Hur pass viktigt att byta lager efter demontering?

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Som ni kanske läst i min andra tråd om var man kan köpa lager så tänkte jag starta en ny, dels för min fråga, dels för de ska bli lättare för framtida undrare att söka sig fram till detta.

Har som skrivet i andra tråden plockat ner ram o sving för att lacka dessa. Men undrar nu, kan man använda sig av de gamla lagerna som sitter i svingen eller måste man byta? Det är inte direkt billiga lager, man får räkna med ca 1500-2000kr för 4 stycken..

De ska bli pulverlack på sakerna så de kommer kokas i ugn på ca 200graders värme, och jag har hört att det inte är bra med värme för lager?

Frågan är vågar man chansa? vad är de värsta som kan hända om man återanvänder detta? Svingen går ju bara upp o ner vid vägbulor och liknanade så den har väl ingen funktion som tex hjullager i däcket? Det är lager till sving och stötdämpare som vi talar om nu. Och båda som sagt är "stillastående lager"


MVH/
 
Det var inga prolem när jag pulverlackerade min ram i alla fall. Då hade jag kvar svinglagret och inget hände.

MEN försök få bort så mycke av fettet som möjligt då det annars blir flytande av värmen och kan rinna ut på ramen. Skruva i skruvar i alla hål oxå för att "maskera" gängorna. Och be dem svepa ramen med en bläster så sitter färgen som berget efter det. :tummenupp
 
Last edited:
Det var inga prolem när jag pulverlackerade min ram i alla fall. Då hade jag kvar svinglagret och inget hände.

MEd andra ord så borde jag kunna ha de kvar helt enkelt? Hur blev de med färgen, fäste de lika bra? (runt om då alltså eftersom fettet antagligen smälter? Och givetvis så maskerades de områdena?
 
Nu skrev jag lite till i mitt förra inlägg. Ja lagrena klarade sig på min ram i alla fall. Tryck in tyg i hålet så ska det suga upp det lilla som smälter.
 
Tänkte om man skulle värmt i förväg med värmepistol o få bort all fett, sedan avfettar de ju på företaget som lackar. Frågan är om man ska våga sig på och chansa.. Vilken hoj i fråga var det som du gjorde detta på?
 
:va är det inte enklare o pressa ur lagren innan än o krångla med att avfetta o krångla med varmluftspicka?
räcker ju med ett skruvstäd och ett par passande hylsor ur hylsnyckelsatsen som press/mothåll
 
jo men problemet är att det sitter en klack eller vad man ska kalla det inuti mellan lagrerna som gör att de måste dras ut. Och att komma in med en hylsa igenom där är inte lätt.. synd att jag redan lämnat iväg grejerna annars skulle jag visat på bild...
 
jo men problemet är att det sitter en klack eller vad man ska kalla det inuti mellan lagrerna som gör att de måste dras ut. Och att komma in med en hylsa igenom där är inte lätt.. synd att jag redan lämnat iväg grejerna annars skulle jag visat på bild...

surt ,brukar ju bara vara två rullager per sida med en hylsa i annars
då är det skitenkelt o pressa ur dom
 
Som jag skrev i den andra tråden: Värm svingen runt lagren så kommer de snällt. Aluminiumet vidgar sig mycket mer än stålet i lagren. Visst kostar det lite att byta men det blir inte så dyrt som original inte. Räkna med halva summan ungefär. Jag skulle rekommendera ett byte eftersom hojen har några år på nacken och har förmodligen gått några mil.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top