Hur pratade man förr?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
När man ser gamla klipp så pratar alla snabbt och nasalt. Pratade man så eller hade filmbanden så sjukt svårt att reglera hastigheten? Kombination av båda?

Hörde något om att ljudupptagningsutrustningen på den tiden inte klarade en hel del av de frekvenser som utgör "fylligheten" i rösten samt att de som talade ofta skolades i ett väldigt artikulerat uttal i syfte att ta bort dialekterna och höras trots kass ljudåtergivning vilket ger ett rätt komiskt intryck idag.

Ofta en kombination om jag kommer ihåg bildlektionerna rätt. Alltså det har något med filmhastigheten att göra, ex färre bilder per sekund = snabbare ljud för att det ska stämma överens. Sen ledde detta till ett "mode" att prata fort i vissa sammanhang, ex:

Televisionsreklam televisionsreklam! Handlare Jansson tog idag nytt rekord i ananasförsäljning PUNKT Turister från främmande länder vallfärdade tíll Snålboda för att prova denna exotiska växt odlad här hemma i Sverige PUNKT

Sen om ljudet lades in i efterhand, exempelvis att man kommenterade något så kanske det var enklare att prata fort för att det skulle stämma in med hastigheten på filmen.

"Förr i tiden var man ju helt jävla dum i huve..." :D
Kanske därför det låter konstigt ;)

[YOUTUBE-ID]3gnjQrTfjwU[/YOUTUBE-ID]

Jag var på ett event i Polen förra året. På avslutningsfesten hölls ett tal av en rätt högt uppsatt persons fru i Polen ett tal - på svenska! Jag lovar att det lät som på gammal film. Undrade hela tiden om hon lärt sig Svenska inom underättelsetjänsten på sin tid genom att lyssna på ljudband och filmupptagningar. Hon använde ord och uttryck som inte längre används i vårt språk. Fantastiskt roligt.

En liten episod från förra sommaren :tummenupp

Så du menar att det HAR låtit rätt en gång i tiden? :va

Ja, det kan vi nog anta. Var längesen jag hörde förklaringen, men hastighetsskillnaden var så liten att man inte tyckte det var lönt att hålla med separat utrustning för att spela upp i korrekt fart.

Nyligen blev Kungliga biblioteket (f.d. Statens ljud- och bildarkiv) klara med digitaliseringen av alla gamla journalfilmer, och då bör ju inte hastighetsjustering vara någon sport direkt.

Det var färre bildrutor per sekund och utrustningen för att spela upp i korrekt hastighet finns inte längre.

Nja, det var väl när man konverterade film från bio till tv format man var tvungen att speeda upp dom gamla filmerna för att undvika att få en rullande svart rand i bilden (den man lustigt nog får om man filmar en tv nuförtiden)

Tekniken i dag skulle inte ha något problem med att konvertera med bibehållen hastighet, men det gjordes på den svartvita tiden med väldigt enkla medel.

Det är den förklaring jag har fått IAF.

Jag är fortfarande inte övertygad. Om filmen gick för snabbt och om man sänkte farten skulle en svart rand dyka upp. Fine, men varför låter ljudupptagningarna likadana då? (typ radio)

Jag är fortfarande inte övertygad. Om filmen gick för snabbt och om man sänkte farten skulle en svart rand dyka upp. Fine, men varför låter ljudupptagningarna likadana då? (typ radio)

Det lät bättre då det var svartvit-radio :tummenupp

Samma diskussion på FB ger lite fler svar. Dels att det handlar om konstlat uttal, men jag är rätt säker att det även handlar om hastighet på film. Ska forska lite till och se om jag kan hitta något om det.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park