Hur räddar man körkortet bäst?

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Hade en TLR..
Behöver lite råd av er som har erfarenhet!

Blev av med körkortet idag, 127 på 90väg tagen med piloten är inte straffad eller bötfälld tidigare (nåväl 2 p-böter). Jag behöver kortet i tjänsten - inget bullshit - kör i snitt ca 250 tjänstemil / månad.

Vad kan påföljden bli och vad är bästa motiveringen? Vad bör man skicka in för handlingar osv? Tror att det kan finnas allmänt intresse här av att veta vad som biter på stadsmakten i dessa ärenden..

För mig skulle böterna vara straff nog, både fiman och jag blir lidande av att jag inte har körkortet (förutom att jag inte får åka hoj) finns det en tjyvis att man kan slippa få det återkallat? :va

Hade tänkt sammanställa sista årets färdjournal samt ordna en skrivelse från firman om vikten av att jag ska ha körkort och vad det orsakar för skada i företagets perspektiv.

Något mer man bör tänka på?

Den som är intresserad av vad som hände kan läsa här:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=701349&postcount=3857

Tyvärr så blir det nog att sitta hemma ett par månader. Stadsmakten skiter fullständigt i ditt behov av körkort. Det spelar nog ingen roll om firman gör KK heller.

Jag blev själv av med körkortet 2 månader pga fortkörning. Som egen företagare tog det lång tid att komma över den ekonomiska förlusten. Böterna på 1200:- var växelpengar i sammanhanget. :huvet

Varierar nog län för län. En kollega åkte (med bil) på 2 månader för 144 på 110 väg (surt, men han såg dom och höll på och bromsade ner från "en betydligt högre hastighet" så han tyckte ändå att han kom hyggligt billigt undan), detta i Skåne.

Verkar som intyg från arbetsgivare etc är mer om du blir av med körkortet längre tid, hans intyg hjälpte i vilket fall inte alls...

Själv funderar jag på att, om jag åker dit under maj-juli vägra skriva på för att bli av med kortet först efter sommaren (tar väl några månader för byråkratin att mala), någon som har erfarenheter av det? Inte för att det är ett mål men det är bara att inse att man är mer än 30+ för ofta så den dag man åker i kontroll blir sannolikheten att kortet ryker ganska stor....

(har dock endast åkt dit på 28+ men det var med bil)

pjohan skrev:
........... vägra skriva på för att bli av med kortet först efter sommaren..........

Det spelar ingen roll om man skriver på eller inte. Är det 30km/tim över så rycker dom lappen direkt på plats. :gnissla

mudder skrev:
Det spelar ingen roll om man skriver på eller inte. Är det 30km/tim över så rycker dom lappen direkt på plats. :gnissla

Hmm... trodde inte dom fick det innan det prövats av domstol (om man nu ansåg att det inte gått rätt till vilket man ju alltid kan påstå). Nåja, då jag har en varning av den goda länsstyrelsen så räcker 24+ för att bli av med kortet för mig, så då får jag väl köra den taktiken om jag åker på mellan 24-29+ (då det ju inte rycks på plats utan först när länsstytelsen har kört genom sina datorsystem, fast det är klart, jag tror att det tog två månader att få varningen
(eller snarare få papper att skriva under) redan den gången så det går säkert att förhala lite även om man har skrivit under pappren...

Last edited:
Jag hoppas på 1 månad men det är väl bara att ställa in sig på att det är troligt med 2.. blir lite elände för mig bara.

Privatchaffis (tänkte ev ta frun) tyvärr måste man ju hantera dubbla hotellkostnader dessutom en liten son på 3 månader som jag inte gärna vill köra nomadliv med om nu frun nu ställer upp.

Man kanske får anstränga sig och få ihop det med tåg/taxi/flyg kommande tiden. :3freak

Jag lyckades bli klockad av en MC-polis i höstas.
Det var exakt samma hastighet som dig, 127 på 90-väg.
Jag fick en månads indraget kk.
Jobbet fixade intyg hur viktigt det var att jag fick så kort tid som möjligt.
Tyvärr så är kortaste tiden 1 månad som länstyrelsen släpper igenom.

Så det är bara att fixa intyg och hoppas på 1 månad.

Mina tidigare synder är 3 parkeringsböter + en 12 km/h fortkörning för 16 år sen.

Lycka till nu och skynda dig att fixa intyget.

Fråga!

En fråga som jag alltid ställer mig är: När får man ta om kortet ?
Jag menar många som kör 30 km/h o mer över hastighetsgränsen får ju tillbaka sina körkort! :va
//D

Hulken_1 skrev:
Jag lyckades bli klockad av en MC-polis i höstas.
Det var exakt samma hastighet som dig, 127 på 90-väg.
Jag fick en månads indraget kk.
Jobbet fixade intyg hur viktigt det var att jag fick så kort tid som möjligt.
Tyvärr så är kortaste tiden 1 månad som länstyrelsen släpper igenom.

Så det är bara att fixa intyg och hoppas på 1 månad.

Mina tidigare synder är 3 parkeringsböter + en 12 km/h fortkörning för 16 år sen.

Lycka till nu och skynda dig att fixa intyget.

TACK! Musik i mina öron.. hoppet steg en decimeter :hihi

Ska dra ut en körjournal som sträcker sig ett år tillbaka eller liknande för att ge lite konkret historik - kan det vara en bra ide?

Tänkte dessutom skicka med ett bevis att jag har tjänstebil och på det en skrivelse av min chef. Jag tror det finns mer eller mindre färdigt då fler i min arbetsgrupp har blivit av med kortet.

Vet ni om man kan slippa bli förmånsbeskattad för bileländet under tiden man är av med kortet? Vi har ju en annan bil i hushållet och vi behöver ju inte två bilar när vi bara har ett körkort. :rolleyes:

Slappa skrev:
En fråga som jag alltid ställer mig är: När får man ta om kortet ?
Jag menar många som kör 30 km/h o mer över hastighetsgränsen får ju tillbaka sina körkort! :va
//D

Snackade med en polare idag.. han fick 5 månader på 51km över + vårdslöshet. Blev justerat till 3 månader efter intyg (är resemontör).

Över 12 månader tror jag det är godnatt men inte helt säker.

DaGaz skrev:
Snackade med en polare idag.. han fick 5 månader på 51km över + vårdslöshet. Blev justerat till 3 månader efter intyg (är resemontör).

Jag åkte dit på 124km/h i augusti förra året. Jag är servicetekniker och åker ca 8-10 000 mil i tjänsten. Jag skrev en vädjan till dem och fick en månad...

Lycka till

SENSEI skrev:
Jag åkte dit på 124km/h i augusti förra året. Jag är servicetekniker och åker ca 8-10 000 mil i tjänsten. Jag skrev en vädjan till dem och fick en månad...

Lycka till

Tack för det! 8-10k mil, det är en bit det :lol Jag ligger ju kanske ca 2500-3000 mil/år. Men det borde ju gå ändå tycker man.

someone skrev:
Gränsen för att bli tvungen att avlägga nytt förarprov är 14 månaders spärrtid.. om det är det du syftar på.

12 månader enligt vägverket:

Spärrtider över ett år
Om spärrtiden är längre än ett år krävs alltid godkänt förarprov, d.v.s. både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas. Samma sak gäller även kortare återkallelsetider, om körkortet har återkallats på grund av en händelse under den tvååriga prövotiden. Även i andra fall kan det krävas förarprov. Detta gäller bl.a. om körkortet av olika skäl inte kan tillverkas inom 14 månader från spärrtidens början. Det gamla körkortet kan aldrig återfå giltigheten även om det skulle finnas kvar.

Källa: http://www.vv.se/korkort/abcde/aterkall.htm

Ja jäävlar, du borde väl ha snälla chefer som ställer upp eller?
Frågan är om snälla polisen ställer upp...
Säg nu till Tammam att skriva ett fint intyg!!

//Anders.

(Annars kan du alltid söka på vårt stockholmskontor, vi kanske behöver stationära medarbetare ett tag...)

Aha!

DaGaz skrev:

Jag vet att de beror lite på hur man kört hur de såg ut där man körde för fort o så men säg att de är motorväg hur mycket för fort får de gå i km/h innan man får ta om kortet ?
Tänkte bara ifall nån kunde gissa men som sagt de har ju med hur situantionen ser ut o så!
Tack för ditt svar iaf
//D

Tom skrev:
12 månader enligt vägverket:

Spärrtider över ett år
Om spärrtiden är längre än ett år krävs alltid godkänt förarprov, d.v.s. både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas. Samma sak gäller även kortare återkallelsetider, om körkortet har återkallats på grund av en händelse under den tvååriga prövotiden. Även i andra fall kan det krävas förarprov. Detta gäller bl.a. om körkortet av olika skäl inte kan tillverkas inom 14 månader från spärrtidens början. Det gamla körkortet kan aldrig återfå giltigheten även om det skulle finnas kvar.

Källa: http://www.vv.se/korkort/abcde/aterkall.htm

:tummenupp Justja, så var det.. alltså för att slippa ta om körkortet gäller att man får max 12 månaders spärrtid samt att få ett nytt körkort utfärdat max 14 månader från spärrtidens början (den dag man åkte dit).

Skulle man få 12 månader gäller nog att hänga på låset vad gäller körkortsintyg o annat för myndigheter har en förmåga att dra ut på tiden..

UnderDOG skrev:
Ja jäävlar, du borde väl ha snälla chefer som ställer upp eller?
Frågan är om snälla polisen ställer upp...
Säg nu till Tammam att skriva ett fint intyg!!

//Anders.

(Annars kan du alltid söka på vårt stockholmskontor, vi kanske behöver stationära medarbetare ett tag...)

Hehe, jag har mycket snälla chefer - och jag tror inte firman är speciellt intresserad av att jag sitter parkerad i djupaste småland ett par månader :lol

Jag bor ju typ 35 mil från allt;
Göteborg: 34 mil
Malmö: 31 mil
Stockholm 37 mil

Men det kan man ta när man bor nära havet i en småländs sommaridyll. :hihi

Tammam skulle säkert ställa upp och bedyra min harmlöshet men det blir nog bossarna som får göra en insats här :fyllisar

Slappa skrev:
Jag vet att de beror lite på hur man kört hur de såg ut där man körde för fort o så men säg att de är motorväg hur mycket för fort får de gå i km/h innan man får ta om kortet ?
Tänkte bara ifall nån kunde gissa men som sagt de har ju med hur situantionen ser ut o så!
Tack för ditt svar iaf
//D

Mm, intressant fråga --- du menar; om man inte riskerar liv & lem på medtrafikanter (= ingen vårdslöshet) hur snabbt måste det gå för att det skall bli 12 månader?

Till mig sa de att 41km över så måste de blanda in åklagaren och då kan det bli åtal antar att man här då har en straffskala, då är det ju som du säger mycket som skall bedömas av själva situationen.

Jag gillar Danmark (ok inte bilskatterna då iofs), 180 på motorväg innan kortet ryker, annars böter (höga då iofs men det får man väl ta).

Ohnej!!! Har du torskat lappen =((((( Som alla andra sagt tror jag att ett intyg inte gör att du slipper bli av med lappen men kommer med största sannolikhet att lindra det hela. Kanske 1 månad istället för 3.

Lycka till, jag hoppas på det bästa!!!

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...