Hur räddar man körkortet bäst?

För exakt 1 år sedan åkte jag dit för 147km/h på 90 väg. Hela fortkörningen fanns inspelad på dvd men jag nekade iaf. :rolleyes: Den 26 september fick jag det rekomenderade brevet som berättade att mitt kk var omhändertaget och jag snarast skulle lämna det till Länstytelsen. 4 månader blev domen. Hela sommaren kunde jag mao åka hoj/bil utan problem även om jag sedan dess tagit det betydligt lugnare i trafiken. Länstyrelsen sket fullständigt i mitt vädjande brev om lindring. Jag behöver inte kk't i tjänsten.

Det var inte vårslöshet i trafik. Det var därför konstapeln inte tog kk't på plats utan lät mig åka vidare i väntan på åtgärd från åklagare.

Det var "jättekul" att cykla större delen av vintern...

Jag tror Du har bättre odds att få ner strafftiden. Lycka till! :tummenupp

Intyg kan göra susen, iallafall här uppe i norr, Min kompis gjorde en rikskänd helikopterifrånkörning med bil (Mitsu 3000GT) men fattade inte att dom jagade så han stanna när han var framme där han skulle stanna... Polisen hade uppskattat farten till 270, men han åkte dit för 200 på 110väg... 4 månader sen var han ute i trafiken igen. Min kusin gjorde en körning på över 200 och jobbar som utkörare på ett företag som säljer vitvaror, han var av med sitt i 2 Månader tack vare intyg från arbetgivaren... Så det mildrar straffen betydligt med intyg...

RoLLER skrev:
Ohnej!!! Har du torskat lappen =((((( Som alla andra sagt tror jag att ett intyg inte gör att du slipper bli av med lappen men kommer med största sannolikhet att lindra det hela. Kanske 1 månad istället för 3.

Lycka till, jag hoppas på det bästa!!!

Tackar, hade en diskussion med Länstyrelsen idag.. Schysst snubbe, lät till en början en smula "programmerad". Ville prompt tala om att si & så är det etc.(Lyssnade och tänkte på hur många såna här samtal stackarn har varje dag).

Typ sa,

-"Hej jag har varit olydig och kört för fort.."

"Jahapp, då är det såhär min vän"
"1. Polisen har tagit kortet återkallelse blir det utan förbehåll."
"2. Kortaste tiden är minst 1 månad"
"3. 48 timmarsfristen går ej att förlänga"
"4. Skicka in intyg etc du får meddelande om att kunna yttra dig innan vårt beslut."
"Det där var väl vad ni skurkar brukar undra, har du ytterligare frågor?"

"Öhh ehh, tja mjaa. Kör rätt mycket i tjänsten - är isolerad på landet osv, Vad _tror_ du om tiden? Snyft - mitt kort!"

"Det ordnar vi säkert skicka bara in intyg - varför just du skall nyttja bilen i tjänsten etc."

"-Låter toppen, jag ordnar underlaget så hörs vi nästa vecka"

:tummenupp

...

Känns ju inte helt nattsvart.. Jag är verkligen rökt utan körkort i tjänsten, men det skulle man ju tänkt på innan :7peta

Såg att du har snart fått ihop till kameran, då får jag snart lite tröstfilm att fröjdas åt när hojjen står på pall i garaget? :hihi

Garret_Power skrev:
Intyg kan göra susen, iallafall här uppe i norr, Min kompis gjorde en rikskänd helikopterifrånkörning med bil (Mitsu 3000GT) men fattade inte att dom jagade så han stanna när han var framme där han skulle stanna... Polisen hade uppskattat farten till 270, men han åkte dit för 200 på 110väg... 4 månader sen var han ute i trafiken igen. Min kusin gjorde en körning på över 200 och jobbar som utkörare på ett företag som säljer vitvaror, han var av med sitt i 2 Månader tack vare intyg från arbetgivaren... Så det mildrar straffen betydligt med intyg...

Jisses, jo jag bor ju också i "norrlandskommun" numer -- Kalmar/Mönsterås, världens ände men ändå stortrivs man :rofl

pjohan skrev:
Varierar nog län för län. En kollega åkte (med bil) på 2 månader för 144 på 110 väg (surt, men han såg dom och höll på och bromsade ner från "en betydligt högre hastighet" så han tyckte ändå att han kom hyggligt billigt undan), detta i Skåne.

Verkar som intyg från arbetsgivare etc är mer om du blir av med körkortet längre tid, hans intyg hjälpte i vilket fall inte alls...

Själv funderar jag på att, om jag åker dit under maj-juli vägra skriva på för att bli av med kortet först efter sommaren (tar väl några månader för byråkratin att mala), någon som har erfarenheter av det? Inte för att det är ett mål men det är bara att inse att man är mer än 30+ för ofta så den dag man åker i kontroll blir sannolikheten att kortet ryker ganska stor....

(har dock endast åkt dit på 28+ men det var med bil)

Undrar om de inte tar kortet på plats, när de väl bestämt sig för att de vill ha det.
Jävligt surt.

jinxed skrev:
Undrar om de inte tar kortet på plats, när de väl bestämt sig för att de vill ha det.
Jävligt surt.

Jag fick möjligheten att neka, då skulle han inte ta mitt kort innan prövning. Jag bad honom gissa påföljden. 2 (eventuellt 1 berode på min tjänst), Erkände då jag ville att spärr-tiden skulle starta på en gång och få detta ut världen dessutom vet jag vad jag gjort och de har allt på band, inget vidare alternativ att göra en långbänk av det. Hade det varit aktuellt med en längre tid hade jag nog valt att försvara mig.

Vet någon hur mycket "mjuk" information som rapporteras till länstyrelsen? Eller är det bara vad som står på boten?

Någon som har koll på konkreta exempel på intyg och skrivelser i dessa ärenden?

Ville få lite tips och ideer, ska fila ihop något bra - det gäller ju att försäkra sig om att man gör allt som står i ens makt när ens öde avgörs nästa vecka. :3freak

Hoppsan!

Vi kan köra möte i Nabben nästa gång så slipper du harva iväg till Åtvidaberg. Byhåla som byhåla, he he... :tungan

/David J

Är det bara jag som tycker det är lite skumt att man ska få lindrigare straff på körkortsindragningen, bara för att man behöver kortet i tjänsten? Man har ju fortfarande gjort samma brott, och om man nu har så stort behov av kortet så borde man väl ta hänsyn till det och ha det i bakhuvudet när man lägger tryck på högerfoten eller vrider på rullen, eller?

Vet en ambulansman som blev av med lappen privat men fick åka i tjänsten.

Spinky Spendrup skrev:
Hoppsan!

Vi kan köra möte i Nabben nästa gång så slipper du harva iväg till Åtvidaberg. Byhåla som byhåla, he he... :tungan

/David J

Haha hejdu! Hela forumet vimmlar ju med kunder :hihi

Varför inte? Jag fixar med grillen om ni kommer, sen har ja en hel stugby att ackordera, kanske är ett uppslag för en TWIN-träff månne? :banana

Forsberg skrev:
Är det bara jag som tycker det är lite skumt att man ska få lindrigare straff på körkortsindragningen, bara för att man behöver kortet i tjänsten? Man har ju fortfarande gjort samma brott, och om man nu har så stort behov av kortet så borde man väl ta hänsyn till det och ha det i bakhuvudet när man lägger tryck på högerfoten eller vrider på rullen, eller?

Faktum är ju att det blir lite kämpigare för oss som behöver kortet i tjänsten. I mitt fall är jag är rätt rökt utan eftersom jag sitter på hemmakontor och dessutom har urusla allmänna kommunikationer härifrån. :fakta

Nu vet inte jag vad du gör för ställa mat på bordet men tänk dig in i följande scenario; du åkte 127 på 90väg som i dagarna höjs till 110 väg. Som straff får du förutom böter förhinder att utföra ditt jobb och sedan skall du försöka komma överens om att behålla din lön m.m. med din arbetsgivare. Tycker du att det är självklart att detta inte är själ för mildring av återkallelsetiden? Jag har ju inte fått prut på böterna. Jag hoppas inte på detta men ett möjlig scenario kan vara att man blir tvingad att gå på semester nu :skrämd

Men visst det är ingen annans fel än mitt eget och jag är väl medveten om riskerna när jag kör hoj. Av den anledningen brukar jag inte ta onödiga risker, jag kör ca 5k mil med bil och 1.5k mil med hoj per år och har aldrig fått böter innan. Jag kan åka inspirerat på små vägar som tillåter det men försöker hålla mig på motorväg och nära bebyggelse. Detta blir en avvägning, jag tror inte jag är ensam om att resonera på detta sätt.

Alla som kör kåpförsedd sporthoj vet hur lätt det är att det glider iväg imellanåt. Själv funderar jag nu på att skaffa något utan kåpor för att minska den risken men bibehålla det roliga när vägen svänger. :tummenupp

Ärendet avslutat..

Tänkte bara meddela hur utfallet blev om nu någon skulle vara intresserad;

"Länsstyrelsen finner att Ert körkortsbehov är sådant att skäl föreligger att frångå den för denna typ av hastighetsöverträdelse normala återkallelsetiden. Spärrtiden för detta beslut kan därför bestämmas till minimitiden 1 månad, räknat från den 20 maj 2004 då Ni fick del av polismyndighetens beslut att omhänderta körkortet."

Så den 21'e är det åkning på schemat :fyllisar :tummenupp

Blir väl nästan ett grattis då :)

Samma spärrtid som jag fick.
Det verkar löna sig att ha bra intyg från jobbet :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing