorlunda om jag vet hur mycket varje arbetad timme faktiskt ger i i slutänden i min plånbok.

Vill du ha 200 i handen så är avgifter ytterligare 200, inte exakt men räknar man så så blir det till och med liten peng över!

T,ex vill du ha 200 i handen. Ta 200 x 1,6 = 320 så räknade man för några år sedan. 1,6 är alltså skatt och sociala avgifter.

T,ex vill du ha 200 i handen. Ta 200 x 1,6 = 320 så räknade man för några år sedan. 1,6 är alltså skatt och sociala avgifter.

Ja, 1,6 har jag räknat tidigare vid utbetalning av lön till tex anställd då detta är en bra riktlinje. Men frågan är om det stämmer fortfarande? Borde ju i teorin vara mindre efter jobbskatteavdrag osv :va

Vill du ha 200 i handen så är avgifter ytterligare 200, inte exakt men räknar man så så blir det till och med liten peng över!

Jo, visst kan man räkna så och det är lite så jag gör just nu. Men jag vill veta den exakta summan istället för att värdera tiden bättre.

Last edited:
Ja, 1,6 har jag räknat tidigare vid utbetalning av lön till tex anställd då detta är en bra riktlinje. Men frågan är om det stämmer fortfarande? Borde ju i teorin vara mindre efter jobbskatteavdrag osv :va

Jo, visst kan man räkna så och det är lite så jag gör just nu. Men jag vill veta den exakta summan istället för att värdera tiden bättre.

Det blir nog närmare sanningen, nu, om du räknar med x1,5

Om du har 300 kr brutto och tar bort din skatt på 34% så blir det 198 kr.
Arbetsgivareavgifter ligger för tillfället på 31,42% som man betalar på bruttolönen. Så 300 x 1,3142 blir 394,26.

Så lättast är det att dubbla.

Detta gäller bara lön, alltså du måste debitera 395 kr ex moms för att få ut 200 i handen, utan avdrag.

Last edited:
Om du har 300 kr brutto och tar bort din skatt på 34% så blir det 198 kr.
Arbetsgivareavgifter ligger för tillfället på 31,42% som man betalar på bruttolönen. Så 300 x 1,3142 blir 394,26.

Så lättast är det att dubbla.

Detta gäller bara lön, alltså du måste debitera 395 kr ex moms för att få ut 200 i handen, utan avdrag.

Aha, så enkelt alltså?
En följdfråga i så fall; Vad baserar man talet 1,6 på när man räknar ut hur mycket en arbetare kostar?

Edit/ Just ja, han ska ju betala skatt också för att få ut ett netto... Med andra ord hamnar man på cirkus summan gånger 2 för netto. Då fortsätter jag räkna med det dubbla helt enkelt så man kan få några kronor även efter att man har betalat underhåll till halva Sverige...

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...