hur plana topplock för rad4?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Tursförföljd som man är, så körde jag bilen i kok idag utan att hinna upptäcka det i tid. Jag förutsätter nu att toppen är skev som en kamelröv, och behöver planas av en betydande mängd. Motorn sitter ie en Nissan Micra, och är av rad4-typ, med tändstift som sitter vinklade. Jag har tillgång att låna fetingfräs med krabba som klarar av att plana en såpass stor yta. Det jag inte har kommit på riktigt än, är hur man spänner upp topplocket på fräsbordet, det finns ju inget att spänna tag i, och bulta ner det genom fästhålen går ju inte heller då detta skulle vara ivägen för fräsen. Några tips om hur man bäst gör detta? Jag antar att jag blir på att åtminstonde plocka ur kamaxel och ventiler för att göra plats för en plan monteringsyta.

zilog skrev:
2615221 Tursförföljd som man är, så körde jag bilen i kok idag utan att hinna upptäcka det i tid. Jag förutsätter nu att toppen är skev som en kamelröv, och behöver planas av en betydande mängd. Motorn sitter ie en Nissan Micra, och är av rad4-typ, med tändstift som sitter vinklade. Jag har tillgång att låna fetingfräs med krabba som klarar av att plana en såpass stor yta. Det jag inte har kommit på riktigt än, är hur man spänner upp topplocket på fräsbordet, det finns ju inget att spänna tag i, och bulta ner det genom fästhålen går ju inte heller då detta skulle vara ivägen för fräsen. Några tips om hur man bäst gör detta? Jag antar att jag blir på att åtminstonde plocka ur kamaxel och ventiler för att göra plats för en plan monteringsyta.

Man brukar göra spännblock som man skruvar fast i lämpliga hål på toppen.
(oftast kamaxelbryggan eller vipparmsbryggan)
Sedan riktar man upp alltihopa jääääkligt noggrant, och putsar av lämpligt mycket.

Följdfråga: Jag har 20+ mil till min mekplats, och får hyra min frästid. Sett i ljuset av detta, vad brukar det kosta att lämna in toppen och få den planad alt. lämna in hela bilhelvetet och få det åtgärdat? Mina nerver tål inte mycket mer skitfordon denna höst..

zilog skrev:
2615233 Följdfråga: Jag har 20+ mil till min mekplats, och får hyra min frästid. Sett i ljuset av detta, vad brukar det kosta att lämna in toppen och få den planad alt. lämna in hela bilhelvetet och få det åtgärdat? Mina nerver tål inte mycket mer skitfordon denna höst..

Där har jag faktiskt ingen aning, men ett tips är ju att besöka närmaste gymnasieskola med fordons/maskinutbildning.

Där brukar man kunna få bra grejor gjorda (lärarna övervakar alla kundjobb) för skitsummor.

Om inte bilen är jävligt ny och fin så hade jag eliminerat orsaken till att den koka, byta olja och vatten och kör ett tag.

Det finns många böcker och ännu mer folk som berättar både det ena och det andra om vad som händer när en bil kokar, men faktum kvarstår - Det finns många som kokar bilen, fyller på vatten och kör vidare.

Om topplockspackningen är hel så finns det ju ingen anledning att riva motorn så länge olja och vatten ser ok ut?

Chrille skrev:
2615242 Om inte bilen är jävligt ny och fin så hade jag eliminerat orsaken till att den koka, byta olja och vatten och kör ett tag.

Det finns många böcker och ännu mer folk som berättar både det ena och det andra om vad som händer när en bil kokar, men faktum kvarstår - Det finns många som kokar bilen, fyller på vatten och kör vidare.

Om topplockspackningen är hel så finns det ju ingen anledning att riva motorn så länge olja och vatten ser ok ut?

Packningen hänger i slamsor så man kan se den, och vattnet läcker i form av en hård stråle som nästan träffar torpedväggen så fort man stänger av motorn och vattentrycket temporärt stiger. I nuvarande skick (med massvis av bakpulver i kylvattnet) kommer jag ibland en hel motorvägsmil per liter kylvatten. Skojigt värre.

Fråga på en motorrenoveringsfirma eller liknande vad de ska ha för att plana en lös topp. Det behöver inte bli så otroligt dyrt när man har grejjerna lösa och de bara behöver plana. Skulle du däremot bara lämna in bilen som den är och de ska göra allt så kan slantarna dra iväg ganska snabbt.

I brist på annat så ska jag maila hey kompiiiis priser på halva-halva priset till alla Sivon...:tummenupp behöver ju en bil till halva-halva-halva priset av 6000, det är ungefär vad jag har...:huvet

Planade min topp på VR6:an till det fatala priset 550kr.. Ta lös o lämna in. Det dyra var packningen / bullt mm. PS: byt ventiltätninger mm när du ändå har lös skiten.

Körde max 70mil sedan gick ett vevstakes lager..:mad:
:huvet

Skroten ska visst ha 2500 spänn för begagnad topp iaf, så det får bli ett möte med fräsen.. fy helvete för ockrare.

zilog skrev:
2615221 Tursförföljd som man är, så körde jag bilen i kok idag utan att hinna upptäcka det i tid. Jag förutsätter nu att toppen är skev som en kamelröv, och behöver planas av en betydande mängd. Motorn sitter ie en Nissan Micra, och är av rad4-typ, med tändstift som sitter vinklade. Jag har tillgång att låna fetingfräs med krabba som klarar av att plana en såpass stor yta. Det jag inte har kommit på riktigt än, är hur man spänner upp topplocket på fräsbordet, det finns ju inget att spänna tag i, och bulta ner det genom fästhålen går ju inte heller då detta skulle vara ivägen för fräsen. Några tips om hur man bäst gör detta? Jag antar att jag blir på att åtminstonde plocka ur kamaxel och ventiler för att göra plats för en plan monteringsyta.

Här är lite tips! http://www.hejbilist.nu/motor.html

(Sorry! Kunde inte låta bli... :D )

För mig kostade det 300kr att få min topp planad.
Annars kan du köra den i rikt och planhyveln så behöver du inte spänna fast den;)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg