Hur räknar man Coils på en fjäder?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Ja det är så att jag köpt gaffelfjädrar till min ktm exc300 -2013
Och jag misstänker att jag fått fel fjädrar.
Beställde Oem ktm 4.4N/mm och när dom kom stod det inget på dom som de gör på mina gamla..

Dessutom var dom redan öppnade ur sitt förslutna plastöverdrag.

Läste att man kunde räkna coils och jag vet att diametern är 5.1 så enligt denna lista ska det vara 26-27 coils men får det till minst 28 coils och då är det inte 4.4 fjädrar.

Nån som kan få en klarhet i det?
 

Bifogat

  • 20151218_211938.jpg
    20151218_211938.jpg
    1.8 MB · Visningar: 107
  • lista springs.png
    lista springs.png
    124.2 KB · Visningar: 119
Last edited:
Min spontana tanke är att om man avser aktiva varv i tabellen räknar man inte med varven precis i ändarna är stigningen är tätare. Jag är absolut inte expert på detta men det skulle kunna förklara varför du får fler varv än tabellen.:va

Aktiva varv är de som är tänkta att arbeta under fjädring och de tätare i ändarna typ avsedda för att underlätta infästning som jag fattat det. :)
 
Ställ en 0,5kg vikt på fjädern och se om den rör sig en mm?
 
Kan en verkstad mäta fram om det är rätt? Som thorped säger har jag inget så stort skjutmått.
Trodde faktiskt att alla oem originaldelar hade märkning på sig. så kallat fjäderbeteckning men tydligen inte dessa.
 
Ibland är det viktigt att uttala sig rätt men jag anser att just i detta har det mindre betydelse då mitt problem är ett annan. Men så här står det på Google för dom som bryr sig om vad det betyder.

OEM är en akronym för Original Equipment Manufacturer
 
Enligt bilden och tabellen är det 28 aktiva varv som ger Spring Rate 4,2 N/mm. Det är 5 % mjukare än 4,4. Eller t.ex. att fjädern trycks ihop knappt 105 mm i.s.f. 100 mm för samma belastning.
 
Last edited:
Allt är en definitionsfråga och du måste veta vad tillverkaren menar då han uppger ett visst antal fjädervarv.

Man skiljer på TOTALA antal fjädervarv och VERKSAMMA antal fjädervarv. Precis som någon redan nämnt, de verksamma fjädervarven inkluderar inte de nedlagda och slipade ändvarven. De totala fjädervarven är därför ungefär 1.5 varv fler än de verksamma fjädervarven (kan vara 1-2 varv fler beroende på material och tillverkningsmetod, men 1.5 varv fler är vanligast på en vanlig gaffelfjäder).

Om du ska beräkna fjäderkonstanten själv så är det verksamma antal fjädervarv som skall användas.
 
Enligt bilden och tabellen är det 28 aktiva varv som ger Spring Rate 4,2 N/mm. Det är 5 % mjukare än 4,4. Eller t.ex. att fjädern trycks ihop knappt 105 mm i.s.f. 100 mm för samma belastning.

4.2 N/mm har jag redan på hojen och det var 4.4 som jag hade beställt.
Verkar vara rätt svårt att ta reda på vad man fått.

Därför jag misstänker att jag fick nått annat för han sa att det var slut på lagret men ändå skickade han på två dagar..

Får bli att skicka tillbaka.

jag får det till 25 aktiva/verksamma coins om jag inte räknar med ändarna, vilket motsvarar 4.6-4.7 i tabellen.

20151219_154236.jpg
 
Last edited:
En annan sak att ha i åtanke är att det alltid finns en tillverkningstolerans på fjäderkonstanten. En riktigt dyr fjäder tillverkad för tävlingsbruk kan vara uppmätt såväl som uppmärkt med den fjäderkonstant den verkligen har. En billig produktionsfjäder behöver däremot inte vara vare sig uppmätt eller uppmärkt och en slank framgaffelfjäder kan mycket väl ha en toleransvidd uppåt tio procent. Om du hamnar i fel ände av toleransområdet så skulle en 4.4 N/mm fjäder alltså kunna vara lika mjuk eller till och med mjukare än en 4.2 N/mm fjäder.

Enda sättet att veta är att mäta. Ta dina fjädrar till någon fjädringsshop som har mätutrustning för fjäderkonstant.
 
En annan sak att ha i åtanke är att det alltid finns en tillverkningstolerans på fjäderkonstanten. En riktigt dyr fjäder tillverkad för tävlingsbruk kan vara uppmätt såväl som uppmärkt med den fjäderkonstant den verkligen har. En billig produktionsfjäder behöver däremot inte vara vare sig uppmätt eller uppmärkt och en slank framgaffelfjäder kan mycket väl ha en toleransvidd uppåt tio procent. Om du hamnar i fel ände av toleransområdet så skulle en 4.4 N/mm fjäder alltså kunna vara lika mjuk eller till och med mjukare än en 4.2 N/mm fjäder.

Enda sättet att veta är att mäta. Ta dina fjädrar till någon fjädringsshop som har mätutrustning för fjäderkonstant.



Okej ska höra med Keva Motor i Hässleholm om dom har sådant. nog närmaste stället, frågan är bara om inte ångerrätten är billigare än köra till Hässleholm :huvet
 
Har du fått 4,6 så tar du en av varje så får du 4,4.

Eller bara skicka tillbaka och beställ öhlins istället, brukar ligga på 1300/par.
 
Skrev på ett utländskt forum och dom fick det till 27 coils vilket skulle betyda 4.4 N/mm
Om det är nån här som vet hur man räknar dessa coils så kommentera gärna.
 
Räknade precis nu på bilden du la upp medans jag scrollade ner och fick också 27 och funderade på hur du lyckades få 25
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top