Hur placerar man på 6 månaders sikt?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En god vän får in en massa kronor snart och ska köpa ny bostad så snart rätt objekt dyker upp. Räntan på bankkontot är 1,35% på första 100 000 och 1,6% på allt över.

Hur får man bästa utdelning medan man väntar?

Pengarna kan bindas upp till sex månader, är helt vita och tål att redovisas till bank och skattemyndigheter.

På så kort sikt borde enda intresset vara att skydda kapitalet. Vad har det för betydelse om det är 1,35 eller några procentdelar upp? Ingen skulle jag säga.

Sätt pengarna på ett bättre räntekonto eller likviditetsfond. Att riskera kapitalet i olika strukturerade produkter, aktie/bland fonder eller rena aktier borde inte vara aktuellt om man inte är spekulativt lagd.

Compricer.se, knappa in summan och se vilken som ger bäst ränta på obundet konto. Men runt 3-3,5% bör han kunna hitta med insättningsgaranti vilket är ett måste att kontrollera så det finns. Och om summan överstiger insättningsgarantin så gör han så klart flera sparkonton.
Annars är det ju bara att köpa Pricer för alla pengar, det har troligtvis mångdubblats på 6 månader...

2.60% är bästa just nu (med Insättningsgaranti) enligt

http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm

På så kort sikt borde enda intresset vara att skydda kapitalet. Vad har det för betydelse om det är 1,35 eller några procentdelar upp? Ingen skulle jag säga.

Sätt pengarna på ett bättre räntekonto eller likviditetsfond. Att riskera kapitalet i olika strukturerade produkter, aktie/bland fonder eller rena aktier borde inte vara aktuellt om man inte är spekulativt lagd.

Har man 100 papp så hinner det faktiskt ticka lite pengar även på kort sikt...

Last edited:
Har man 100 papp så hinner det faktiskt ticka lite pengar även på kort sikt...

Jag vet, men är det värt risken? Ska han få bättre avkastning än de 2,6% du kollade upp är det förenat med risker. Anta att han satsar pengarna i aktier eller en fond och får 10% avkastning under dessa månader på det beloppet. Det är 10 000 kr. Sedan 30% skatt på det samt avgifter i courtage och fondförvaltningsavgifter. Tycker inte att det är värt att riskera hela eller delar av 100 000 kr på börsen för att få ca 7000 kr i avkastning. Inte relaterat till den korta investeringshorisonten. Det ger en knappast någon tid att återhämta kapitalet om det skulle inträffa något på marknaden. Då skulle jag hellre nöjd mig med en liten ränta.

Sätt dom i min PPM-konfiguration. 2% hittills iår och 10% under November/December

Rasar det så får man vara snabb som ögat att sälja, så är det i "denna branchen"

Edit:

AMF Aktiefond Småbolag
Avanza Zero (index)
Carlson Sweden Micro Cap
DnB NOR Nordic Technology
Länsförsäkringar Fastighetsfond

Last edited:
Jag vet, men är det värt risken? Ska han få bättre avkastning än de 2,6% du kollade upp är det förenat med risker. Anta att han satsar pengarna i aktier eller en fond och får 10% avkastning under dessa månader på det beloppet. Det är 10 000 kr. Sedan 30% skatt på det samt avgifter i courtage och fondförvaltningsavgifter. Tycker inte att det är värt att riskera hela eller delar av 100 000 kr på börsen för att få ca 7000 kr i avkastning. Inte relaterat till den korta investeringshorisonten. Det ger en knappast någon tid att återhämta kapitalet om det skulle inträffa något på marknaden. Då skulle jag hellre nöjd mig med en liten ränta.

Jag förslog bästa möjliga ränta på konto med insättningsgaranti, då riskerar han ingenting (ja om inte staten konkar men då finns nog större problem). Det jag hittade var 2.6% och på 100 papp hinner det bli lite pengar jämfört med 1.35%.

Hade själv några hundra tusen "liggande" förra året i väntan på husaffär och efterföljande renoveringar som jag inte ville riskera men samtidigt inte ville ha liggande på vanligt bankkonto och det han bli en hel del pengar på dom på ett halvår när jag fixade in dom på dylikt konto, ordinariekontots 0.05 % hade väl räckt till en kopp kaffe eller så..

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8