hur pass bra drag är det i en vfr?

Dee_cati skrev:
Varför skulle han behöva säga det? De flesta förstår vad man menar när man säger att det "är bra vrid" i hojen. Det menas ofta att du har bra med effekt ut på låga varv, du behöver inte varva den som en ettrig liten R6:a.
Då jag har varit inne i bilsvängen sedan jag hade lärt mig gå så förstår jag vad som menas med "bra vrid". När jag beskriver en motor tex så kan jag kläcka ur mig "det är bra vrid" i den men den saknar lite på topp. Tex om jag slänger på långa runners så anser jag mig få lite bättre vrid på lägre varv som sig bör.
Så jag förstår inte problemet, förutom att du inte förstod vad han menade?

HönaPower, är det din på bilden? Såg jäkligt läcker ut för att vara en VFR, iofs så tycker jag de ser hyffsat bra ut. Har alltid tyckt att de ser ut att vara lite "före" sin tid då de kom men numera ser de lite äldre ut. Men iofs, de är ju lite äldre också :D


Den har ca 80nm medan en gsxr 750 har ca 84nm så den har ju i prinsip lika bra vrid som en sånn, men om du menar att den har bra drag i botten så får du ju säga det eftersom det lätt missupfattas av oss som kan lite om motorer och prestanda.
 
Dee_cati skrev:
Så jag förstår inte problemet, förutom att du inte förstod vad han menade?
Det som är mitt problem är att folk sprider sina hemmakonstruerade teorier som verdertagen fakta. Leta upp några av "vridmoment"-trådarna så kan du läsa dom konstigaste funderingarna.
Jag har ingen aning om vad en runner är för något. Men skulle jag byta en och frågar vilken jag ska ha så vill jag inte ha svaret: "Den ger mera vrid" när den i själva verket sänker effekten.
Dessutom så spelar det ingen roll för vridmoment om det är en radfyra eller v-dito.
 
Victor skrev:
...
Dessutom så spelar det ingen roll för vridmoment om det är en radfyra eller v-dito.

Nu är du väl ute på bärtur? Jag har ju bestämt för mig att V-konfigurationen ger högre vrid än den teoretiskt likvärdiga rak4an?

Sen har VFR'n skönt mos i botten men det är ju mer en fråga om hur man har valt att trimma den. Jag skulle inte jämföra en Golf GTI med en Porsche heller.
 
Chrille skrev:
Nu är du väl ute på bärtur? Jag har ju bestämt för mig att V-konfigurationen ger högre vrid än den teoretiskt likvärdiga rak4an?

Sen har VFR'n skönt mos i botten men det är ju mer en fråga om hur man har valt att trimma den. Jag skulle inte jämföra en Golf GTI med en Porsche heller.


My Hero! :hihi
 
Chrille skrev:
Nu är du väl ute på bärtur? Jag har ju bestämt för mig att V-konfigurationen ger högre vrid än den teoretiskt likvärdiga rak4an?

Nej, det beror på trimmningsgrad och kamaxelprofiler osv. Väldigt lite om något som har med cylinderlayouten att göra.
 
Så du menar att en rak 8 cylindrig motor med samma trimningsgrad & kamaxelprofiler har samma vrid som en V8 dito?

Tack för att jag idag lärde mig nått HELT nytt... :Bugar
 
whitesnake skrev:
Den har ca 80nm medan en gsxr 750 har ca 84nm så den har ju i prinsip lika bra vrid som en sånn, men om du menar att den har bra drag i botten så får du ju säga det eftersom det lätt missupfattas av oss som kan lite om motorer och prestanda.
Även om dom i princip har lika bra vrid så får man många gånger titta på i vilket varvtalsområdet motorn utveclar max "vrid"
Du har många gånger större nytta av ett vridmoment som finns vid de varvtal man i huvudsak använder.
 
Liljak skrev:
Du har många gånger större nytta av ett vridmoment som finns vid de varvtal man i huvudsak använder.

Vrid får du genom växellåda och hjulen inte genom motorn...


ps menar inte att hugga på dig utan på dom andra nissarna som inte fattat att vrid är skit när man ska räjsa :tummenupp

björn
 
björn.e skrev:
Vrid får du genom växellåda och hjulen inte genom motorn...


ps menar inte att hugga på dig utan på dom andra nissarna som inte fattat att vrid är skit när man ska räjsa :tummenupp

björn

Nu känner ju jag mej nästan loost.. Så om man har en v8a och en rak och tar mäter på veven.. Så kommer dessa vara identiska förutsatt att kammar,ventiler och motorstorlek är det? :confused:

det "verkliga" vridet däremot som man "känner" av påverkas ju av utväxling.. men fortfarande frågan.. är det samma sak om man mäter på veven? isf har även jag lärt mig något nytt idag
 
en vfr är ju inte i prestanda mätbar med någon "rejs" hoj, typ rr, zx10, gsxr bla bla bla, men i sin klass som "sport tourer" så tror jag att den klarar sig fin fint, kör själv som man kan se en vfr 750 och tycker att det är en jättebra kompromiss som duger till det jag har den till, ut å åka lite hoj i omväxlande miljöer bara för att de e så jävla gött till väldigt rimliga pengar.. om man vill ut å va värst på gatan å pressa bana i snabba gruppen å ha sig så kollar man nog inte på en vfr överhuvudtaget!!?
Sen finns det ju dom med r1or som blir från åkta av motarder och 400cc också.. för att se det åt andra hållet, så mitt tips är, prova en och se vad DU tycker om den och jämför med andra hojjar DU gillar å lyssna inte för mkt på andra!! ( du behöver inte ens lyssna på mitt pladder om du inte vill :) )
 
björn.e skrev:
Vrid får du genom växellåda och hjulen inte genom motorn...


ps menar inte att hugga på dig utan på dom andra nissarna som inte fattat att vrid är skit när man ska räjsa :tummenupp

björn

Nä, vridmoment får man i motorn på vevaxeln. Hästkräftor = vrid x (varvtal/konstant)
 
Last edited:
Att vridet ändrar sig med varvtalet beror på avstämning (tryckimpulser) i insug och avgas. Hade man haft optimal fyllnadsgrad hela tiden hade vridet varit konstant och effekten bara linjärt beroende på varvtal.

sammankopplar du fyra avgasrör till ett så får du en ganska komplex situation, alltså att räkna på tryckstudsarna. har du då en motor som går med högt varvtal är ventilerna inte optimala för lågvarv, spelar också roll. Som en annan skrev innan så spelar inte cyl konfig någon roll.
 
Jag kom på att jag har en annan fråga, det är nämligen så jag kopplade in en bärbar dator i morsans Passat -00 för att radera lite felkoder. Upptäckte då att det fanns en mätare som visade hur mycket vridmoment motorn leverade. Rätt häftigt o gasa lite med växel o handbroms i för att se hur det ökade. Min fråga är på vilket sätt bilen får fram värdet? Behöver ju aldrig bänka den bilen iaf hehe
 
Visserligen kommer jag inte på något bra exempel på rak arm men det finns fler exempel på sammanblandning/missuppfattningar om saker och ting där ute.

Vad som sägs och förstås mellan gemene man i folkmun är inte alltid fysikaliskt riktigt men livet har en social dimension också. Det är en heltidsstjänst att ständigt tillrättavisa sådant.


Ett exempel:

folkmun / rätt

bromsolja / bromsvätska
 
Nexor skrev:
Jag kom på att jag har en annan fråga, det är nämligen så jag kopplade in en bärbar dator i morsans Passat -00 för att radera lite felkoder. Upptäckte då att det fanns en mätare som visade hur mycket vridmoment motorn leverade. Rätt häftigt o gasa lite med växel o handbroms i för att se hur det ökade. Min fråga är på vilket sätt bilen får fram värdet? Behöver ju aldrig bänka den bilen iaf hehe


det är ut ur växel lådan som du ser hur mycket det kommer, Det är växellådsstyrdonet som håler koll på det så att rätt växel är i osv.
 
Enda problemet jag känner till är att de har problem med läckande vattenpump men det går på hondas garanti..

Annars helt ok touring hoj, räcker till å lika med på gata om du inte ska stunta eller ngt annat extremt..
Tips! provkör å betämm själv (smaken e som baken)
 
Master_ skrev:
Nu känner ju jag mej nästan loost.. Så om man har en v8a och en rak och tar mäter på veven.. Så kommer dessa vara identiska förutsatt att kammar,ventiler och motorstorlek är det? :confused:

det "verkliga" vridet däremot som man "känner" av påverkas ju av utväxling.. men fortfarande frågan.. är det samma sak om man mäter på veven? isf har även jag lärt mig något nytt idag


Ne du har självklart rätt, MEN väl i fart utvecklar bla hjulen ett ganska masift vridmoment, där av byggs F1 bilar med massor av HK och lite vrid. Man vill helt enkelt bara ha vrid för att komma "iväg" sen är det hk/ samt växellåda som räknas. Ska man köra 402 då blir det en annan 5:a

björn
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top